تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 691 |
تعداد مقالات | 6,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,069,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,471,918 |
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 33، فروردین 1398، صفحه 157-170 اصل مقاله (483.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4497 | ||
نویسندگان | ||
عابد مهدوی* 1؛ علیرضا گلستانی2؛ مریم آقائی3؛ گیتی همتی راد4؛ منصوره حاج حسینی5؛ مسعود غلامعلی لواسانی5؛ شهربانو سپهر یگانه6؛ فاطمه سادات قربانی نیا7 | ||
1روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور بوشهر، بوشهر، ایران | ||
3دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
4دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، واحد کرج، ایران. | ||
5دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
6دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، ایران | ||
7دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، ایران. | ||
چکیده | ||
طلاق والدین به منزله از بین رفتن چتر امنیتی کودکان به شمار میرود که میتواند بر سلامت روانی و اجتماعی آن ها تاثیر بسزایی بگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق در شهر تهران بود که به شیوه نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان طلاق مناطق 10و 11 تهران در سال 96 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونهای به تعداد 60 نفر(پسر) در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی کالیفرنیا(فرم کوتاه90 سوالی) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(47سوالی) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده گردید. مداخله درمانی برای گروه آزمایش به مدت 5 جلسه 90 دقیقهای انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله موجب افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی در کودکان طلاق شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت حل مسئله؛ سازگاری اجتماعی؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ کودکان طلاق | ||
مراجع | ||
1.البرزی، شهلا؛ سامانی، سیامک(1378). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 1(15)، ص 12-3. 2.حاتمی فرد، سیروسِ؛ کافی، سید موسی؛ خوش روش، وحید(1390).اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین بر میزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی آنان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال دوم، شماره 7، پاییز 90، ص 83-67. 3.حیدری، شیما؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم(1386). بررسی تاثیر آموزش مهارت های حل مسئله در کاهش تمایل به فرار دختران نوجوان در معرض فرار. فصلنامه خانواده پژوهشی 10(3)، ص 583-573. 4.خوشکام، زهرا؛ ملک پور، مختار؛ مولوی، حسین(1387). اثربخشی آموزش حل مساله گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 8(2): ص 151-141. 5.زراعت، زهرا؛ غفوریان، علیرضا(1388). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(1)، ص 11-7. 6.شکربیگی، عالیه(1385). بررسی رابطه بین طلاق و بزهکاری. فصلنامه جامعه شناسی، شماره 5، 120-91. 7.مرادی، مینا؛ اقدسی، علی نقی(1394). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله بر راهبردهای خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک تبریز. زن و مطالعات خانواده، سال 7، شماره 28، ص 144-129. 8.یحیی زاده، حسین؛ حامد، محبوبه(1394). مسائل فرزندان طلاق در ایران و مداخلات مربوطه: فراتحلیل مقالات موجود. مطالعات زن و خانواده، دوره 3، شماره 2، پاییز و زمستان 94، ص 120-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,618 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,932 |