تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,554,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,995 |
ارایه الگوی چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیریت دانش | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 43، خرداد 1398، صفحه 185-204 اصل مقاله (752.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.4749 | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد یعقوبی1؛ مسعود دهقانی* 2؛ ملیحه امیدوار3 | ||
1استاد دانشکده مدیریت و اقنصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه ولایت | ||
3کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
جهتگیریهای اخیر نظام آموزش عالی در کشورهای مختلف نشان میدهد که راهبرد حرکت بهسوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم باهدف تحقق دانشگاه کارآفرین و تأکید بر مدیریت دانش، بهطور ویژه در دستور کار دانشگاهها قرارگرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیریت دانش انجامشده است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی نظریه برخاسته از دادهها انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی صاحبنظر و خبرگانِ فعال در حوزهی مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی و مدیریت دانش میباشند. انتخاب افراد نمونه تا رسیدن به اشباع نظری از طریق نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انجام گردید و درنهایت، نمونه پژوهش 25 نفری موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات از مطلعان کلیدی، با روش مصاحبه اکتشافی و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری نظری انجامشده است. الگوی بهدستآمده نشان میدهد، مقولهی اصلی که به پیامدهای چابکی در دانشگاه کارآفرین منجر میشود، شامل قابلیتهای چابکی موردنیاز دانشگاه کارآفرین جهت غنیسازی، رضایت مشتریان و ارائه راهحل به آنهاست که میتوان از طریق محرکهای چابکی و توانمند سازهای چابکی شاهد چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیرت دانش بود. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ چابکی سازمانی؛ دانشگاه کارآفرین؛ چابکی دانشگاه کارآفرین؛ مدیریت دانش؛ نظریه برخاسته از داده ها | ||
مراجع | ||
1-Arteta, B.M., & Giachetti, R.E. (2004), “A Measure of Agility as the Complexity of the Enterprise System”, Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 20(3): 495-503.
2-Bercovitz, J., & Feldmann, M. (2006), "Entrepreneurial Universities and Technology Transfer: A Conceptual Framework for Understanding Knowledge-Based Economic Development". Journal of Technology Transfer, 31(2):175–188.
3-Ciabuschi, B. & Martin, O. (2012), “Knowledge ambiguity, innovation and subsidiary performance”, Baltic Journal of Management, 7(2):143-166.
4-Creswell, J.W. (2005), Educational research: planning, conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, 2nd Edition, Pearson College Division, 396.
5-Corbin, J. & Strauss, A. (2014), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Sage publications.
6-Duderstadt, J. (2010), the Future of the University in an Era of Change, Paper presented to the Association of the Collegiate Schools of Planning, Georgia Institute of Technology. Retrieved June 2, 2011 from milproj.ummu.umich.edu/publications/ change/download.
7-Etzkowitz, H. (2003), "Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university". Research Policy, 32(4): 109–121.
8-Gibb, A. (2012), "Exploring the Synergistic Potential in Entrepreneurial University Development: Towards the Building of a Strategic Framework". Annals of Innovation & Entrepreneurship, 3(2): 1-21.
9-Gibb, A. (2005), "Towards the Entrepreneurial University: Entrepreneurship Education as a Lever for Change". The National Council for Graduate Entrepreneurship, (NCGE).
10-Guerrero, M., Urbano, D., Cunningham, J., & Organ, D. (2014), "Entrepreneurial universities in two European regions: A case study comparison". Journal of Technology Transfer, 39(3): 415- 434.
11-Glaser, B., & Strauss, A. (1967), the Discovering of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research.Chicago; Aldine.
12-Goldstein, P. (2006), The Future of Higher education.educause review jnuary/February.
13-Hearn, G., Mandeville, T. & Rooney, D. (2003), “Phenomenological turbulence and innovation in knowledge systems”, Prometheus, 21 (2): 231-245.
14-Henry, C. (2010).Frye Leadership Institute: Ten Year Review. Educause review, January/February 2010, www.educause.edu/er.
15-Hornby A.S., Ashby, M., & Wehmeier, S. (2000). Oxford advanced learner’s dictionary of current English. 6th ed.England: Oxford University Press: 25.
16-Kotter, J. (2014), Accelerate (XLR8): Buildin Strategic Agility for a Faster Moving World, Harvard Business Review Press. Boston, MA.
17-Kidd P. (2000), two definitions of agility, Available at: www.cheshiirehenbury.com.
18-Laal, M. (2011), “Knowledge management in higher education”, Procedia Computer Science, 3 (1): 544-549.
19-Lin, C.T., Chiu, H., & Chu, P.Y. (2011), Agility index in the supply chain, International Journal of Production Economics 100 (2): 285-299.
20-Llano, J.A. (2006), “The university environment and academic entrepreneurship: a behavioral model for measuring environment success”, Howe School of Technology Management.
21-Mates, G., Yakalan, J., & Bradish, P. (2005), agile networking: Competing through internet and intranets, Prentice Hall, New Jersey.
22-Majumdar, S. (2009), "Industry-Institute Interaction to Public-Private Partnership: A Journey to Excellence". Colombo Plan Staff College for Technician Education (CPSC), 1-11.
23-Meredith, S., & Francis, D. (2003), “Journey towards agility; the agile wheel explored”, The TQM Magazine, 12(2):137-43.
24-Miller, K., McAdam, R., Moffett, S., Alexander, A., & Puthusserry, P. (2016), “Knowledge transfer in university quadruple helix ecosystems: an absorptive capacity perspective”, R&D Management, 46(2): 383-399.
25-Mok, K.H. (2013), “The quest for an entrepreneurial university in East Asia: impact on academics and administrators in higher education”, Asia Pacific Education Review, 14 (1): 11-22.
26-Moustaghfir, K., & Schiuma, G. (2013), "Knowledge, learning, and innovation: research and perspectives", Journal of Knowledge Management, 17 (4), pp.495-510.
27-Nonaka, I., Toyama, R., & Byosiere, Ph. (2001), “A theory of organizational knowledge creation: understanding the dynamic process of creating knowledge”, in Dierkes, M., Antal, A.B., Child, J., Nonaka, I. (eds.), Handbook of organizational learning and knowledge, pp.487-491, Oxford University Press, Oxford.
28-Oblinger, D.G. (2010), Timeless Fundamentals: Changing the Future of Higher education. EducausEreview March/april. www.educause.edu/er.
29-Quintane, E., Casselman, R.M., Reiche, B.S. & Nylund, P.A. (2011), “Innovation as a knowledge-based outcome”, Journal of Knowledge Management, 15 (6): 928-947.
30-Rasmussen, P. & Nielsen, P. (2011), “Knowledge management in the firm: concepts and issues”, International Journal of Manpower, 32 (5/6):479-493.
31-Sharpe, R. (2012), Agile University: Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. Higher Education SEMINAR, Thursday 15th March2012 www.elementaleadership.co.uk.
32-Sperrer, M., Mueller, C. & Soos, J. (2016), “The Concept of the Entrepreneurial University Applied to Universities of Technology in Austria: Already Reality or a Vision of the Future?” Technology Innovation Management Review, 6(10): 37-44.
33-Steven H., Appelbaum, R., Desautels, C.D., & Hasan, L., (2017), the challenges of organizational agility, (Part1), Industrial and Commercial Training, 49 (1): 6-14.
34-UNESCO (2004), Higher Education in Europe, 9(2).
35-Yang, C., & Liu, H. (2012), “Boosting firm performance via enterprise agility and network structure”, Management Decision, 50 (6):1022-44.
36- Zhang, Q., MacKenzie, N. G., Jones-Evans, D. & Huggins, R. (2016), “Leveraging knowledgeas a competitive asset? The intensity, performance and structure of universities’ entrepreneurial knowledge exchange activities at a regional level”, Small Business Economics. 47(3): 657-675. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |