تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,726 |
تعیین میزان توفیق طلبی و وجدان کاری کارکنان و پیش بینی آن از طریق پایبندی به رفتارهای اخلاقی | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 43، خرداد 1398، صفحه 251-270 اصل مقاله (828.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.4752 | ||
نویسندگان | ||
آزاده عطاری1؛ سیدرضا بلاغت* 2 | ||
1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی از دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان توفیقطلبی و وجدانکاری کارکنان و پیشبینی آن از طریق پایبندی به رفتارهای اخلاقی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهر زاهدان ناحیهی یک و دو میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف «کاربردی» و از نظر جمعآوری اطلاعات، همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش زاهدان ناحیهی یک و دو به تعداد 223 نفر میباشد. روش نمونهگیری، طبقهای بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان برآورد شده است. به این ترتیب با توجه به جامعهی 223 نفری پژوهش، حجم نمونه 138 نفر به نسبت نواحی تعیین شد. پژوهش حاضر دارای سه متغیر اصلی میباشد که رفتارهای اخلاقی با پرسشنامهای از لوزیر (1993)، توفیقطلبی با پرسشنامهی سپاهی (2012) و وجدانکاری با پرسشنامهی کاستا و مک کرای (1992) مورد سنجش قرار گرفتند. روایی پرسشنامهها به صورت صوری مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که پرسشنامههای رفتارهای اخلاقی، توفیقطلبی، و وجدانکاری به ترتیب دارای پایایی مقبول 93/.، 87/.، و7/. میباشند. در این پژوهش از دو روش توصیفی و استنباطی (آزمونهای آماری t تک گروهی، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که کارمندان ادارهی آموزش و پرورش زاهدان در دو ناحیه به میزان بالایی به رفتارهای اخلاقی پایبند هستند؛ توفیقطلبی کمتر از متوسط و وجدانکاری بالایی دارند. بین پایبندی به رفتارهای اخلاقی با توفیقطلبی و پایبندی به رفتارهای اخلاقی با وجدانکاری رابطهی معناداری مشاهده نشد. اما بین توفیقطلبی با وجدانکاری رابطهی معنیدار و مثبتی دیده شد. پایبندی به رفتارهای اخلاقی به میزان 3 درصد توانست توفیقطلبی را پیشبینی کند؛ که این میزان پیشبینی کم میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای اخلاقی؛ توفیق طلبی؛ وجدان کاری؛ کارکنان؛ اداره ی آموزش و پرورش؛ زاهدان | ||
مراجع | ||
1-Alavi S. A. and & Etesami, S. M K. (2009). Investigating the Factors Affecting the Successful Motivation from the Viewpoint of Religious Doctrines. Quarterly journal of management thought, 3 (2), 75-100, (in Persian).
2-Alirezaeei, N; Massah, H; & Akrami, N. (2013). Relationship between Conscience with Job Performance. Journal of Ethics in Science and Technology, 8 (2), 1-11, (in Persian).
3-Amini, S. J; Safarzadeh, H; & Ahmadi Sharif, M. (2011). Strategic review of organizational climate and ethics in national organizations. Quarterly Journal of Political Science, Strategic Defense Studies, 9 (43), 177-208, (in Persian).
4-Asadi, H; Rad, F; & Alizade Aghdam, M. B. (2009). Work Ethics with Emphasis on Organizational Factors (Case Study of Employees of Public Universities of Tabriz City). Sociology Studies Quarterly, 5 (2), 29-44, (in Persian).
5-Alvani, S. M; Hasanpoor, A; & Davari, A. (2010). Analyzing employee ethics using a pattern of ethics. Journal of Ethics in Science and Technology, 5 ( 3 & 4), 25-34, (in Persian).
6-Bakhtiari, Z. (2014). The Relationship between Thinking Styles and Disciplinary Styles with Ethical Behavior. Master's thesis in Educational Management, University of Sistan and Baluchestan, (in Persian).
7-Barati Ahmad Abadi, H; Arizee, H. R; & Noori, A. (2010). Relationship between organizational climate and work conscience with job performance. Quarterly Journal of Applied Psychology, 4(1), 65-81, (in Persian).
8-Costa P T, McCrae RR. (1992). The Revised NEO Personality Inventory (NEOPI-R). In G. J. Boyle, G. Matthews & D. H. Saklofske (Eds.). Handbook of personality theory and testing. London: Sage Publications.
9-Elena, S. (2011), Reflective capability – a specific goal of a Teachers Professional Ethics Course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 11 (2011): 145–149.
10-Hasani, M; Haidarizade, Z; & Ghasemzade Alishahi, A. (2012). Investigating the Role and Effect of Islamic Ethics in Work and Organizational Culture on Job Satisfaction and Organizational Commitment among Employees of Shahid Chamran University of Ahwaz. Two Quarterly Journal of Islamic Management, 20 (2), 9-32, (in Persian).
11-Khosravi, A; Shah Hosaini, R; Solati, K. (2015). Investigating the Important Factors of Success Effect on Organizational Effectiveness (Case Study: Hamadan Sports and Youth Department). First Conference on Management and Entrepreneurship in Resistance Economics, Mashhad, Iran, (in Persian).
12-Saatchi, M. (2014). Foundation of Organizational Behavior. Tehran: Virayesh, (in
13-Sarmad, Gh. A. (2009). Investigating the Factors Affecting the Conscience of High School Principals, Quarterly Journal of Educational Management RESEARCH, 1- (1). 74-61, (in Persian).
14-Sehhat, S; Atoofi, A; & Jafari, Farid. (2012). The relationship between job satisfaction, the need for control, the need to succeed and the need to earn employees power. Quarterly Journal of Management Studies, Improvement and Evolution, 22 (68), 17-32, (in Persian).
15-Sepahi, M. R. (2012). Relationship between self-esteem and need for success among high school principals in Zahedan. Master's thesis for educational management, University of Sistan and Baluchestan, (in Persian).
16-Seyed Javadin, S. R. (2007). Organizational Behavior Management. Tehran: Negahe Danesh, Second edition, , (in Persian).
17-Shafipoor Motlagh, F; Khadivi, A; & Torabinahad, M. (2012). Determining the Relationship between Organizational Climate, Leadership Style, and Organizational Justice with Organizational Successful Motivation Based on Mediation of Organizational Commitment (Case Study: Faculty Members of Islamic Azad University, Mahallat Branch). Quarterly Journal of Educational Management Research, 4 (2), 113-126, (in Persian).
18-Fahim Devin, H; Oghabaei, B; & Asadollahi, E. (2012). The Relationship between Work Conscience and Organizational Citizenship Behavior in Physical Education teachers in Mashhad 7 Districts. Quarterly Journal of Sport Sciences researches, 3 (9), 219-233, (in Persian).
19-Fathi, F; Moharram Zade, M, & Seyed Ameri, M. H. (2012). Explaining the Relationship between Organizational Socialization with the Conscience of the Employees of the General Offices of Sports and Youth in Northwest of Iran. Sport Management Studies, 5 (21), 219-233, (in Persian).
20-Ghahramani, J. (2011). Study of Work Ethics of Academic Teachers of East Azarbaijan Province to Provide a Model. Quarterly Journal of Educational Management research, 3 (2), 71-92, (in Persian).
21-Ghalavandi, H; & Alizade, M. (2013). Correlation analysis of service leadership attributes of managers, perceived organizational justice and conscientiousness among faculty members of Urmia University. Quarterly Journal of Management and Development Process. 27 (89), 3-20, (in Persian).
22-Ghasemi, B. (2014). Management of Organizational Behavior. Tehran: Sepahan, fourth edition, (in Persian).
23-Gholipoor, A. ( 2009). Management of Organizational Behavior (Individual behavior). Tehran:SAMT, (in Persian)
24-Karimi, M; Rajaeeipoor, S; & Hovaida, R. (2010). The Relationship between Organizational Climate Dimensions and Ethical Behavior among Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences staffs. Quarterly of Leadership and Educational Management, 4 (1),. 83-102, (in Persian).
25-Langviniene, N. & Daunoraviciute, I. (2015), Factors influencing the success of business model in the hospitality service industry, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 213 (2015): 902 – 910.
26-Liaghatdar, M. j; Bakhtiar Nasrabadi, H; Samiee, F; & Hashemi, B. V. (2010). Investigating the Impact and Role of Factors Affecting Conscience. Journal of Applied Sociology, 22 (1), 27-40, (in Persian).
27-Liu, J.y; Yang, J. P; Yang, Y. & Liu, Y. H. (2015), The relationships among perceived organizational support, intention to remain, career success and self-esteem in Chinese male nurses. International journal of nursing sciences 2 (2015): 389 – 390.
28-Lussier, R (1993). Human Relations in organizations: A skill Building Approach. Homewood: Irwin.
29-Mahmoodi, M. (2012). Investigating the relationship between teacher's spiritual intelligence, self-esteem and conscientiousness. Master's thesis for educational management, University of Sistan and Baluchestan, (in Persian).
30-Motaghi, M. H. (2003). Fear of success and achievement of incompetence in employees, Business Management Perspective, 2 (7 & 8), 75-92, (in Persian).
31-Puiua S. (2015), Ethics Management in Public Sector – Background and Tools, Procedia Economics and Finance 23 (2015): 604 – 607.
32-Solaimani, N. (2011). The Relationship Between Managers Ethical Behavior and Teachers and Employees Organizational Citizenship Behaviors in Garmsar Schools. Quarterly Journal of New Thoughts in Educational Sciences, 7 (1), 11-27, (in Persian).
33-Triyuwonoa, I. (2015), A wakening the conscience inside: the spirituality of code of ethics for professional accountants. Social and Behavioral Sciences 172 (2015): 254 – 261. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 910 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 586 |