تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 5,018 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,321,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,931,697 |
بررسی تأثیر هیجانات منفی(اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 17، شماره 37، بهار 1399، صفحه 230-199 اصل مقاله (897.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5004 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه یاری مقدم1؛ علی دلاور ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار گروه روان شناسی،واحدبندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هیجانات منفی(اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان در سالتحصیلی 96-95 انجام شد. به این منظور از تعداد 8000 نفر دانش آموز دوره ابتدایی 287 نفر (159 نفر دختر و 128 نفر پسر) در پایه چهارم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نمونه انتخابی در یک جلسه، آزمون محقق ساخته درک مطلب خواندن، پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف (1987)، پرسشنامه اضطراب و افسردگی کودک ابسیوتانی و همکاران (2016) نسخه والدین، را تکمیل کردند. نتایج حاصل از برآورد مدل نهایی پژوهش نشان میدهد از بین متغیرهای درنظر گرفته شده در پیشبینی حل مساله، بالاترین ضریب به ترتیب مربوط به متغیر اضطراب در حالت مستقیم با 71/0 (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم از طریق درک مطلب 10/0 (01/0=p) بوده است این مقدار در حالت مستقیم 74/0- (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم و از طریق درک مطلب 09/0- (01/0=p) بوده است. بر این اساس مشخص است که توانایی درک مطلب نقش واسطی در کاهش اثر افسردگی و اضطراب بر حل مساله داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
درک مطلب خواندن؛ حل مسئله؛ اضطراب؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |