تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 566 |
تعداد مقالات | 5,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,164,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,462,429 |
عوامل کلیدی موفقیت شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 42، اسفند 1397، صفحه 155-177 اصل مقاله (609.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.4520 | ||
نویسندگان | ||
حامد آرامش ![]() | ||
1استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شرکتهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد. روش این پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب نوع دادهها آمیخته است؛ ارائه الگو در این پژوهش به روش کیفی فراترکیب انجامشده بدینصورت که با استفاده از روش فراترکیب 112 مقاله حوزه مرتبط با پژوهش موردبررسی و با کمک تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمی آنتروپی شانون تعیین شد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و متخصصان شرکتهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند که تعدادشان 120 نفر در 31 شرکت برآورد شد. برای همه شرکتهای جامعه پرسشنامه ارسال شد ولی درنهایت 25 شرکت پاسخ دادند. لذا این تعداد بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار SMART PLS نسخه دو استفاده گردید. طبق یافتههای تحقیق پیشرانهای شناساییشده در این الگو در دو بعد درونسازمانی (نیروی انسانی، خطمشی سازمانی)، برونسازمانی (عوامل حمایتکننده و زیرساختها) دستهبندیشدهاند؛ در این میان ابعاد دوگانه درونسازمانی و برونسازمانی به ترتیب83% ، 77% از تغییرات الگوی موفقیت شرکتهای مستقر در مرکز رشد را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واحدهای فناور؛ مرکز رشد؛ مرکز رشد دانشگاهی؛ ابعاد موفقیت | ||
مراجع | ||
1-Aam Hamid, G., Nur, A., Wahyudi, S., Muhammad, N., & Ida Idayu, M. (2015).Commercialization strategy formulation for MultiConference of Engineers and Computer Scientists, IMECS 2015, March, 18 - 20, Hong Kong. university spin-off: A case study. Proceedings of the International.
2-Abor, J., and Quartey, P. (2010). Issues in SME Development in Ghana and South Africa.
3-Dietrich, F., Fiedler, H., Nagy, P. (1996). The concept of business incubators and innovation centers, ICECE Focus, Vol.1, Berlin.
4-Enayati, T. Alipour, A. R. (2014). The proposed model of generational centers of the University of the Humanities to move towards fourth-generation universities, Technology Development Quarterly, No. 39. (In persian).
5-Ghoorcheyan, N. Gh., Ghasemizad, A. R, (2008). factors in improving the effectiveness of technology growth centres and provide the appropriate model, Journal of educational management and leadership of the Islamic Azad University of garmsar, year 2, no. 4, pp. 124-101, (In persian).
6-Kazemi, A., Safari, A., Arabs, S., (2015). Factors Affecting the Success of Academic Companies, Journal of Entrepreneurship Development, 8(1), 137-119, (In persian).
7-Mohammadian, A., Manayan, A., Khodadadbarmi, M. (2015). Systematic review and future research directions in the field of virtual business incubators, Research Institute of information technology management, vol. 2, issue 12, pages 150-123, (In persian).
8-Mohseni, H., Shafizade, H. (2017).The emergence of the Park and the science and technology incubators; traditional and modern University distinction, industry and universities, 7 (62), 24-15, (In persian).
9-Nemati, M. A, (2012). Effective factors on successful management of science and technology centers of the country. Quarterly Journal of Iranian Higher Education Association, Vol. 5, No. 1, (In persian).
10-Sandelowski, M., and Barroso, J. (2007). Toward a Meta Synthesis of Qualitative Findings on Motherhood in HIV-Positive Women. Research in Nusing & Health, Vol.26,No.(2),pp.153-170.
11-Shahourdyani, Sh. (2010). Investigating the Impact of Environmental Factors on the Development and of Universities Growth Centers: A New Approach to the University of Entrepreneurs and the Relationship between Industry and University, Journal of Industrial and University Studies, Third Year, No. 7 &8, (In persian).
12-Soleimani, M., Hossein Gholizadeh, R., Khorakian, A. R. (2016). Factors Driving and Preventing Launching Companies Located at the Center for the Development of Humanities in Ferdowsi University of Mashhad, Entrepreneurship Development, Vol. 9, No. 1, 97-79, (In persian).
13-Somsuk, N. & Laosirihongthong, T. (2014). “A fuzzy AHP to prioritize enabling factors for ,Technological Forecasting and social Change, Volume 85,pp.210-198.
14-Stal, E., Andreassi, T. & Fujino, A. (2016). “The role of university incubators in stimulating academic entrepreneurship”, RAI Revista de Administraço e Inovaçao.
15-Steffen,o.s., Oliveira, M., Balle, R. B. (2018). Knowledge sharing among companies in a science and technology park, Business information Review.34(2),101-108.
16-Tengeh, R. K. & Choto, P. (2015). “The relevance and challenges of business incubators that support survivalist entrepreneurs”, Investment Management and Financial Innovations, 12(2): pp. 150-161.
17-Triodos F.(2014).Reaching Entrepreneurs through Alternate Models: Lessons from virtual Incubation Pilots. Washington, DC: Word Bank. Available at: http:// www.infodev.org/infodev-files/virtual_incubation_ report_ final_ july.pdf.
18-Yahyapour, A., (2010). Comparison of Entrepreneurial Organizational Culture Between Tehran Science and Technology Parks, Master's Thesis, Semnan University, (In persian).
19-Zarifi,S. F., Moosakhani, M., Azar, A., Alvani, S. M. (2017).Business ideas entrepreneurial model offered in incubators (Qazvin Islamic Azad University study), public management research, (In persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 580 |