تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,705 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,351,954 |
تاثیر 12 هفته تمرینات ترکیبی (حرکت درمانی و تای ماساژ) بر میزان عارضه کایفوزپشتی دانشآموزان پسر دارای هایپرکایفوزیس وضعیتی | ||
پژوهش در علوم زیستی و فعالیت بدنی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4، بهار و تابستان 1395، صفحه 11-16 اصل مقاله (818.99 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/rbpa.2016.4179 | ||
نویسندگان | ||
بهنام شکری ![]() | ||
1کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2دانشیار توانبخشی ورزشی، گروه علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هایپرکایفوزیس یکی از ناهنجاریهای شایع در میان پسران میباشد. دستیابی به یک پروتکل اصلاحی مناسب همیشه مورد توجه بوده است. هدف از تحقیق حاضر،بررسی تاثیر 12 هفته تمرینات ترکیبی (حرکت درمانی و تای ماساژ) بر میزان عارضه کایفوز پشتی دانشآموزان پسر دارای هایپرکایفوزیس وضعیتی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح پیشآزمون پسآزمون بود. 40 نفر دانشآموز پسر دارای هایپرکایفوزیس شهر یاسوج (20 نفر گروه تجربی با میانگین سنی19/1±55/16 سال و 20 نفر گروه کنترل با میانگین سنی 09/1± 65/16 سال) به صورت تصادفی به گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ترکیبی 12 هفتهای پیشرونده شرکت نمودند که 3 جلسه در هفته به مدت 60 دقیقه اجرا شد، در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل طی این مدت زمان تنها به فعالیتهای روزمره میپرداختند. زاویه کایفوز با استفاده از خطکش منعطف اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که برنامه ترکیبی اثر بخشی معنیداری بر میزان زاویه کایفوز آزمودنیهای گروه تجربی دارد (001/0p≤). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق، برنامه تمرینی ترکیبی تحقیق حاضر جهت اصلاح ناهنجاری پاسچرال ستون فقرات افراد مبتلا به کایفوز وضعیتی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تای ماساژ؛ تمرینات ترکیبی؛ دانشآموزان پسر؛ کایفوز وضعیتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |