تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 4,996 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,314,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,925,201 |
مقایسه دلبستگی به مکان، استرس زندگی دانشجویی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاههای دولتی شهر تهران | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 34، تابستان 1398، صفحه 185-210 اصل مقاله (892.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4940 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه موسوی ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه روانشناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س) | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
چکیده | ||
امروزه دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل از زادگاه خود فاصله گرفته و در شهر جدید با مشکلاتی مواجه میشوند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دلبستگی به مکان، استرس زندگی دانشجویی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی و علی- مقایسهای است و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای دولتی شهر تهران مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-1394 بودند که از آن میان نمونهای به حجم 195 نفر از دانشجویان بومی و غیربومی دختر و پسر به روش نمونهگیری دردسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس دلبستگی به مکان ویلیامز و رگنباک (1989)، مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (1980) و مقیاس استرس زندگی دانشجویی گادزلا و بالاغلو (2001) است. نتایج حاصل از اجرای تجزیه و تحلیل چندمتغیره نشان داد که دانشجویان در دو گروه بومی و غیربومی در دلبستگی به مکان (001/0p<،87/11=F)، استرس زندگی دانشجویی (001/0p<،3/4=F) و انگیزش تحصیلی درونی (001/0p<،36/3=F) با یکدیگر تفاوت معناداری داشته، اما از حیث انگیزش تحصیلی بیرونی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (1/0p>،71/1=F). زمینهسازی امکان ادامه تحصیل دانشجویان در زادگاه خود و آمادهسازی آنها در حین ورود به دانشگاه میتواند نقش مؤثری در کاهش استرس ناشی از زندگی در خوابگاه و افزایش بازدهی تحصیلی در دانشجویان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی به مکان؛ استرس زندگی دانشجویی؛ انگیزش تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.استیپک، دیبورا. جی. (2002). انگیزش در یادگیری (از نظریه تا عمل).ترجمه رمضان حسنزاده و نرجس عمویی (1390). نشر دنیای پژوهش. 2.اسلاوین، رابرت. ای. (2006). روانشناسی تربیتی. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی (1393). تهران: نشر روان. 3.انصاری، حسین؛ بهرامی، لیلا؛ اکبرزاده، لیلاو بخشانینور، محمد. (1386). بررسی سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و برخی عوامل مرتبط با آن دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان.مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق)، 9(4)، 304-295. 4.بحرانی، محمود. (1388). بررسی روایی و پایایی مقایس انگیزش تحصیلی هارتر. فصلنامه مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهرا(س)، 5(1)، 51-72. 5.بختیارپور، سعید. (1387). پیشبینیعملکردتحصیلیدانشجویاندانشگاههایاهوازبراساسبهره هوشی،سوابقتحصیلیومتغیرهایجمعیتشناختی.یافتههای نو در روانشناسی، 2(7)، 94-81. 6.پنتریچ، پل و شانک، دیل. (2002). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریهها و کاربستها). ترجمۀ مهرناز شهرآرای (1394). تهران: نشر علم. 7.جلیلیان، فرزاد؛ امدادی، شهره؛ کریمی، مهرداد؛ براتی، مجید و غریبنواز، حسن. (1390). افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درکشده. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، 18(4)، 66-60. 8.جناآبادی، حسین و سابقی، فرامرز. (1392). رابطۀ حمایت اجتماعی با احساس غربت دانشجویان جدیدالورود. مجله دانشگاه علوم پزشکی زابل، 5(4)، 41-33. 9.حافظی، فریبا؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاحالدین؛ نجاریان، بهمن. (1386). رابطه علی استرس چالش، استرس مانع پیشرفت، فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 9(32)، 166-145. 10.حبیبزاده، شهرام؛ علیزاده، هما؛ پورفرضی، فرهاد؛ قاسمی، احمد؛ امینی ملکی، طاهر. (1390). بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان. مجله سلا مت و مراقبت،13(3)، 33-29.
11.حسینی، سیدحمزه و موسوی، میرحسین. (1383). مقایسۀ وضعیت سلامت روانی دانشجویان کارآموز پزشکی و پیراپزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 6(13)،107-101. 12.حضرتیلیلان، اکرم. (1389). بررسی انگیزه پیشرفت دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاه صنعتی سهند. مجموعه مقالات همایش ملی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. تهران. دانشگاه علوم پزشکی ایران. 13.حکیمزاده، رضوان؛صمدی، پروین؛لطیفی، سمیه. (1391). ارتباطسرمایهفرهنگیباانگیزشپیشرفتوعملکردتحصیلیدانشجویاندانشگاهتهران. فصلنامهروانشناسیتربیتی، 3(2)، 31-22. 14.حیدرئی، علیرضا؛ عسگری، پرویز و ساعدی، سارا و مشاک، رویا. (1394). رابطه انگیزش تحصیلی و انگیزه پیشرفت با محیط آموزشی دانشجویان دختر. فصلنامهعلمیپژوهشیزنوفرهنگ، 6(24)، 107-95. 15.دادخواه، بهروز؛ محمدی، محمدعلی و مظفری، ناصر (1385). وضعیت سلامت روانی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 6(1)، 36-31. 16.دانشپور، سید عبدالهادی؛ مهدوینیا، مجتبی و غیاثی، محمدمهدی. (1388). جایگاه دانش روانشناسی محیطی در ساختمان های بلندمرتبه با رویکرد معماری پایدار. هویت شهر، 3 (5)، 38- 29. 17.رحمانی بیدختی، ناهید؛ صادقی خراشاد، محمود و بیجاری، بیتا. (1393). مقایسه شیوع افسردگی در دانشجویان پزشکی سالهای اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 21 (2)، 252-246. 18.رسولی، فاطمه (1380). مقایسه سلامت روانی دانشجویان موفق و ناموفق و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی. پایان نامة کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم. 19.رضاسلطانی،پروانه؛قنبریخانقاه، عاطفه؛مریدی، مریم. (1393). مقایسۀکیفیتزندگیمرتبطباسلامتدردانشجویانخوابگاهیوغیرخوابگاهی. پرستاریوماماییجامعنگر، 24(74)، 45-38. 20.سعیدی، علیاصغر و اسماعیلزاده، خالد. (1389). بررسی مسائل و مشکلات خوابگاههای دانشجویان دختر دانشگاههای دولتی در شهر تهران. زن و بهداشت، 1(1)، 88-43. 21.ظهیریناو، بیژن و رجبی، سوران. (1388). بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی. دانشور رفتار،16(36)، 80-69. 22.کافی، سیدموسی و پیروی، حمید. (1378). مقایسه وضع تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه تهران در بدو ورود و پس از سه سال. گزیده مقالات ششمین گردهمایی مسئولان دفاتر مشاوره دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور دانشگاه یزد. 23.لاجوردی، سیاوش. (1388). ارتباط بین سبکهای دلبستگی و گرایش به سوءمصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایاننامه کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد رودهن. 24.موسوی، سیدهفاطمه و شکری، فرزانه. (1394). مطالعه پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان بر اساس پیشبینیکنندههای فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویی. رویش روانشناسی، 4(1)، 81-59. 25.همایی، رضوان؛ حیدری، علیرضا؛ بختیارپور، سعید؛ برنا، محمدرضا (1388). رابطة انگیزه پیشرفت، هوش شناختی، هوش هجانی، سوابق تحصیلی و متغیرهای جمعیتشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان.یافتههای نو در روانشناسی، 4(12)، 63-49. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |