تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,964,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,746 |
سنجش روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراکشده با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 32، زمستان 1397، صفحه 1-38 اصل مقاله (492.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4408 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی باقریان فر ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاهرود | ||
3دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی بین مهارتهای تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجیگری احساسات مثبت و منفی و کنترل ادراکشده با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یاسوج در سال تحصیلی96 - 1395 به تعداد 1604 نفر تشکیل میدهند که بهصورت تصادفی طبقهای 359 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته مهارتهای تدریس (1395)، محقق ساخته احساسات مثبت و منفی (1395) و کنترل ادراکشده تتریک و لاراکو (1987) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss24 و Amos23 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مهارتهای تدریس با احساسات مثبت، کنترل ادراکشده و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار (sig=0/0001) و با احساسات منفی رابطه منفی و معناداری (sig= 0/0001) دارد. همچنین مهارتهای تدریس، احساسات مثبت، احساسات منفی و کنترل ادراکشده بر پیشرفت تحصیلی به ترتیب با ضریب مسیر 26/0 و 232/0 و 235/0- و 275/0 اثرگذار بوده و مهارتهای تدریس 7/6 درصد، احساسات مثبت 3/5 درصد، احساسات منفی 5/5 درصد و کنترل ادراکشده 5/7 درصد از پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور مستقیم تبیین مینمایند. از این رو، میتوان نتیجهگیری کرد که مدرسان با داشتن احساسات مثبت و مهارتهای تدریس قوی و دور کردن احساسات منفی از خود، میتوانند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ پیشرفت تحصیلی؛ احساسات؛ کنترل | ||
مراجع | ||
1. پورسینا، مریم؛ احمدی، خدابخشوشفیعآبادی، عبدالله. (1393). اثربخشی شادکامی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و ارتباط والد فرزندی در دانش آموزان دختر.فصلنامه خانواده و پژوهش، 10 (3): 41 – 54. 2. حسنآبادی، حمیدرضا؛ یعقوبی، حمید؛ پیروی، حمید؛ پورشریفی، حمید؛ حمیدپور، حسن؛ اکبری زردخانه، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ فرزا، نسرین و فخاری، الهام. (1391). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نتایج مقدماتی یک مطالعه ملی.مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، 27 و 28 اردیبهشت ماه. 3. حسنی، محمد؛ قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل و کاظمزاده، مهدی. (1392). نقش با وجدان بودن و کنترل ادراکی بر رضایت و استرش شغلی کارکنان. مجله سلامت و بهداشت، دوره 4 (1)، 47 – 56. 4. خفتهدل، مسعود؛ ادیبنیا، اسد و مهاجر، یحیی. (1394). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس 5ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 12(2)، 90 – 103. 5. داورپناه، ابوسعید و فلاح، نصرت. (1396). تأثیر آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود مهارتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 6(2)، 61 – 72. 6. ستاریعلیشاهی، صمد و قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل. (1396). بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و کنترل ادراکشده بر عملکرد شغلی کارکنان شهرداری شهر تبریز. مطالعات جامعهشناسی، 9 (35)، 55 – 64.
7. ستایشیاظهری، محمد؛ میرنسب، میرمحمود و محبی، مینا. (1396). رابطه امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان. نشریه آموزش و ارزشیابی، 37، 125 – 142. 8. صیادی، مهناز؛ وهابی، احمد؛ وهابی، بشری و روشنی، دائم. (1395). دیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در مورد تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن، سال 1394. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 21 (1)، 93 – 103. 9. عیسیزادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه و مروئی میلان، فیروز. (1393). رابطه بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره پیشدانشگاهی. روانشناسی مدرسه، 2، 137- 152. 10. قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ سیدعباسزاده، میرمحمد، حسنی، محمد و هاشمی، تورج. (1392). مدلسازی ساختاری ویژگیهای شخصیتی بر استرس و عملکرد شغلی با توجه به اثرات میانجی رفتار پاسخگویی فردی. دو ماهنامه سلامت کار ایران، 10 (2)، 54 – 64. 11. محبی، مینا و بدری، رحیم. (1395). پیشایندها و پیامدهای تنظیم هیجانی در دانش آموزان دختر: نقش حمایت خودمختاری والدینی، معلم و کنترل ادراکشده. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 23، 113 – 138. 12. هاشمی، سید احمد. (1394). رابطه استفاده از مهارتهای اساسی تدریس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشکده پرستاری لامرد. دوماهنامه علمی – پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (1)، 43 -50. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |