تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 6,016 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,765,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,773,378 |
بررسی تأثیر هیجانات منفی(اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 17، شماره 37، فروردین 1399، صفحه 230-199 اصل مقاله (897.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5004 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه یاری مقدم1؛ علی دلاور ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، ایران. | ||
2استاد گروه روان شناسی دانشگاه عالمه طباطبایی . | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
4استادیار گروه روان شناسی،واحدبندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هیجانات منفی(اضطراب و افسردگی) در درک مطلب خواندن و حل مسئله به منظور تدوین یک مدل ساختاری در دوره ابتدایی شهر همدان در سالتحصیلی 96-95 انجام شد. به این منظور از تعداد 8000 نفر دانش آموز دوره ابتدایی 287 نفر (159 نفر دختر و 128 نفر پسر) در پایه چهارم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. نمونه انتخابی در یک جلسه، آزمون محقق ساخته درک مطلب خواندن، پرسشنامه حل مسئله هپنر و کراسکوف (1987)، پرسشنامه اضطراب و افسردگی کودک ابسیوتانی و همکاران (2016) نسخه والدین، را تکمیل کردند. نتایج حاصل از برآورد مدل نهایی پژوهش نشان میدهد از بین متغیرهای درنظر گرفته شده در پیشبینی حل مساله، بالاترین ضریب به ترتیب مربوط به متغیر اضطراب در حالت مستقیم با 71/0 (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم از طریق درک مطلب 10/0 (01/0=p) بوده است این مقدار در حالت مستقیم 74/0- (01/0=p) و در حالت غیر مستقیم و از طریق درک مطلب 09/0- (01/0=p) بوده است. بر این اساس مشخص است که توانایی درک مطلب نقش واسطی در کاهش اثر افسردگی و اضطراب بر حل مساله داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
درک مطلب خواندن؛ حل مسئله؛ اضطراب؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
1. Aarnoutse ، C. A. J. ، و Van Leeuwe ، J. F. J. (2000). توسعه خوانندگان ضعیف و بهتر در دوران دبستان. تحقیق و ارزیابی آموزشی ، 6 ، 251–278 .. 2. آکسان ، N. ، Kisac ، B. (2009). یک مطالعه توصیفی: خواندن مهارت درک مطلب و آگاهی شناختی. Procedia علوم اجتماعی و رفتاری 1 ، 834–837. 3. Anderson، J. R. (2012). پیگیری حل مسئله با تجزیه و تحلیل الگوی چند متغیره و الگوریتم های مدل پنهان مارکوف. Neuropsychologia 50 ، 487–498. 4. Andrew، J. & David، C. (2007). به تأخیر انداختن: ارتباط با جهت گیری هدف پیشرفت و استراتژی های یادگیری. شخصیت و تفاوتهای فردی ، 43 ، 167–178. 5.Bostanci ، M. ، Ozdel ، O. ، Oguzhanoglu ، N. K. ، Ozdel ، L. ، Ergin ، A. ، Ergin ، N. ، ... و Karadag ، F. (2005). علامت گذاری افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه در دنیزلی ، ترکیه: شیوع و ارتباطات اجتماعی و جمعیتی. مجله پزشکی کرواسی ، 46 (1). 6. چن ، L. ، وانگ ، L. ، Qiu ، X. H. ، یانگ ، X. X. ، Qiao ، Z. X. ، یانگ ، Y. J. ، و لیانگ ، Y. (2013). افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه های چین: شیوع و ارتباطات اجتماعی و جمعیتی. PloS one ، 8 (3) ، e58379. 7. مقایسه ، A. ، Zarbo ، C. ، Shonin ، E. ، Gordon ، W. ، & Marconi ، C. (2014). تنظیم عاطفی و افسردگی: یک واسطه بالقوه بین قلب و ذهن است. Hindawi Publishing Corporation روانپزشکی قلب و عروق و مغز و اعصاب ، (24): 1-10. 8. دبورا ، ج. ، دابسون ، جی ، و دابسون ، س. (1981) استراتژی های حل مسئله در دانشجویان دانشگاه افسرده و غیر افسرده. شناخت درمانی و تحقیقات ، 5 (3): 237-249. 9.D'Zurilla TJ ، نزو AM. تأثیر استرس از مشکل فعلی: مقایسه با وقایع مهم زندگی. J Clin Psychol. 2005؛ 42 (6): 847-857 10.D'Zurilla ، T.J. ، و Sheedy ، C.F. (1991) رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی و سطح استرس روانشناختی متعاقب آن در دانشجویان. مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی ، 61 (5) ، 841-846. 11. Ebesutani ، C ؛ کوراتو-لارسون ، پ. ناکامورا ، بی جی هیگا-مکمیلان ، سی ؛ & Chorpita، B. (2016). نسخه 25 والدین مقیاس اضطراب و افسردگی کودک تجدید نظر شده: توسعه و اعتبار سنجی در یک نمونه بالینی مبتنی بر مدرسه. ارزیابی ، 1-172. 12.Field، T.، Diego، M.، Pelaez، M.، Deeds، O.، & Delgado، J. (2012). افسردگی و مشکلات مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه. مجله دانشجویی کالج ، 46 (1). 13.Fulya ، O. A. ، Safak ، U. S. & Ayce ، Y. Ç. (2009). تأثیر مهارت های حل مسئله دانش آموزان در درک آنها از میزان شیمیایی و موفقیت آنها در این مسئله. علوم اجتماعی و رفتاری ، 1 ، 2678–2684 14. گنجی ، ساعت و امیریان ، ک. (2011). اثربخشی حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی در دبیرستان شهر سنقر. مجله آموزشی و پژوهشی ، 3،118-134. (فارسی). 15. Goff AM. (2011) عوامل استرس زا ، عملکرد تحصیلی و مهارت آموخته شده در دانشجویان کارشناسی پرستاری Int J Nurs Educ Scholarsh؛ 8: ماده 1 16. Hannula ، M. (2016). حل مسئله احساسات. سخنرانی های منظم از دوازدهمین کنگره بین المللی آموزش ریاضی ، صص 269-288. اسپرینگر 17.Jalongo، M. R.، & Hirsh، R. A. (2010). درک اضطراب خواندن: بینش جدیدی از علوم اعصاب. مجله آموزش اوایل دوران کودکی ، 37 (6) ، 431-435 18. کیوگی باند ، فرانسوی ، ریچاردز و دیویس. (2004) آزمون اضطراب ، حساسیت به تخریب و عملکرد معاینه ، مجله اضطراب ، استرس و مقابله. 19. Kerashen، S. (2002). دفاع از زبان کامل: محدودیت های آموزش آوایی و کارآیی آموزش کامل زبان. مجله بهبود خواندن ، 39،2 ، 26-29. 20. Khan، S.، Khan، R. (2017). استرس مزمن منجر به اضطراب و افسردگی می شود. Ann Psychiatry Ment Health 5 (1): 1091. 21. Khoshkam ، Z. ، Malakpur ، M. & Molavi ، H. (2008). تأثیر آموزش حل مسئله گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دارای اختلالات بینایی. مجله تحقیقات کودکان اعدام ، 8 ، 141-156. (فارسی). 22. Kilinc ، H. ، و Yenen ، E. (2016). بررسی اضطراب خواندن دانشجویان با توجه به برخی متغیرها. مجله بین المللی آموزش عالی ، 5 (1): 1-8. 23. Kiselev، S. (2015). تفاوت های مربوط به سن در سرعت پردازش در کودکان پیش دبستانی. مجله علوم رفتاری آزاد ، (9): 23-31 24. کوکسال ، م. اس. (2011). پیش بینی های معرفتی "خودکارآمدی در یادگیری زیست شناسی" و "اضطراب امتحان مربوط به ارزیابی یادگیری زیست شناسی" برای معلمان ابتدایی پیش از خدمت. مجله علوم تربیتی معلم ، 22 (7) ، 661-677 25.Leather ، C.V. ، Henry ، L.A. ، 1994. حافظه کاری و وظایف آگاهی واجی به عنوان پیش بینی کننده توانایی خواندن زودرس. J. Exp. کودک روان 58 ، 88–111. 26. Liu JT ، Meng XP (2006). رابطه اضطراب و شخصیت ، عزت نفس در دانش آموزان ارشد پایه یک. ژانگ هوآ: چکیده مقاله در چین. 40 (1): 50 -52. 27. لیو ، D. ، Xu ، B. (2017). اضطراب امتحان: درک دانشجویان پرستاری کالج جامعه آمریکایی. تجربی Res Voc Ed Train ، 9 (4): 1-15. 28. MacIntyre ، P.O. ، و Gardner ، R.C. (1994 ب) تأثیرات نامشخص اضطراب زبان در Congnitiv | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |