تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 5,014 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,320,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,930,541 |
ساخت و هنجاریابی ابزار انطباقی سنجش استعداد تحصیلی به صورت رایانه ای در دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 34، تابستان 1398، صفحه 155-184 اصل مقاله (963.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4941 | ||
نویسندگان | ||
هیوا محمودی ![]() ![]() | ||
1عضو هیئت علمی، گروه روان شناسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
2عضو هیئت علمی، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی ابزار انطباقی برای سنجش استعداد تحصیلی بهصورت رایانهای در دانشآموزان است. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفادهشدهاست. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم شهرستان اردبیل در سال 96 است. (3000=N). حجم نمونه برای مطالعۀ مقدماتی 200 نفر از دانشآموزان پایۀ دهم و در مرحلۀ دوم 400 نفر از دانشآموزان پایة دهم و 240 نفر از دانشآموزان پایۀ یازدهم بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون محققساخته سنجش استعداد تحصیلی بود که دارای هفت خرده آزمون 25 گویهای، استدلال انتزاعی، توانایی فضایی، استدلال وابسته به شکل، استدلال عددی، چرخش ذهنی، درک کلامی و سیالی کلامی است. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل ممیز بود. نتایج پایایی هر یک از خرده آزمونها به روش بازآزمایی نشان داد که پایایی استدلال انتزاعی (78/0)؛ پایایی توانایی فضایی (73/0)؛ پایایی استدلال وابستـه به شکل (74/0)؛ پایایی استدلال عددی (77/0)؛ پایایـی چرخش ذهنی (79/0)؛ پایایی درک کلامی (74/0)؛ پایایی سیالی کلامی (80/0) و پایایی کل آزمون 75/0 به دست آمدهاست. همچنین نتایج روایی آزمون نشان داد که روایی خرده مقیاسهای استدلال انتزاعی، توانایی فضایی، استدلال وابسته به شکل، استدلال عددی، چرخش ذهنی با آزمون طراحی مکعبها به ترتیب برابر با 71/0، 67/0، 57/0، 73/0، 67/0 و درک کلامی و سیالی کلامی با آزمون اطلاعات عمومی برابر با 71/0 و 65/0 است. همچنین بر اساس نتایج تابع ممیز میتوان گفت که قدرت پیشبینی کنندگی این آزمون برای رشته ریاضی 06/2، برای رشته تجربی 8/0 و برای رشته فنی 47/0 میباشد؛ بنابراین میتوان گفت که با اطمینان 68 درصد دانشآموزان متناسب با رشته تحصیلی که مطابق بااستعداد آنها است، طبقهبندیشدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزار رایانه ای؛ استعداد تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
1.پورمحسنی کلوری فرشته؛ وفایی مریم، آزادفلاح پرویز. (1383). تاثیر بازیهای رایانهای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان، مجله تازه های علوم شناختی، دوره 6، 4-3 (24)؛ 75 – 84. 2.سرابی، محمد؛ زارع، حسین. (1392). بررسی ساختار عاملی مقیاس آزمون استدلال پروکتور و گمبل، روش ها و مدل های روان شناختی، 3 (13)، 75-84. 3.سیدین، صبا؛ مهری، مهری؛ دستجردی کاظمی، مهدی؛ جلائی، شهره. (1394). تهیه آزمون درک هم معنایی روا و پایا در کلمات عینی و انتزاعی در بیماران آفازی فارسی زبان، فصلنامه توانبخشی نوین، جلد 9، 49-58. 4.شفیقیان، ایرج. (1389). بررسی نظر دانش آموزان رشته های علوم تجربی و علوم انسانی و مشاوران شهر زنجان نسبت به ملاک ها و ضوابط هدایت تحصیلی در نظام جدید متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، 12-15. 5.عابدی، احمد؛ منانی، رومینا. (1393). مروریاجمالیبرروشهایشناسایی دانشآموزانبااستعدادوتیزهوش، فصلنامه استعدادهخای درخشان، شماره 272، 297-300. 6.عریضی، حامد؛ یزدی، صادق. (1389). بررسی رابطه مجموعه استعدادهای عمومی با پیشرفت درس ریاضی، هفتمین کنفرانس ریاضی، سنندج، 42-35. 7.کرمینوری،رضا؛مرادی،علیرضا؛اکبریزردخانه،سعدوغلامی،علرضا. (1387). بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در کودکان دو زبانه ترک- فراس و کرد فارس. تازه های علوم شناختی، 10 (2)، 40-60. 8.لاله، خدیجه؛ رضایی، علی محمد؛ کیان، فرحناز. (1394). مقایسه توانایی دیداری فضایی، برنامه ریزی شناختی و حافظه کوتاه مدت در دانش آموزان با و بدون اختلال نوشتن، مجله ناتواناییهای یادگیری، 6(5)، 92-105. 9.موسوی، زهره. (1377). استقلال- وابستگی میدان ادراکی در ورزشکاران ماهر و نیمه ماهر در مقایسه با افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان. 10.نجاتی، وحید؛ رامش، سمیه؛ امیری، صبا. (1395). آزمون استدلال انتزاعی پارس، طراحی و بررسی ویژگی های روان سنجی، فصلنامه روان شناسی تحلیلی- شناخای، 7 (27)، 41-50. 11.نجفی پازکی، معصومه. (1392). آموزش درک خوانداری، بهبود توانایی استنباط در آزمون پرلز، فصلنامه تعلیم و تربیت، 119 (4)، 45-60. 12.نودهئی، خدیجه؛ صرامی، غلام رضا؛ کرامتی، هادی.(1395) رابطۀ کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظۀ کاری با عملکرد خواندن دانش آموزان، فصلنامه روانشناسی شناختی، 4،3، 11-20. 13.نویدی، احد. (1390). بررسی سهم هر یک از ملاک های هدایت تحصیلی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نظام جدید متوسطه، پژوهشکده تعلیم و تربیت، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 60، 56- 60. 14.یزدچی، صفورا. (1390). بررسی رابطه مجموعه آزمون های استعداد عمومی GATB با پیشرفت درس ریاضی، هفتمین کنفرانس آموزشی ریاضی ایران، 30-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |