تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 557 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,055 |
بررسی رابطۀ هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 32، دی 1397، صفحه 39-58 اصل مقاله (268.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4411 | ||
نویسندگان | ||
حمیرا بهدار ![]() ![]() | ||
1کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی،مسجد سلیمان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره ، واحد مسجدسلیمان ، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان بود. جامعۀ این تحقیق شامل همۀ معلمان آموزشوپرورش شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 265 معلم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای هوش هیجانی بار-آن، باورهای غیرمنطقی جونز و سلامت روان GHQ-28 را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بین ابعاد هوش هیجانی (شاملِ خودآگاهی هیجانی، جرأتمندی، حرمت نفس، خودشکوفایی، استقلال، همدلی، مسئولیتپذیری اجتماعی، واقعیتآزمایی، تحمل فشار روانی، کنترل تکانه، شادکامی و خوشبینی) و سلامت روان معلمان رابطۀ معناداری وجود دارد و از سوی دیگر، بین مؤلفههای باورهای غیرمنطقی (شامل انتظار زیاد از خود، واکنش به ناکامی، بیمسئولیتی عاطفی، اجتناب از مشکلات، وابستگی، ناامیدی نسبتبه تغییر و کمالگرایی) با سلامت روان معلمان رابطۀ معنادار مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که حدود 55 درصد از واریانس سلامت روان با متغیّرهای هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی تبیین میشود. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که باورهای غیرمنطقی و هوش هیجانی نقش بسیار خوبی در افزایش یا کاهش سلامت روان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ باورهای غیرمنطقی؛ سلامت روان | ||
مراجع | ||
1.برزگر، کاظم و گنجی، کاظم. (1395). پیشبینی سلامت روان براساس باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(2)، 97-88. 2.دریایی، گلرخ. (1393). بررسی رابطۀ هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان در دبیران دورۀ اول متوسطۀ شهر شاهرود. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات شاهرود. سازمان بهداشت جهانی (2007). به آدرس www.who.int 3.عبدی، سلمان؛ باباپور خیرالدین، جلیل و فتحی، حیدر. (1389). رابطۀ سبکهای تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. مجلۀ علمی پژوهشی دانشکدۀ پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 8(4)، 258- 264. 4.قدرتی، مهدی و خرمایی، احسان. (1389). رابطۀ دینداری با سلامت روان. علوم رفتاری، 2(5)، 115- 131. 5.کلیشمی، فاطمه؛ اشقلی فراهانی، منصوره؛ جمشیدی اورک، روح انگیز؛ عرب عامری، زهرا؛ بنیهاشمی، سارا و سید فاطمی، نعیمه. (1395). هوش هیجانی در پرستاران، الگوها و روشهای اندازهگیری آن، نشریۀ دانشکدۀ پرستاری و مامایی، 26(93)، 29-21. 6.میری، میر محمد؛ حسینی، سید مصطفی و مذهبدار، هما. (1395). مقایسۀ میزان سلامت روانی دانشجویان پزشکی و مهندسی در ایران در سالهای 1394 و 1393. مجلۀ طب نظامی، 18(4)، 366-360. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,072 |