تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 553 |
تعداد مقالات | 5,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,977,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,358,451 |
مدل علایق شغلی دانشآموزان: نقش هوش تحلیلی و موفقیت در درسهای خاص | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 33، بهار 1398، صفحه 117-136 اصل مقاله (817.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4473 | ||
نویسندگان | ||
پریناز کریم زاد حق1؛ علی زینالی ![]() ![]() | ||
1گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش هوش تحلیلی در علایق شغلی دانشآموزان با میانجیگری پیشرفت تحصیلی درسهای خاص انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دبیرستانی رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی در پایههای یازدهم، دوازدهم و پیشدانشگاهی شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. در مجموع 370 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مقیاس هوش تحلیلی و مقیاس علایق شغلی را تکمیل کردند. میانگین درسهای اصلی رشتهها بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی درسهای خاص در نظر گرفته شد. دادهها به روش تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هوش تحلیلی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی در درسهای خاص داشت. پیشرفت تحصیلی در درسهای ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر همه ابعاد علایق شغلی شامل واقع گرایانه، اجتماعی، جستجوگرایانه، متهورانه، هنرمندانه و قراردادی داشت. پیشرفت تحصیلی در درسهای معارف اسلامی، عربی، زبان و ادبیات فارسی اثر مستقیم منفی و معناداری بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. همچنین هوش تحلیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در درسهای ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. علاوه بر آن هوش تحلیلی اثر غیرمستقیم منفی و معناداری از طریق پیشرفت تحصیلی در درسهای معارف اسلامی، عربی، زبان و ادبیات فارسی بر همه ابعاد علایق شغلی داشت. نتایج بر اهمیت تاثیر هوش تحلیلی و پیشرفت تحصیلی در درسهای خاص بر علایق شغلی دانشآموزان دبیرستانی تاکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش تحلیلی؛ علایق شغلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ درسهای خاص | ||
مراجع | ||
1.اکبرزاده، مهدی، هزاردستان، فائزه.، عابدی، محمدرضا، باغبان، ایران، و فراست، هادی. (1389). هنجاریابیوبررسی پایایی و رواییفرمرجحانبه فعالیتهای سیاهه کروی فردی دردانشآموزان دبیرستانی شهرستان تربت حیدریه. مجله رویکردهای نوین آموزشی، 5(2)، 96-65. 2.تشکری، طلعت. (1384). بررسی رابطه هوش، خلاقیت و علایق شغلی با انتخاب رشته در دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. 3.حسینیان، سیمین، یزدی، سیده منور. (1383). هدایت شغلی از طریق همخوانی شخصیت با محیط شغلی و هنجاریابی آزمون SDS. مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 78(24و25)، 25-1. 4.حقشناس،لیلا؛عابدی،محمدرضا،امیرجعفری،امیررضاوحسینیان،سیمین.(1390).هنجاریابی تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت شغلی راماک(براساس طرح بندی رو)درمیان دانشجویان دانشگاه اصفهان. مشاوره شغلی وسازمانی، 6(1)، 116-132. 5.رحیمی، سعید. (1389). نقش هوشهای چندگانه در مشاوره شغلی دانشآموزان متوسطه ناشنوا. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 104، 37-26. 6.رضاخانی،سیمین دخت.(1393).ساخت و هنجاری ابی آزمون هوش چندگانه گاردنر. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 5(4)، 179-206. 7.سالاری، ارسلان، امامی سیگارودی، عبدالحسین، زائرثابت، فاطمه، شکیبا، مریم، خجسته، مریم، و شریفی، معصومه. (1397). بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(2)، 75-68. 8.سعیدی، یاسین، عضدالملکی، سودابه، و محمدیان، حمیده. (1394). رابطه بین هوشهای چندگانه با مهارتهای زندگی دانشآموزان دبیرستانهای دولتی استان تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(1)، 73-51. 9.سیف، علی اکبر. (1391). روان شناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران. 10.شریفی، حسن پاشا. (1384). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن. 11.صیدی،صایر.(1393). بررسی مقایسه ای آموزش مبتنی برهوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت درسی دانشآموزان در درس علوم بر اساس سبک یادگیری فلدروسیلورمن. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاداسلامی واحدکرمانشاه. 12.عبدی،علی،نوروزی،داریوش،ملکی،حسن،وابراهیم یقوامآبادی،صغری.(1390). مقایسه اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چند گانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 9(1)، 120-101. 13.کلهر، ندا، و احقر، قدسی. (1395). رابطه اعتیاد به اینترنت با هوشهای چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 10(4)، 559-543. 14.هاشمی، ویدا، بهرامی، هادی، و کریمی،یوسف. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی، 10(3)، 287-275. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |