تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 5,065 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,359,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,957,546 |
مقایسه ساختار سه منظومه ی عُروه و عفرا، ورْقه و گلشاه و لیلی و مجنون | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 31، پاییز و زمستان 1397، صفحه 107-126 اصل مقاله (816.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2019.4390 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شصتی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا – قرچک | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا – قرچک | ||
چکیده | ||
داستان عُروه و عفراء، داستان عشق عذری عربی است عیوقی با اقتباس از منابع عربی، این داستان را به صورت منظومه ای عاشقانه در آورده و موضوع حماسه و عشق را با هم درآمیخته است. نظامی، با استفاده از روایت های عربی، داستان لیلی و مجنون را به نظم کشیده است. این منظومه ها: «عُروه و عفراء»، «ورْقه و گلشاه» و «لیلی و مجنون» ریشه در روایت عربی دارند هر سه نمایانگر عشق عذری اند و نگاه مردم سالاری جامعه ی عرب در مورد زن، ناکامی و مرگ، گره های کور هر سه داستان می باشد. این مقاله با روش تحلیلی - تطبیقی ماجراهای عاشق و معشوق را بررسی و مقایسه می نماید و جدول تطبیقی نقش مایه های هر سه روایت و نمودارهای حرکتی را ترسیم می نماید و به این سوال اصلی پاسخ می دهد که آیا می توان میان مضامین این سه روایت، رابطه ی مشخصی ایجاد نمود؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که حضور اندیشه عقل گرا، در انتخاب شخصیت ها و جایگاه آنان تأثیر فراوانی دارد. مضمون و نقش مایه های هر دو روایت ایرانی برگرفته از داستان «عُروه و عفراء» می باشد که هر دو نمودی از عشق عذری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مضامین عاشقانه؛ ساختارشناسی؛ عشق عذری؛ داستان های منظوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 226 |