تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 552 |
تعداد مقالات | 5,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,969,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,353,027 |
بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بر اساس عوامل تبیینکننده کیفیت آموزش عالی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 33، بهار 1398، صفحه 75-96 اصل مقاله (1.32 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4471 | ||
نویسندگان | ||
اصغر زمانی ![]() | ||
1استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | ||
2عضو هیات علم موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بر اساس عوامل تبیینکننده کیفیت آموزش عالی به انجام رسیده است. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کارشناسی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای تهران، بوعلیسینا همدان، ایلام، شهید باهنر کرمان و شیراز تشکیل دادند که تعداد ایشان 6958 نفر بود. براساس فرمول کوکران، تعداد نمونه مناسب، 273 نفر به دست آمد. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب صورت گرفت. برای بررسی انگیزه پیشرفت از مقیاس استراتژیهای انگیزشی پینتریچ و همکاران و برای بررسی عوامل تبیینکننده کیفیت از ابزار محقق ساخته استفاده شد. ابزار تحقیق از لحاظ روایی براساس نظر تعدادی از اساتید صاحبنظر در این زمینه تایید شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز پس از مطالعه راهنما، آلفای کرونباخ محاسبه شده (برای مقیاس انگیزه پیشرفت برابر 86/0 و برای مقیاس عوامل تبیین کننده کیفیت برابر 91/0) مبین اعتبار مناسب برای گردآوری دادهها بود. یافتههای تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنیدار بین ابعاد تبیینکننده کیفیت (شامل: کیفیت فرایند، کیفیت تعاملات، کیفیت محیط آموزش، کیفیت هدف، و کیفیت زیرساختها) با انگیزه پیشرفت بود. افزون بر این، نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که در کل جامعه مورد بررسی، 51 درصد از واریانس نمره تشخیصی توسط مدل 3 متغیری شامل میزان رضایت نسبت به کیفیت فرایند، میزان رضایت نسبت به کیفیت محیط آموزش، و میزان رضایت نسبت به کیفیت تعاملات قابل تبیین بوده است. در نتیجه، لازم است تا به این موارد بطور ویژه توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت؛ کیفیت آموزش؛ آموزش عالی کشاورزی؛ تحلیل تشخیصی | ||
مراجع | ||
1.حاجی هاشمی، زهرا و موحدی، رضا. (1395). آسیبشناسی آموزش کشاورزی در دانشگاه پیام نور شهرستان شهرضا. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-47، شماره 4، ص 941-929. 2.شریفزاده، ابوالقاسم و عبدالهزاه، غلامحسین. (1390) بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 17، شماره 3، ص 74-51. 3.صفا، لیلا؛ ایروانی، هوشنگ؛ و شعبانعلی فمی، حسین. (1388). توافقسنجی مؤلفههای تبیینکننده کیفیت آموزشعالی کشاورزی. دوره 40، شماره 1، ص 93-85. 4.نصیری، فخرالسادات؛ قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ و کریمی، ایمان (1394). تأثیر کیفیت آموزش و خدمات آن بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 21، شماره 3، ص 95-71. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |