تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,962,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,346,368 |
پیش زمینه ها و پیامدهای تجربه مشتریان در خرده فروشی های آنلاین ایرانی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 13، دوره 11، شماره 41، پاییز 1397، صفحه 313-336 اصل مقاله (1.2 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2018.4461 | ||
نویسندگان | ||
فائزه هدایت نظری1؛ زهره دهدشتی شاهرخ ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحدتهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت و عضو هیأت علمی گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در پی طراحی مدل تجربهمشتریان در خردهفروشیهای آنلاین ایرانی است و هدف اصلی این پژوهش تعیین مؤلفههای تأثیرگذار بر تجربهمشتریان در خردهفروشیهای آنلاین کشور است. روششناسی این پژوهش، ترکیبی است. در بخش کیفی، به منظور انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته 15 نفر از خبرگان آگاه حوزه خردهفروشیهای آنلاین به روش هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. سپس، براساس تحلیلمحتوای دادههای بخش کیفی، مدل اولیه پژوهش ارائه شد. در بخش کمّی پژوهش، جامعه آماری کلیه افرادی هستند که طی یک سال گذشته در تهران از فروشگاههای اینترنتی خرید کردهاند که براساس جدول مورگان تعداد کل384 نمونه، قابل قبول است. بدینترتیب، پرسشنامهها در شبکههایاجتماعی 5 خردهفروشیآنلاین انتخابشده طبق وبسایت الکسا توزیع شده و دادههای 406 مورد پرسشنامه تکمیلشده تجزیه و تحلیل شدند. لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل بخش کمّی از طریق الگوریتم تحلیل دادهها در نرم افزار پی.ال.اس انجام شده و در انتها، مدل نهایی ارائه شد. نتایج این پژوهش حاکی از وجود 5 دسته عوامل اصلی پیشزمینه است که عبارتند از: عوامل مرتبط با سازمان، عوامل مرتبط با مشتری، عوامل مرتبط با وبسایت و همچنین عوامل خرد و کلان. وفاداری به خردهفروشیآنلاین و اعتماد به خردهفروشیآنلاین نیز به عنوان پیامدهای تجربهمشتری در خردهفروشیآنلاین احصاء گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه مشتری؛ خرده فروشی آنلاین؛ تجربه مشتری در خرده فروشی آنلاین؛ تحلیل محتوا؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
1-Badiee, N., (2001) Content Analysis: The Foundations of Methodology, Ministry of Islamic Guidance and Advertising (1st Ed) (in Persian).
2-Bagherinasab, M., (2015) Investigating factors influencing customer experience in banks and its impact on brand equity, (case study: Bank Parsian), Master degree Thesis, Tehran university (in Persian).
3- Bedi, S. S., Kaur, S., & Lal, A. K. (2017). Understanding Web Experience and Perceived Web Enjoyment as Antecedents of Online Purchase Intention. Global Business Review, 18(2), 465-477.
4-Davari, A., Rezazadeh, A., (2016) Structural Equation Modeling with PLS software, Tehran University of Technology Publishing Organization (in Persian)
5-Fadaee, S., (2016) customer experience in cyberspace and loyalty (case study: E-banking Bank Melli Iran), Master degree Thesis, Tarbiat Modarres University (in Persian)6- Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.7- Garg, R., Rahman, Z., & Qureshi, M. N. (2014). Measuring customer experience in banks: scale development and validation. Journal of Modelling in Management, 9(1), 87-117.
8- Khastar, H., (2009) providing a method for calculating the reliability of coding stages in research interviews, Quarterly journal of methodology of humanities, 15(58), 161-174.(in Persian)
9- Klaus, P. P., & Maklan, S. (2013). Towards a better measure of customer experience. International Journal of Market Research, 55(2), 227-246.
10- Mallapragada, G., Chandukala, S. R., & Liu, Q. (2016). Exploring the effects of “What”(product) and “Where”(website) characteristics on online shopping behavior. Journal of Marketing, 80(2), 21-38.
11- Pappas, I. O., Kourouthanassis, P. E., Giannakos, M. N., & Lekakos, G. (2017). The interplay of online shopping motivations and experiential factors on personalized e-commerce: A complexity theory approach. Telematics and Informatics, 34(5), 730-742.
12- Rabinezhad, H., (2015) character, trust and customer experience on trade center loyalty of customers, Master degree Thesis, Allameh Tabtabaee university (in Persian).
13- Rose, S., Clark, M., Samouel, P., & Hair, N. (2012). Online customer experience in e-retailing: an empirical model of antecedents and outcomes. Journal of Retailing, 88(2), 308-322.
13- Riaz, A., & Raman, S. (2015). The emerging trend of online shopping: A Literature review. International Journal of Accounting, Business and Management,1.
14- Shaw, C., & Ivens, J. (2002). Building great customer experiences (Vol. 241). London: Palgrave.
15- Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, 85(1), 31-41 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 729 |