تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,162,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,461,526 |
تبیین نسبت میان برنامه فلسفه برای کودکان با فلسفه یادگیری از منظر کریستوفر وینچ | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 32، دی 1397، صفحه 59-92 اصل مقاله (300.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2018.4416 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسن پناهی1؛ یحیی قائدی ![]() | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری | ||
2دانشیار دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین نسبت میان برنامه فلسفه برای کودکان با فلسفه یادگیری از منظر وینچ می باشد.در این راستا با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا برنامه فلسفه برای کودکان و اهداف آن ارائه شده است.سپس اصول اساسی فلسفه یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است. در تحلیل نسبت میان برنامه فلسفه برای کودکان، با فلسفه یادگیری وینچ، مشخص شدکه که بین این دو دیدگاه، وجوه مشترکی در زمینه اهمیت تفکر،جامع نگری در ارتباط با یادگیری،اجتماعی بودن یادگیری، توجه به بعد اخلاقی، اعتقاد بر قابلیت پرورش مهارت ها و توجه به دوران کودکی، وجود دارد. همچنین در بررسی نسبت برنامه فلسفه برای کودکان با فلسفه یادگیری وینچ، مطابقت میان اهداف این دو دیدگاه نیز بررسی شد. علاوه بر نسبت تشابه میان این دو دیدگاه، برخی وجوه افتراقی میان برنامه فلسفه برای کودکان با فلسفه یادگیری وینچ در زمینههای یادگیری، واقعیت، دانش، رابطه ارزش و واقعیت و تربیت اخلاقی نیز استنباط گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ فلسفه یادگیری؛ فلسفه یادگیری وینچ | ||
مراجع | ||
1.سیف،علی اکبر(1395).روان شناسی پرورشی:آموزش و یادگیری،تهران: انتشارات آگاه. 2.ضرغامی،سعید(1394). نسبت فلسفه تعلیم و تربیت با فلسفه برای کودکان،تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 3.قائدی،یحیی(1386). بررسی بنیادهای نظری برنامه درسی فلسفه برای کودکان از دیدگاه فیلسوفان عقل گرا،فصلنامه مطالعات برنامه درسی،2(6)،50-21. 4.قائدی،یحیی (1394). ارزشیابیفلسفهبرایکودکان،تهران : انتشاراتپژوهشگاهعلومانسانیومطالعاتفرهنگی. 5.قائدی،یحیی(1395).مبانی نظری فلسفه برای کودکان،تهران: انتشارات مرآت. 6.ناجی،سعید(1389).کندو کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان (گفت و گو با پیشگامان انقلابی نو در تعلیم و تربیت)، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 7.نقیبزاده،میرعبدالحسین ( 1395). نگاهیبهنگرشهایفلسفیسدهبیستم،تهران: انتشاراتطهوری.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |