تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 557 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,037 |
رابطه ی نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دانش آموز: نقش میانجی گر تنظیم هیجان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 33، فروردین 1398، صفحه 1-28 اصل مقاله (1.19 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4467 | ||
نویسندگان | ||
سعید ایمانی ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ، گروه روانشناسی بالینی و سلامت ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: نگرشهای ناکارآمد پیچیدهترین مسائل روانی شناختی جامعه امروزی است. که در دوران کودکی با نتایج و پیامدهای منفی و طولانیمدت از جملۀ افزایش میزان اختلال اضطراب اجتماعی پیوند دارد. با توجه به اینکه تنظیم هیجان نقش کلیدی در ایجاد علایم اختلال اضطراب اجتماعی دارد، هدف از پژوهش حاضر آزمون نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرشهای ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 241 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) ، مقیاس نگرشهای ناکارآمد کودکان ونوجوانان (DAS-CA) وپرسشنامه تنظیم هیجانی (DERS) پاسخ دادند. در مطالعه حاضر بهمنظور آزمون نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین نگرشهای ناکارآمد و علایم اختلال اضطراب اجتماعی از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین نگرش های ناکارآمد با تنظیم هیجان و اضطراب اجتماعی مثبت و معنادار بود. همچنین، در این مدل رابطة بین تنظیم هیجان با اضطراب اجتماعی نیز مثبت و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی نسبی تنظیم هیجان در رابطة بین نگرشهای ناکارآمد با اضطراب اجتماعی با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج کلی نشان داد از یکسوی، نتایج پژوهش حاضر از نقش تعیینکننده نگرشهای ناکارآمد در پیشبینی علایم اختلال اضطراب اجتماعی حمایت میکند و از دیگر سوی، این نتایج نشان میدهد که تمایزیافتگی در مقادیر عددی منتسب به متغیر تنظیم هیجان در پیشبینی واریانس مشترک بین حلقههای مفهومی نگرش های ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان ایفای نقش میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ تنظیم هیجان؛ نگرشهای ناکارآمد؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
1- باریکانی، آمنه. (1387). رفتارهای پرخطر در نوجوانان مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. دوره 14، شماره 2 (پیاپی 53)، ص 198-192. 2- بشارت، م. ع.، و بزازیان، س. (1393). بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونهای از جامعه ایرانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 84، 70-61. 3- خدائی،ع؛ شکری، ا ؛ پاکلک، م؛ گراوند، ف و طولابی، س.(2011).ساختار عاملی و ویژیگی های روان سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان. مجله علوم رفتاری،دوره 5، شماره 3،ص 209-216. 4- شکری،ا پورشهریار،ح آقایی،م سنایی پور،م.(2015). تحلیل روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد برای کودکان و نوجوانان. اندیشه ورفتار، دوره ی نهم، شماره ی 36، ص 47-56. 5- طغیانی، مجتبی؛ کجباف، محمد باقر و بهرامپور، مهدی(1392).رابطه سبک زندگی اسلامی با نگر شهای ناکارآمد در دانشجویان. دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی ،سال چهاردهم، شمارة4، ص 43-35. 6- میکائیلی منیع،فرزانه.(1392).مقایسه مشکلات تنظیم هیجانی در افراد با رفتارهای جنسی پرخطر و عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. دوره بیست و سوم شماره 109 (206-214).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,519 |