تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,757 |
تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی دانشآموزان دبیرستانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 31، پاییز 1397، صفحه 59-88 اصل مقاله (365.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4267 | ||
نویسندگان | ||
سعیده تاجالدینی1؛ افسانه توحیدی ![]() | ||
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان | ||
2استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار روانشناسی سلامت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی دانشآموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﻃﺮح پیشآزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑا گروهﻛﻨﺘﺮل بود. جامعۀ آماری را همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر «رابر» در استان کرمان تشکیل دادند که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، 60 دانشآموز انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسۀ دو ساعتی آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی کابات- زین را دریافت کردند و گروه کنترل جریان عادی آموزشی و تحصیلی خود را سپری میکردند. هر دو گروه پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی،راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سیاهۀ ذهنآگاهی را قبل و بعد از آموزش بهعنوان پیشآزمون وپسآزمون تکمیل کردند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیّری(مانکووا) نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی، روشی اثربخش است و میتواند افزایش سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی دانشآموزان را درپی داشته باشد. یافتههای این پژوهش با توجه به نقش ذهنآگاهی در کاهش آسیبهای تحصیلی دارای مضامین کاربردی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کاهش استرس؛ ذهنآگاهی؛ سرزندگی تحصیلی؛ خودتنظیمی تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.آذرگون، حسن؛ کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسن؛ عابدی، محمدرضا. (1388). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. دو ماهنامۀ علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 16(34)، 20-13. 2.احمدوند، زهرا؛ حیدرینسب لیلا؛ شعیری، احمد. (1391). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای ذهنآگاهی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی، 1(2)، 69-60. 3.بخشی، محمود؛ آهنچیان، محمدرضا. (1392).الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی: نقش تفکر انتقادی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری. مجلۀ ایرانی آموزش علوم، 13(2)، 163-153. 4.پورعبدل، سعید؛ صبحی قرامکی، ناصر؛ عباسی، مسلم. (1394). مقایسۀ اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 38-22. 5.دهقانی، محسن؛ اسماعیلیان، نسرین؛ اکبری، فاطمه؛ حسنوند، مرجان؛ نیکمنش، احسان. (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی پرسشنامۀ پنجوجهی ذهنآگاهی. اندیشه و رفتار، 9(33)، 88-77. 6.دهقانیزاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده: نقش واسطهای خودکارآمدی. مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21. 7.شیخالاسلامی، علی؛ قمری کیوی، حسین؛ اشرفیور جوی، صبا. (1394). تأثیر روش آموزش مبتنیبر ذهنآگاهی بر خودکنترلی دانشآموزان دختر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 9 (28)، 104-87 8.قاسمی جوبنه، رضا؛ عربزاده، مهدی؛ جلیلی نیکو، سعید؛ محمد علیپور، زینب؛ محسنزاده، فرشاد. (1394). بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی فرم کوتاه پرسشنامۀ ذهنآگاهی فرایبورگ. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14، 150-137. 9.کار، آلن. (2004/ 1385). روانشناسی مثبت علم شادمانی و نیرومندیهای انسان. ترجمۀ حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند. تهران: انتشارات رشد. 10.کاظمیان، سمیه. (1393). اثربخشی روش درمانشناختی مبتنیبر ذهنآگاهی بر میزان سلامت عمومی معتادان خود درمانجو. مجله علمی-پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4(1، 6)، 192-181. 11.گلپور چمرکوهی، رضا؛ محمدامینی، زرار. (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتنیبر بهبود ذهنآگاهی و افزایش ابراز وجود در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 2(3)، 100-82. 12.معصومیان، سمیرا؛ شعیری، محمدرضا؛ هاشمی، سید مسعود. (1392). تأثیر درمان کاهش استرس مبتنیبر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کمر درد مزمن. فصلنامۀ علمی-پژوهشی بیهوشی و درد، 4(1)، 37-25. 13.نجاتی، وحید؛ ذبیحزاده، عباس؛ نیکفرجام، محمدرضا؛ نادری، زهره؛ پورنقدعلی، علی. (1391). رابطۀ بین ذهنآگاهی و ذهنخوانی از روی تصویر چشم. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 14(1)، 42-37. 14.نصرالهی، محمدرضا. (1389). اعتیاد: علل و عوامل زمینهساز و راههای مقابله با آن. تهران: سایه گستر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 836 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 617 |