تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 550 |
تعداد مقالات | 5,698 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,963,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,347,371 |
تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدائی براساس فرایندهای تفکر | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 34، تابستان 1398، صفحه 93-130 اصل مقاله (1.64 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4728 | ||
نویسنده | ||
داود طهماسب زاده شیخلار ![]() | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به فرایندهای تفکر در سالتحصیلی 96-95 بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع تحلیل محتوای کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب کار تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی و روش نمونهگیری نیز سرشماری بود و کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم نیز بهعنوان نمونه انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. ابزار تحقیق در این پژوهش چک لیست بود. برای تعیین روایی تحقیق از روایی صوری و محتوایی و برای تعیین میزان پایایی از روش دونیمه کردن استفاده شده که ضریب همبستگی دو نیمه، 75/. محاسبه شده است. واحد تحلیل؛ جملات، فعالیتها و تصاویر موجود در متن کتاب تفکر و پژوهش بود. در تحلیل محتوا با استفاده از روش آنتروپی شانون، اهمیت ضرایب فرایندهای تفکر (سازماندهی ذهنی اطلاعات (41/0)، تفکر انتقادی (369/0) و تفکر خلاق (171/0) محاسبه گردید. نتایج یافتهها نشان داد که کتـاب درسـی تفکر و پژوهش از نظر توجه به فرایندهای تفـکر از همخوانی کمتری برخوردار است و بهبرخی از فرایندهای تفکر(تفکر انتقادی) بسیار کم توجه شده و به فرایند (تفکر خلاق) نیز تا حدودی توجه شده است. بنابراین محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدائی به لحاظ رعایت فرایندهای تفکر نیاز به بازنگری و بازنویسی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب تفکر و پژوهش؛ تحلیل محتوا؛ فرایندهای تفکر | ||
مراجع | ||
1.آخوندراده، کبری؛ احمدی طهرانی، هدی؛ صالحی، شایسته؛ عابدینی، زهرا (1390) تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران. مجله ایرانی آموزش پزشکی، 11(3): 221-210 2.اطهری، زینب السادات (1391) بررسی نقش برنامه درسی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان. رساله دکتری دانشگاه اصفهان. 3.اطهری، زینب السادات؛ شریف، سید مصطفی؛ نعمت بخش، مهدی؛ و بابا محمدی، حسن (1388). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش)، 9 (1): 12-5. 4.امینی، میترا و فضلی نژاد، نوید (1389). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی شیراز، مجله پزشکی هرمزگان، 14 (3): 218-213. 5.جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ عبدلی، افسانه (1388) روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(2): 120-103 6.حسین پور طولازدهی، شهره؛ زین آبادی، حسن رضا؛ عبدالهی، بیژن؛ عباسیان، حسین (1396) مدرسه بعنوان جامعه یادگیرنده حرفهای پژوهش محور (یک پژوهش پدیدارنگارانه)، فصلنامه نواوری های آموزشی، 16(63): 25-7 7.حشمتی، فاطمه (1395). تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم با تاکید بر مقولههای تفکر، کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی. 8.حقانی، فریبا؛ امینیان، بهاره؛ کمالی، فرحناز؛ جمشیدیان، سپیده (1389) مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط ان با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدماتی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله آموزش در علوم پزشکی، 10(5): 917-906 9.خوشخوئی، منصور؛ ازنب، عطا (1394) بررسی میران توجه به مولفههای تفکر فلسفی در سند برنامه درسی ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تفکر و کودک، 6 (12): 62-37 10.رضایی، رزیتا؛ ساعت ساز، سوسن؛ شریف نیا، سید حمید؛ ملوک زاده، سرور و بهشتی، زهرا (1392). ارزیابی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران. دو فصلنامه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، 2(1): 34-29. 11.دانشور، میترا؛ غلامحسینی، احمد؛ اسپیدکار، محبوبه؛ روشندل، علی اکبر؛حمزهبیگی، طیبهوصفارینظری، مهدخت (1395). کتابمعلم (راهنمایتدریس)تفکروپژوهشششمدبستان،تهران:ادارهکلچاپوتوزیعکتابهایدرسی. 12.دانشور،میتراوغلامحسینی،احمد (1394)تفکّروپژوهش.تهران: چاپونشرکتابهایدرسیایران. 13.دوبونو، ادوارد (1388). سلسله درسهای تفکر، مترجم؛ مرجان فرجی، تهران: انتشارات جوانه رشد. 14.سادات هاشمی پور مطلق،طاهره (1392). تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. 15.شفیعی، بتول. سودخواه محمدی. (۱۳۹6). نگاهی به آزمون تیمز و تغییرات کتاب ریاضی هفتم برای بهبود نتایج آن در تیمز 2015 ،همایش بین المللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آسیبهای اجتماعی، تهران. 16.صالحیعمران،ابراهیم،وحسینچهارباشلو (1389) «تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی برمبنای مؤلفههایخلاقیت به منزلۀیکی ازراههای پرورش خلاقیت دانش آموزان». سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی تریز( (TRIZو مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران. 17.طهماسب زاده شیخلار، داود؛ فرجپور بناب، فاطمه (1397) تربیت زیباییشناختی در فضای تربیت شناختی، سومین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران 18.عبدی الوار، علی رضا (1393). اهمیت تفکر انتقادی در نهاد آموزش و پرورش و نقد کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم بر اساس فرایند های تفکر انتقادی. دومین کنفرانس ملی جامعه شناسی و علوم اجتماعی. 19.علوی، سید محمود (1391) بررسی عناصر برنامه آموزش فلسفه به کودکان در دوره پیش از دبستان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی 20.غریبی، حسن (1392). تفکر و کودک، اثربخشی راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی، تحول اخلاقی و پرسشگری دانشآموزان پایه پنجم دبستان.پژوهشگاهعلومانسانیومطالعاتفرهنگی، 4(1): 35-41 21.غیاثی،پروین؛فانی،حجتاله،اباذری،زهراوخواجهزاده،رزاق (1390).«تحلیلمحتوایتاریخ معاصر ایران در دوره متوسطه از ابعاد تفکر انتقادی»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(8): 195-212 22.فتحالهی، علی و صحرایی، قاسم (1392). بازجست تفکر خلاق و انتقادی از دیدگاه مولوی. نشریه علمی-پژوهشی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی،5(20): 38-16 23.فتحیآذر، اسکندر (1391). روشها و فنون تدریس، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز، چاپ سوم. 24.قاسمی، فرشید؛ مهاجری، احمد؛ اسکندری، شهره؛ و آب روشن، حسن (1392). بررسی و مقایسه مهارت تفکر انتقادی فرهنگیان دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقای تفکر انتقادی. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(3): 215-193. 25.قاسمیان،محمد (1388).بررسیجایگاهتفکرانتقادیدربرنامهدرسیدورهابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاهآزاداسلامیواحدمازندران. 26.کیانی، میترا؛ افشین جو، مهنار؛ پور معماری، محمدحسین؛ امینی، کورش (1391) مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله علوم پزشکی زنجان، 20(78): 121-112 27.گنجی، کامران؛ دیناروند، حسن و ابوطالبی، حمید (1391). اثر بخشی آموزشی مهارتهای پرسشگری و توضیح به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر. 28.لانگرهر، جان (1390 الف). یادگیری مهارت های تفکر؛ تمرین ها و تکالیف عملی کسب فرایندهای تفکر برای کودکان 6 تا 11 ساله. ترجمه رحیم بدری گرگری، تبریز: انتشارات فروزش. 29.لانگرهر، جان. لانگرهر، جن (1390ب). مسائل پیچیده تفکر؛ تمرین های پیشرفته برای پرورش مهارت های کاربردی تفکر در کودکان 6- 11 ساله. ترجمه رحیم بدری گرگری، تبریز: انتشارات فروزش. 30.ماهی گیـر، عبدالمجید (1392). تحلیل محتوای کتاب کـار تفـکر و پـژوهش پایه ششم ابتدایی از نظر توجه به مقوله های آموزش تفکر لیپمن و بررسی اثربخشی آن از نظر
معلمان شهرستانهای سیریک و میناب در سال تحصیلی 92- 1391، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. 31.مرعشی،منصور؛حقیقی،جمال؛بنابیمبارکی،زهراوباشلیده،کیومرث (1386) بررسیتأثیرروشاجتماعپژوهشیبرپرورشمهارتهایاستدلالدردانشآموزاندخترپایهسومراهنمایی.فصلنامهمطالعاتبرنامهدرسی، 2(7): 122-95 32.میرزایی میرآیادی، خسرو؛ اسلامی، ادریس؛ آفانی، کمال (1395) تحلیل محتوای کتب درسی تفکر و پژوهش پایه ششم و تفکر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم متوسطه اول از منظر برنامه آموزش تفکر به کودکان، فصلنامه تفکر و کودک، 7 (2): 47-78 33.نوشادی، محمودرضا؛ شمشیری، بابک؛ احمدی، حبیب (1390) نقش و کارکرد کتاب های تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی؛ پؤوهش های برنامه درسی، 1(1): 167-139 34.یارمحمدیان، محمد حسین (1389). اصول برنامه ریزی درسی، تهران؛ انتشارات یادواره کتاب، چاپ هفتم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,832 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,463 |