تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,353,006 |
اثربخشی روش یاددهی- یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته علوم تربیتی ورودی سال 1395 پردیس شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 33، بهار 1398، صفحه 97-116 اصل مقاله (809.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4407 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا عباسی![]() ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی تربیتی،واحد زاهدان،دانشگاه آزاد اسلامی،زاهدان،ایران | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان ،ایران | ||
3دانشکده روانشناسی ،دانشگاه سیستان و بلوچستان ، زاهدان ،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با بررسی اثربخشی روش یاددهی- یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر عملکرد تحصیلی، دانشجویان رشته غلوم تربیتی ورودی سال 1395 پردیس شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون –پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پیوسته دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش پیشدبستانی-دبستانی پردیس شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان ورودی سال 1395بود. 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل ) با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس تک عاملی و چند متغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد در گروه کنترل بین میانگین عملکرد تحصیلی دوره پیگیری با پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر گذشت زمان باعث کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان نسبت به زمان پیشآزمون و پسآزمون شده است | ||
کلیدواژهها | ||
روش یاد دهی- یادگیری مشارکتی )جیگ ساو(؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
1-اکبری، امین(1397)به مقایسه روش تدریس نوین با روش تدریس سنتی و تاثیر آن بر یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان قشم در سال تحصیلی 95-1394. تحقیقات جدید در علوم انسانی،شماره41. 2-ایوبی، حسن. (1377). مقایسه یادگیری مشارکتی، یادگیری سنتی بر پیشرفت تحصیلی و حرمت خود دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه رشته علوم انسانی.پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. 3-بدری گرگری، رحیم؛ فتحی آذر، اسکندر؛ حسینی نسب، سید داوود؛ مقدم، محمد(1389). تأثیر بازاندیشی درعمل بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان مراکزتربیت معلم تبریز، مطالعات تربیتی وروان شناسی،11(1)،210-189. 4 -بدری گرگری، رحیم؛ رضایی، اکبروجدی گرگری، جواد(1390). مقایسه روش تدریس مبتنی برروش مشارکتی وروش سنتی دریادگیری درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر.فصلنامه علوم تربیتی،4(16)،120-107. 5-بهرنگی،محمدر ضا،آقایاری،طیبه(1383). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی دانش آموزان پایه پنجم، فصلنامه نوآوری آموزشی،17(3). 6-بهرنگی، محمدرضا(1394). بررسی تاثیر روش تدریس جیگ ساووروش تدریس یادگیری درحد تسلط برپیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ناحیه2 شهربندرعباس دردرس علوم.پایاننامه کارشناسی ارشد. 7-پارسا، محمد، (1385)، روانشناسی تربیتی. تهران : انتشارات سخن. 8-پاکدل، طیف.(1382). مقایسه اثربخشی روش تدریس فعال وسنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی آموزش و پرورش فریدن در سال تحصیلی82-81،پایاننامه کارشناسی ارشد. 9-پاکیزه ، علی ( 1379 ). بررسی و تاثیر یادگیری مشارکتی بر عملکرد تحصیلی و خودپنداری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیبوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی. 10-خالقخواه، علی؛ رضایی شریف، عی؛ زاهد بابلان، عادل و هاشمی، سیده زهرا(1394). ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ از ﻧﻮع ﺟﯿﮓ ﺳﺎو ﺑﺮ ﺧﻮدﺗﻨﻈﯿﻤﯽ و اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان اﺑﺘﺪاﯾﯽ.مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 7(2)، 182- 152. 11-درتاج، فریبرز. (1383). بررسی تأثیر شبهسازی ذهنی فرایندی و برایندی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت و هنجاریابی آزمون عملکرد تحصیلی. پایاننامه دکترا چاپ نشده، تهران: دانشگاه علّامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 12-سپهریان ، آذر(1396). تاثیر یادگیری مشارکتی جیگ ساو بر نیازهای روانشناختی دانشجویان فصلنامه آموزش و یادگیری های مجازی، 14(13)، 21- 30. 13-سیف،علیاکبر.(1395). اندازهگیری،سنجشو ارزشیابی آموزشی. ویراست6،تهران: نشردوران. 14-شجاعی سردشت ، م ( 1392 ). تاثیر یادگیری آموزش جیگ ساو دانشجویان سال اول در پیشرفت تحصیلی ریاضی در شهر بندرعباس. دانشگاه هرمزگان. 15-طالبی، مهدی. (1383). مقایسه تاثیر روش یادگیری مشارکتی و سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس ریاضی دانشآموزان سال دوم راهنمایی مدارس ارومیه در سال تحصیلی 83-84. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز. 16-عبیری، مرجان؛ صادقی، عباس؛ خسروی، مهناز و افقی، نادر (1393). مقایسه تاثیر روش همیاری مشارکتی، اکتشافی، سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به درس فیزیک. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(15). 17-عظیمی، محمد؛ کیانی، قربان؛ ادیب، یوسف و پیری، موسی(1395). تاثیر اجرای شیوههای مختلف یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی عمومیدانشآموزان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (22)، 109- 99. 18-کارجوراوری، مینا. (1387). تاثیر برنامه درسی مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز. 19-کرامتی ، محمدرضا (1388). مطالعه تاثیر یادگیری مشارکتی بررشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان پنجم ابتدایی شهرستان مشهد در سال تحصیلی 82-81 رساله دکتری . دانشگاه تربیت معلم. 20-کرمی، مرتضی؛ صمدزاده، عظیم و افشاری، معصومه(1391). تاثیر روش مشارکتی بر گروه گرایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در شهر مقدس مشهد. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(2) شماره 65 21-کیوانفر،محمدرضا(1382).بررسی میزان تاثیرروش های فعال تدریس درموفقیت تحصیلی دانش-آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی،شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان. 22-مرتضی قاسمی،معصومه(1384)، تفکر انتقادی راهی برای درست اندیشیدن وصحیح عمل کردن، زنجان، خلاصه مقالات همایش سراسری آموزش در پرستاری و مامایی. 23-معتمدی ، عبدالله و مفاخر، عبدالله ( 1390 ). بررسی میزان یادگیری خود تنظیمیدر بین حافظان قرآن و غیر حافظان قرآن. روان شناسی دین ، 4(2) -112 – 99. 24-منگلی، عاطفه(1394). بررسی رابطه بین خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، جهتگیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامیواحد انار. 25-مومنی مهموئی، حسین؛ پاکدامن، مجید؛ فاضلی، مینا و غلامینوقاب، محمدحسین(1394). تأثیر روش تدریس همیاری بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. 26-میرفی ، نیلوفر (1374 ). تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 982 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 892 |