تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,031,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,398,771 |
طراحی مدل کنش پس اندازی: پیش آیندها، پس آیندها و استراتژی های کنش و واکنش (مورد مطالعه: سازمان های دولتی استان ایلام) | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 42، اسفند 1397، صفحه 103-125 اصل مقاله (796.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.4518 | ||
نویسندگان | ||
علی قربانی1؛ جهان عبدی ![]() | ||
1استادیار، گروه مدیریت، پیام نور،ایران | ||
2استادیار، پردیس دانشگاهی باختر، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
برخی کنشگران اجتماعی بصورت هدفمند، آگاهانه و بر اساس طرح از پیش تعیین شدهای، رفتارهایی همچون تملق، چاپلوسی، عرض ارادت بیش از حد، دید و بازدیدهای بیش از عرف و سایر چنین رفتارهایی را مرتکب میشوند تا در موقعیتهای آتی از این پسانداز جهت کسب قدرت و منافع اقتصادی استفاده نمایند. این کنشگریها معلول عوامل خرد و کلانی هستند که علاوه بر تهدید سلامت و اثربخشی سازمان، باعث نهادینه شدن رفتارهای نابهنجار در سازمان میگردند. هدف مقاله حاضر، شناسایی علل و پیامدهای نظریه کنش پساندازی در میان کارکنان سازمانهای دولتی براساس تئوری دادهبنیان میباشد. پژوهش به روش کیفی، و با بهرهگیری از نظر متخصصان، و افراد باتجربه در این زمینه انجام شده است. تعداد افراد نمونه را20 نفراز مدیران واساتید دانشگاه، تشکیل داده است. پس از کدگزاری، مفهوم سازی و مقوله بندی مدل تشکیل گردید. نتایج تجزیه وتحلیل یافتهها نشان دادکه ضمن مشخص شدن استراتژیهای کنش و واکنش پساندازی 7 عامل علی، 4 عامل زمینهساز، و4 عامل مداخلهگر منجر به بوجودآمدن کنش پساندازی میشوند. همچنین مشخص گردیدکه کنش پساندازی منجربه عدم توجه به شایستهسالاری، حاکمیت رفتارهای ثناگویانه وارزیابیهای ناعادلانه میگردد. در نهایت کیفیت و آزمون مدل مفهومی، به ترتیب، از طریق اعتبار اشتراک و حشو و مدل معادلات ساختاری مورد بررسی و تایید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش"؛ "کنش پساندازی"؛ "هدفمندی"؛ "مدل معادلات ساختاری" | ||
مراجع | ||
1-Akiteng, C. (2007). The art of flattery. Retrieved from: www.searchwarp.com.
2-Appleboum,s,H,Hughes,B.(1998). Ingratiation as a politicaltactic: Effects within the organization. Management Decision,36(2),85-95.
3-Boxx, R. (2007). A volding the pitfalls of false flattery. Retrieved from: www.zanati. co.za/newsletters.
4-Bowen,D,D.(1997). Value dilemmas in organization development. The journal of Applied behavioral science,13(4),543-556.
5-Chahal, HS,. Poonam ,B,.(2015). The Impact of Employee Sycophantic Behaviour on Organisation Environment: A Conceptual Study of Hospitality Sector in India Arts and Social Sciences Journal, 6(3).
6- Cozher (2001). Theories of Sociology. Translation by Mohsen Sallati, Tehran, Aqa Publication.(in persion).
7-Creswell,J.W.(2005).educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, Newjersey: Pearson Ed..
8-Danaifard, Hassan, Emami, Mojtaba. (2013). Strategy Theory The Basis in Organizational and Management Studies (Chapter Four: Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach). Second Edition, Saffar Publishing.(In Persian).
9-Decenzo,DA,. Robbins, SP & Verhhulst.(2010).fundamentals of human resource management. John Wiley &Sons,97-105.
10- Deini, Valid Allah (2016). Flattery and Flattery, A Short and Easy Cost to False Position in the Community of the Field of the Net, Current Issues of Management.(In Persian).
11-Edward, jones.(2017). A Classic Study of Sycophancy. suching up.
12-Ekong CN, Essien EB. (2012). The Economics of Gangsterism and Sycophancy in Nigerian Politics. Current Research Journal of Social Sciences 4: 277-284
13-Herriot, P (2001) .The employment Relationship. Rout ledge Publication, London, USA, Canada.
14-Kacmar, K. M., Carlson, D. S., & Bratton, V. K. (2004). “Situational and dispositional factors as antecedents of ingratiatory behaviors in organizational settings”. Journal of Vocational Behavior,65, 309–331.
15- Khaki, Gholam Reza ,(2001), The method of exploratory research into dissertation writing. Tehran, First edition, Reflections.(In Persian).
16- Kipnis, D., & Vanderveer, R. (1988). Ingratiation and the use of power. Journal of Personality Social Psychology, 17, 280-286.
17- Lazear, E. P., Gibbs, M. (2009). Personnel Economics in Practice. 2nd edition. Hoboken, John Wiley & Sons.
18-Malach & Yanai (2005) . Unconscious determinant of Career choice and burn out: Theoretical model and counseling strategy. Journal of employment counseling.
19-Mangi AR . (2012). Human resource management practices in private sector organisations in pakistan: study of cultural influences. Global journal of management and business research 12.
20-Nemati, S., Allahyar, F., Foroughi, Asghar (2013). The Effects and Implications of Presence and Flattery in the Seventh and Eighth Hijri Lunar Era: Master's Thesis, Isfahan University, Research Writer .(In Persian).
21-Obaze, A,. Fashanu F .(2006). Mass communication law and ethics. Safinos Publishers, Ibadan.
22-Rallston,D,A(1985). Employee ingratiation: the role of management. Academy of management Reviev,10(3),447-487.
23- Richie ,YG. (2011). Politics of Sycophancy. Attribution Non-commercial.
24-Shafi Abadi, A., Akbari, H., (2010), Unconfirmed aspects of job selection and organizational behavior. Encyclopedia of Psychology and Education.(In Persian).
25-Vecchio, R. P., & Appelbaum, S.H. (1995). Managing Organizational
Behavior: A Canadian Perspective, Harcourt Brace & Company, Canada.
26- Vilela, B., & Gonzalez, V. (2007). Impression management tactics and affective Context: Influence on sales performance appraisal. European Journal of Marketing, 41(5/6).
27- Wortman, C. B., & Linsenmeier, J. A. W. (1977). “Interpersonal attraction and techniques of ingratiation in organizational settings”. In Staw, B. W., & Salancik, G. R. (Eds), New Directions in Organizational Behavior, St Clair, Chicago, IL, pp. 133-148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |