تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,352,997 |
طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ عوامل مؤثر برکاربرد یادگیری الکترونیک در دورۀ ابتدایی شهرستان کرج | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 31، پاییز 1397، صفحه 89-110 اصل مقاله (262.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4270 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواهری دانشمند1؛ اقبال زارعی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه درسی گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه هرمزگان، بندرعباس (نویسنده مسئول) | ||
3 دانشیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و بررسی ویژگیهایروانسنجیپرسشنامه کاربرد یادگیری الکترونیک در دورۀ ابتدایی بود. این پژوهش از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است که با استفاده از روش تحلیل عاملی انجام شده است.جامعۀپژوهش شامل کلیۀمعلمان دورۀ ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 1395-1394 به تعداد 33000 نفر بود. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 295 نفر تعیین شد.ابتدا پرسشنامۀ اولیه با مطالعۀ پیشینۀپژوهش و مصاحبه از متخصصان و الهام از ابزارهای مشابه و با 75 سؤال تهیه و در میاننمونۀ 295 نفری پژوهش اجرا شد. سپس، پایایی ابزار با آزمون آلفای کرونباخ و همبستگی سؤال با کل آزمون اصلاح و تأیید شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل شاملِ عوامل سازمانی، سواد اطلاعاتی و فناوری، طراحی آموزشی، منابع آموزشی، عوامل محیطی وعوامل انگیزشی،بهعنوان عوامل زیربنایی و تشکیلدهنده تعیین شدند.درنهایت عوامل یادشده با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نیز بررسی و تأیید شده و 45 سؤال از مجموع 75 سؤال موجود در ابزار اولیه به این شش عامل مربوط شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامۀ کاربردی یادگیری الکترونیک؛ دورۀ ابتدایی شهرستان کرج؛ طراحی؛ ویژگیهای روانسنجی | ||
مراجع | ||
1- ابراهیمی کوشک،مهدی؛ اسدی، سمیه؛قدوسی، رضا؛ مقدم، سارا؛ دلدار، کلثوم؛ موحد، مهری. (1390).بررسی نگرش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهددرخصوص ارائۀ برنامههای آموزش ضمنخدمت بهصورت آنلاین.مجلۀ یادگیری الکترونیکی مدیا،2، 11-16. 2-احدیان، محمد. (1377). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران انتشارات بشری. 3- حسینی، خداداد؛نوری،سیدحمید؛ذبیحی،علی. (1395). پذیرش آموزش الکترونیکی درآموزش عالی: کاربرد نظریه جریان،مدل پذیرش فناوری وکیفیت خدمات الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی،19(1)،111- 136. 4-صنایعی،علی؛سلمانیان،حمید. (1392). تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش مجازی با تأکید بر عوامل درونی. فناوری آموزشی،2(4)، 261- 270. 5- فهامی، ریحانه؛ زارع،حسین. (1392). عواملمؤثر بر پذیرش فناوریهای جدید درآموزش از راه دور با استفاده از مدل پذیرش فناوری، مطالعه موردی دانشگاه پیام نوراصفهان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،4(1)، 80-67. 6- قربانیزاده،وجه الله؛ نانگیر، سیدطه حسن؛ رودساز، حبیب. (1391). فراتحلیل عوامل مؤثربرپذیرش فناوری اطلاعات درایران. پژوهشها ی مدیریت درایران، 17(2)، 35-16 7-محبی اسفلی، رضا؛معصومه،زمانی. (1392). بررسی عوامل مؤثر در بهکارگیری اینترنت توسط دانشجویان مرکز آموزش جهاد کشاورزی فارس.پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 6(2)،21-15. 8-منصورزاده، محمد؛ محمودی، فیروز؛ حبیبی، حمدا... (1396). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجویان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9(5)، 61-50. 9-نظری،محسن؛ حاجی حیدری،نسترن؛ نصری،مصطفی. (1391).بررسی تأثیرویژگیهای فروشگاه اینترنتی در قصد خرید اینترنتی مشتریان.مدیریت بازرگانی،4(14)، 127-146. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |