تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,963,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,416 |
رابطۀ منبع کنترل با تجربۀ غرقگی و توانمندسازی روانشناختی معلمان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 31، پاییز 1397، صفحه 217-242 اصل مقاله (297.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4276 | ||
نویسندگان | ||
آصفه محسنیان1؛ سید رضا بلاغت ![]() | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
2استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
متغیّرهای روانشناختی مانند منبع کنترل، تجربۀ غرقگی و توانمندسازی روانشناختی از عواملی هستند که در کیفیتبخشی کار معلمان نقش مؤثری ایفا میکنند. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطۀ بین منبع کنترل با تجربۀ غرقگی و توانمندسازی روانشناختی معلمان انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شاملِ همۀ معلمان دورۀ دوم مقطع ابتدایی ناحیۀ 2 شهر زاهدان (511 نفر) بود که با استفاده از روش تصادفی طبقهای، 237 معلم بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامۀ کنترل درونی و بیرونی راتر (1966)، پرسشنامۀ تجربۀ غرقگی جکسون و اکلند (2002) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) بوده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، بین منبع کنترل با مؤلفههای مشوّق درونی، احساس تحول زمان، بازخورد بدون ابهام، اهداف روشن، تمرکز بر وظیفه، ادغام عملکرد آگاهی و چالش–مهارت از تجربۀ غرقگی رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد؛ درصورتیکه این رابطه برای مؤلفههای احساس کنترل و از دست دادن خودآگاهی، مثبت و معنیدار بود. همچنین، نتایج حاکی از آن است که بین منبع کنترل با توانمندسازی روانشناختی معلمان در مؤلفۀ شایستگی، معنادار است و با سایر مؤلفهها (مؤثر بودن، معناداری و استقلال)، رابطۀ معناداری یافت نشد. میتوان نتیجه گرفت که هرچه منبع کنترل معلمان درونیتر باشد، هم در حین فعالیتهای کلاسی خود تجربۀ غرقگی بیشتری را ادراک میکنند و هم ازلحاظ روانشناختی توانمندتر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ غرقگی؛ توانمندسازی روانشناختی؛ منبع کنترل درونی و بیرونی | ||
مراجع | ||
1.ابطحی، سید حسین؛ عابسی، سعید. (1393). توانمندسازی واگذاری کار و تفویض اختیار. تهران: فوژان. 2.اصغری، آرزو؛ خداپناهی، محمدکریم؛ صالح صدقپور، بهرام. (1387). رابطۀ توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی. فصلنامۀ روانشناسی، 12(2)، 239-227. 3.بشلیده،کیومرث؛ هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ بهارلو، مصطفی. (1393). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای توانمندسازی روانشناختی. علوم رفتاری، 8(4)، 396-383. 4.حسنزاده، عبدالمجید؛ رجاییپور، سعید؛ نوری، ابوالقاسم. (1392). شفافیت نقش و توانمندسازی روانشناختی. چشمانداز مدیریت دولتی، 14، 155-135. 5.رضایی کارگر، فلور؛ سپاه منصور، مژگان؛ علیبخشی، سیده زهرا. (1391). اثربخشی آموزشی مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه بر منبع کنترل و سلامت عمومی در نوجوانان. مجلۀ پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(6)، 78-59. 6.سلاجقه، سنجر، پوررشیدی، رستم؛ موسایی، محمود. (1392). تحلیل توانمندسازی روانشناختی کارکنان و رابطۀ آن با مدیریت دانش. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 20 (72)، 118-99. 7.سلطانی، ایرج؛ صریحی اسفستانی، رسول و عباسی، حمید. (1392). نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تأثیر حمایت سازمانی ادراکشده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(70)، 229-209. 8.سلملیان، زهره؛ کاظمنژاد لیلی، احسان؛ غلامی چابکی، بهاره. (1396). بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی–بیرونی). پژوهش در آموزش پزشکی، 9(4)، 48-39. 9.صفارینیا، مجید؛ زارع، حسین؛ حسنی، لقمان. (1391). بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستان شهرستان بانه. شناخت اجتماعی، 1(1)، 76-66. 10.عبدالهی، بیژن؛ حیدری، سریه. (1388). عوامل مرتبط با توانمندسازی اعضای هیئتعلمی دانشگاه: مطالعۀ موردی دانشگاه تربیتمعلم تهران. فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، 2(1)، 135-111. 11.عبدی، فرهاد. (1392). بررسی ارتباط توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی و اثر خودکارآمدی بر کارکنان شرکت فرش غرب. دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقای مباحث مدیریت، حسابداری، مهندسی صنایع در سازمانها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران، 27-26. 12.فیضی، طاهره؛ ذوالفقاری مقدم، آسیه. (1387). شناسایی متغیّرهای مرتبط با توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان آموزشوپرورش شهر قم. مدیریت فرهنگ سازمانی،6(18)، 151-123. 13.قلایی، بهروز؛ کدیور، پروین؛ صرامی، غلامرضا؛ اسفندیاری، محمد. (1391). ارزیابی مدل باورهای خودکارآمدی معلمان بهعنوان تعیینکنندۀ میزان رضایت شغلی آنها و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان.پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)،2(9)، 107-95. 14.ملکیآوارسین، صادق؛ زوار، تقی؛ وکیلی، راحله. (1392). رابطة توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطۀ شهرستان مراغه. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 7(2)، 144-131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |