تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,820 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,141,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,450,357 |
تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانشآموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 34، تیر 1398، صفحه 59-76 اصل مقاله (757.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4944 | ||
نویسندگان | ||
محسن حاجی تبار فیروزجایی ![]() ![]() | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده اجتماعی و علوم انسانی، دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دکتری روانشناسی و عضو هیات علمی موسسه غیر انتفاعی راه دانش بابل.بابل،مازندران | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
این پژوهش، تأثیر معنای زندگی را بر سازگاری مدرسه دانشآموزان با میانجیگری مقابلۀ مسئلهمدار و پذیرش خود بررسیمیکند. جهت دستیابی به این هدف، ازروش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر استفادهشدهاست. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورۀ دوّم متوسطۀ شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 208 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006)، پرسشنامۀ سازگاری مدرسه (کیم، 2002)، پرسشنامۀ راهبرد مقابلهای (لازارروس و فولکمن، 1985) و پرسشنامۀ پذیرش خود (چمبرلین و هاگا،2001) استفاده شدهاست. دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و AMOS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند که معنای زندگی رابطۀ مثبتی با مقابلۀ مسئلهمدار، پذیرش خود و سازگاری مدرسۀ دانشآموزان دارد. سازگاری مدرسه نیز با مقابلۀ مسئلهمدار و پذیرش خود رابطه مثبت دارد. معنای زندگی تأثیر مثبتی بر سازگاری مدرسه دارد و مقابلۀ مسئلهمدار نقش میانجیگری معناداری در رابطۀ بین معنای زندگی و سازگاری با مدرسه دارد اما پذیرش خود نقش میانجیگری معناداری بین معنای زندگی و سازگاری مدرسه ندارد. در کل نتایج این پژوهش نشان میدهد که داشتن معنا و هدف در زندگی میتواند سازگاری مدرسۀ دانشآموزان را تضمین کند؛ همچنین سبک انتزاعی و درونی مانند پذیرش خود برای حل مسائل مؤثر نیست اما یک استراتژی رفتاری مستقیم مانند مقابله مسئلهمدار کارآمد میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
معنای زندگی؛ سازگاری مدرسه؛ مقابلۀ مسئلهمدار؛ پذیرش خود | ||
مراجع | ||
1.احمدی، سمیه؛ حیدری، محمود؛ باقریان، فاطمه و کشفی، عبدالرسول. (1395). نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6(23)، 149-177. 2.احیاء کننده، منیژه و شیخالاسلامی، راضیه. (1393). نقش سبکهای هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان دختر. فصلنامه روانشناسی کاربردی،3(31)، 117-137. 3.الیس، آلبرت و مک لارن، کریستین. (1385). رفتاردرمانی عقلانی هیجانی (ترجمه مهرداد فیروزبخت). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا. 4.حنیفی، فریبا و امینی، زهرا. (1395). بررسی رابطه سبکهای مقابلهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(2)، 89-108. 5.فرانکل، ویکتور. (1392). انسان در جستجوی معنی.(ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی). تهران: درسا. 6.ضغیمی، مریم و پوربهاالدینی زرندی، نرجس. (1390). بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی با سلامت عمومی و سبکهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری. فصلنامه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 8(1)، 41-48. 7.مظلوم بفروئی، ناهید؛ افخمی اردکانی، محمد؛ شمس اسفندآباد، حسن و جلالی، محمدرضا. (1392). رابطه ساده و چندگانه تابآوری و سرسختی با سبکهای مقابله هیجان مدار و مسئلهمدار در بیماران مبتلابه دیابت شهر یزد. فصلنامه پرستاری دیابت دانشکده پرستاری و مامایی زابل، 2(1)، 39-50. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |