تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,772 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,030,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,397,702 |
پیشبینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجانی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 35، آبان 1398، صفحه 23-52 اصل مقاله (1.09 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.4986 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حقبین1؛ راضیه شیخالاسلامی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز. (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در راستای تعیین نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجان (شامل سبکهای پنهانکار، تحمل و سازگار) در رابطۀ بین بهزیستی مدرسه (شامل شرایط مدرسه، روابط اجتماعی در مدرسه و راههای خودکامروایی) و نشاط ذهنی دانشآموزان انجامگرفته و برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفادهشدهاست. شرکتکنندگان پژوهش 284 دانشآموز (138 دختر و 146 پسر) دورۀ متوسطۀ اول شهرستان جهرم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه بهزیستی مدرسه (کانیو و ریمپلا، 2002)، پرسشنامه سبکهای عاطفی (هافمن و کاشدان، 2010) و مقیاس نشاط ذهنی (ریان و فردریک، 1997) بهکار گرفته شد. دادهها با روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار AMOSتجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که روابط اجتماعی در مدرسه، هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم (از طریق افزایش سبک سازگار خودتنظیمی هیجان) نشاط ذهنـی دانشآموزان را افزایش میدهـد. راههای خودکامروایـی از طریق کاهش سبک پنهانکـارخودتنظیمی هیجان، منجر به افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان میشود. شرایط مدرسه اثر مستقیم و مثبت بر نشاط ذهنی دانشآموزان داشت. بهطورکلی، نتایج پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجان در رابطۀ بین بهزیستی مدرسه و نشاط ذهنی دانشآموزان فراهم آورد | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی مدرسه؛ سبکهای خودتنظیمی هیجان؛ نشاط ذهنی | ||
مراجع | ||
1.بگیان کولهمرز، محمدجواد؛ پژوهینیا، شیما و رضازاده، بابک. (1391). اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان دارای نشانههای ADHD. مجله روانشناسی مدرسه، 2(2)، 28-6. 2.حاجشمسایی، مهدی؛ کارشکی، حسین و یزدی، سیدامیر امین. (1393). آزمون مدل نقش میانجیگرانۀ خودتنظیمی در رابطۀ بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانشآموزان دورۀ راهنمایی. مجله روانشناسی مدرسه، 3(3)، 37-21. 3.حسننیا، سمیه؛ صالح صدقپور، بهرام و دماوندی، ابراهیم. (1393). مدلیابی رابطۀ ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطهگری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5 (2)، 60-32. 4.حسینخانزاده،عباسعلی؛ طاهر، محبوبه و محمدی، حاتم. (1394). نقش ظرفیت خودمهارگری و خودنظم بخشی در تبیین شادزیستی دانشجویان. مطالعات روانشناختی، 11(94)، 118-97. 5.خوشبخت، فریبا. (1387). بررسی اثرات مدرسه، کلاس و ویژگیهای دانشآموزان در تبیین عملکرد ریاضی و نگرش نسبت به تحصیل در مدارس ابتدایی: شواهد تجربی برای مدل اثربخشی آموزشی. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. 6.شیخالاسلامی، راضیه و دفترچی، عفت. (1394). پیشبینی نشاط ذهنی دانشآموزان بر اساس جهتگیریهای هدف و نیازهای اساسی روانشناختی. مجله روانشناسی، 2، 174-147. 7.کارشکی، حسین. (1392). ارزیابی ساختار عاملی مقیاس سبکهای عاطفی در دانشجویان. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11 (3)، 195-185. 8.محمدی مصیری، فرهاد؛ شفیعیفرد، یعقوب؛ داوری، مژده و بشارت، محمد علی. (1391). نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (32)، 404-397. 9.نریمانی، محمد؛ محمدزاده، یحیی؛ امیدوار، عظیم و امیدوار، خسرو. (1393). مقایسه سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی در بین دانشآموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4 (1)، 118-100. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 810 |