تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,829 |
طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش در کلاس جهانی بر اساس مدل تعالی: یک رویکرد آمیخته | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 40، شهریور 1397، صفحه 79-107 اصل مقاله (946.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2018.4295 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد قاسمی1؛ چنگیز والمحمدی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده مدیریت، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانهای کلاس جهانی همواره تلاش میکنند که جایگاه مدیریت دانش خود را تعیین نمایند. در این راستا، داشتن یک مدل بلوغ مدیریت دانش ضروری است. هدف این تحقیق طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش در کلاس جهانی بر اساس مدل تعالی با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت است که مدیران ارشد این شرکتها بهعنوان واحد تحلیل آماری انتخاب شدند. بر اساس بررسی عمیق تحقیقات گذشته، مؤلفههای توانمندساز اجرای مدیریت دانش و شاخصهای نتایج کلیدی عملکرد مدیریت دانش در کلاس جهانی تعیین شدند. سپس توانمندسازها و نتایج کلیدی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی شناسایی و تأیید شدند. در نهایت، با تمرکز بر مطالعه تطبیقی و استفاده از روش پدیدارشناسی، کدگذاریهای کیفی انجام شده و سطوح مدل بلوغ طراحی شدند. نتایج حاصله نشان میدهد که سیزده توانمندساز اجرای مدیریت دانش و چهار نتایج کلیدی عملکرد مدیریت دانش در کلاس جهانی تعیین شدند. مدل بلوغ مدیریت دانش در کلاس جهانی بر اساس مدل تعالی دارای شش سطح است که بهترتیب عبارتند از: هرج و مرج، ابتدایی (آگاهی از نیاز به دانش)، هماهنگی و استانداردسازی دانش، بهینهسازی دانش، بهبود مستمر دانش و انفجار دانش و نوآوری. مدیران و سیاستگذاران سازمان مورد مطالعه بهطور اخص و دیگر سازمانها بهطور عام میتوانند از مدل پیشنهادی در جهت ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش خود و پیشی گرفتن از رقبا بهرهبرداری نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش در کلاس جهانی؛ مدل بلوغ؛ مدل تعالی؛ رویکرد آمیخته؛ صنعت نفت | ||
مراجع | ||
1-Akhavan, P., Ebrahim Sanjaghi, M., Rezaeenour, J., & Ojaghi, H. (2014). Examining the relationships between organizational culture, KM and environmental responsiveness capability. VINE, 44(2), 228-248. 2-Akhavan, P., Jafar, M., & Fathian, M. (2006). Critical success factors of KMSs: a multi-case analysis. European Business Review, 18(2), 97-113. 3-Al Saifi, S. A. (2015). Positioning organisational culture in KM research. Journal of KM, 19(2), 164-189. 4-Alonso, L., Rubio, E. M., de Agustina, B., & Domingo, R. (2017). Latest clean manufacturing trends applied to a world class manufacturing management for improving logistics and environmental performance. Procedia Manufacturing, 13, 1151-1158.
5-Azar, A., Gholamzadeh, R., & Ghanavati, M. (2012). Path-structural modeling in management: Smart PLS Application, Tehran: Publishing Knowledge Look. (In Persian)
6-Brace, N., Kemp, R., & Snelgar, R. (2009). SPSS for Psychologists: A Guide to Data Analysis using SPSS for Windows. NY:Palgrave Macmillan.
7-Cardoso, L., Meireles, A., & Ferreira Peralta, C. (2012). KM and its critical factors in social economy organizations. Journal of KM, 16(2), 267-284. 8-Chang, C‐ M., Hsu, M-H., & Yen, C-H. (2012). Factors affecting KM success: the fit perspective, Journal of KM, 16(6), 847-861.
9-Chang, C.L & Lin, T-C (2015). The role of organizational culture in the KM process, Journal of KM, Vol. 19 Issue: 3, pp.433-455.
10-Chen, L., & Fong, P. S. W. (2012). Revealing performance heterogeneity through KM maturity evaluation: A capability-based approach. Expert Systems with Applications, 39(18), 13523-13539.
11-Chiu, C.M., Hsu, M.H. and Wang, T.G. (2006), Understanding knowledge sharing in virtual communities: an integration of social capital and social cognitive theories, Decision Support Systems, 42(3), 1872-1888.
12-Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52(4), 281-302.
13-Desouza, K. C. (2006). KM maturity model: Theoretical development and preliminary empirical testing. Tesis doctoral. Chicago: University of Illinois, pp. 386.
14-Digalwar, A. and Sangwan, K. S. (2011). Role of KM in world class manufacturing: An empirical investigation. 2011 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management.15-Ehms, K., & Langen, M. (2002). Holistic development of KM with KMMM, Siemens AG: Corporate Technology.
16-Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
17-Gallagher, S., & Hazlett, S.-A. (1999) "Using the KM maturity model (KM3) as an evaluation tool", KM, 1-29.
18-Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-151.
19-Hamidizadeh, M.R & Fadaeinejad, M.E. (2010). A KM Approach to Format the Financial World-Class Policies, International Journal of Management & Information Systems, 14(5). 69-78.
20-Hasani, K., & Sheikhesmaeili, S. (2016). KM and employee empowerment: A study of higher education institutions. Kybernetes, 45(2), 337-355. 21-Hashim, R. A., & Sani, A. M. (2008). A Confirmatory Factor Analysis of Newly Integrated Multidimensional School Engagement Scale. Malaysian Journal of Learning and Instruction (MJLI), 5, 21-40.
22-Hubert, C., & Lemons, D. (2010). APQC’s Levels of KMM. APQC, 1-5.
23-Jafari, M., Fathian, M., Jahani, A., & Akhavan, P. (2008). Exploring the contextual dimensions of organization from KM perspective. VINE, 38(1), 53-71. 24-Jahani, A., Akhavan, P., Jafari, M., & Fathian, M. (2016). Conceptual model for knowledge discovery process in databases based on multi-agent system. VINE Journal of Information and KM Systems, 46(2), 207-231. 25-Jordão, R. V. D., Melo, V. L. T., Pereira, F. C. M., & Carvalho, R. B. d. (2017). Intellectual capital in mergers and acquisitions: a case study in a world-class financial institution. Revista de Administração, 52(3), 268-284.
26-Kazemi, M., & Zafar Allahyari, M. (2010). Defining a KM conceptual model by using MADM. Journal of KM, 14(6), 872-890. 27-Khanifar, H., & Moslemi, N. (2016). Principles and foundations of qualitative research methods: a new and applied approach. Tehran: Publishing Knowledge Look. (In Persian)
28-Khatibian, N., Hasan gholoi pour, T, & Abedi Jafari, H. (2010). Measurement of KM maturity level within organizations. Business Strategy Series, 11(1), 54-70.
29-Kochikar, V. P. (2000). The KM Maturity Model – A Staged Framework for Leveraging Knowledge. Infosys Technologies Limited. Retrieved from http://www.infy.com/knowledge_capital/knowledge/KMWorld00_B304.
30-Kruger, C.J., & Snyman, M.M.M. (2007). A guideline for assessing the KM maturity of organizations, South African Journal of Information Management, 9(3), 240-252.
18-Kulkarni, U., & Freeze, R. (2004). Development and validation of a KM capability assessment model. Paper presented at the Proceedings of the 25th International Conference on Information Systems (ICIS), 54-62.
19-Kuriakose K.K., Raj, B., Murty, S., & Swaminathan, P. (2010). KM maturity models – a morphological analysis. Journal of KM Practice, 11(3), 1232-1255.
20-Lasrado, F., & Uzbeck, C. (2017). The excellence quest: a study of business excellence award-winning organizations in UAE. Benchmarking: An International Journal, 24 (3), 716-734.
21-Lee, H. and Choi, B. (2003), KM enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination, Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
22-Lee, H. J., & Kim, Y. G. (2001). A Storage Model of organizational KM: Latent Content Analysis.Expert Systems with Applications, 20(2), 299-311.
23-Lin, H. F. (2011). Antecedents of the stage‐based KM evolution. Journal of KM, 15(1), 136-155. 24-Lin, H. F. (2013). The effects of KM capabilities and partnership attributes on the stage‐based e‐business diffusion. Internet Research, 23(4), 439-464. 25-Lotti Oliva, F. (2014). KM barriers, practices and maturity model. Journal of KM, 18(6), 1053-1074.
26-Martin, V. A., Hatzakis, T., Lycett, M., & Macredie, R. (2005). Cultivating knowledge sharing through the relationship management maturity model. The Learning Organization, 12(4), 340-354. 27-Mary Tzortzaki, A., & Mihiotis, A. (2012). A three dimensional KM framework for hospitality and tourism. Foresight, 14(3), 242-259. 28-McKenzie, J., van Winkelen, C., & Grewal, S. (2011). Developing organisational decision‐making capability: a knowledge manager's guide. Journal of KM, 15(3), 403-421. 29-Mohanty, S., & Chand, M. (2005). 5iKM3 KM maturity model. TATA, 15-23.
30-Momeni. M., & Fa'al Gayomi, A. (2013). Statistical Analysis with SPSS, Tehran: New Book Publication. (In Persian)
31-MoP. (2016). Report of activities related to administrative and educational management. Iran: Ministry of Petroleum (MoP) of Iran. (In Persian)
32-Nastiezaie, N., & Noruzi Kuhdasht, R. (2017). The study of relationship between employee voices with knowledge sharing, Public Management Research, 10(35), 85-104. (In Persian)
33-Omar Sharifuddin bin Syed‐Ikhsan, S., & Rowland, F. (2004). Benchmarking KM in a public organisation in Malaysia. Benchmarking: An International Journal, 11(3), 238-266. 34-Pee, L. G., & Kankanhalli, A. (2009). A model of organisational KM maturity based on people, process, and technology. Journal of Information & KM, 8(2), 79–99. 35-Perkmann, M. (2003) Organizational knowledge in the making: how firms create, use, and institutionalize knowledge, Information Technology & People, (16)4, 486-491.
36-Ragsdale, J., & Platz, j. (2017). TSIA KM Maturity Model (Mapping Evolution of KM from Recognition to Strategic Program), Technology Services Industry Association (TSIA).
37-Rasula, J., Bosilj Vuksic, V. & Indihar stemberger, M., (2008). The Integrated KM Maturity Model. Zagreb International Review of Economics & Business, 1331-5609, 47-62.
38-Ruschel, E., Santos, E. A. P., & Loures, E. d. F. R. (2017). Industrial maintenance decision-making: A systematic literature review. Journal of Manufacturing Systems, 45, 180-194.
39-Sadeh, E. (2017). Interrelationships among quality enablers, service quality, patients’ satisfaction and loyalty in hospitals. The TQM Journal, 29(1), 101-117.
40-Serenko, A., Bontis, N., & Hull, E. (2016). An application of the KM maturity model: the case of credit unions. KM Research & Practice, 14(3), 338-352.
41-Shankar, R., Acharia, S., & Baveja, A. (2009). Soft‐system KM framework for new product development, Journal of KM, 13(1), 135-153.
42-Smith, A. D., & Rupp, W.T. (2004). Knowledge workers’ perceptions of performance ratings, Journal of Workplace Learning, 16(3), 146-166.
43-Svetlana, S and Robertas J (2010), the Model of KM System Maturity and its Approbation in Business Companies, Social Mokslai, 69(3), 57-68.
44-Tan, C. N.-L., & Md. Noor, S. (2013). KM enablers, knowledge sharing and research collaboration: a study of KM at research universities in Malaysia. Asian Journal of Technology Innovation, 21(2), 251-276. 45-Tobin, P.K.J & Snyman, R, (2004). World-class KM: a proposed framework, South African Journal of Information Management,8(3).59-74.
46-Valmohammadi, C., & Ahmadi, M. (2015). The impact of KM practices on organizational performance: A balanced scorecard approach. Journal of Enterprise Information Management, 28(1), 131-159.
47-Valmohammadi, C., & Ghassemi, A. (2016). Identification and prioritization of the barriers of KM implementation using fuzzy analytical network process: A case study of the Iranian context. VINE Journal of Information and KM Systems, 46(3), 319-337.
48-Wibowo, M. A., & Waluyo, R. (2015). KM Maturity in Construction Companies. Procedia Engineering, 125, 89-94. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 927 |