تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,772 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,030,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,397,721 |
تاثیرنوآوری باز برعملکرد توسعه محصول جدید با تاکید برتأثیرظرفیت جذب دانش | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 44، شهریور 1398، صفحه 55-78 اصل مقاله (947.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2019.24775.3921 | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف الهی ![]() ![]() | ||
1دانشیار مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی MBA، دانشکده مدیریت و اقتصاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه سمنان ، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه خوارزمی، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | ||
5دانشیار اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر نوآوری باز بر عملکرد توسعه محصول جدید با تاکید بر نقش تعدیلگری ظرفیت جذب دانش در شرکتهای دانش بنیان استان تهران است. پس از مرور ادبیات پژوهش در حوزه نوآوری باز و عملکرد توسعه محصول جدید و ظرفیت جذب دانش، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش تدوین گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. برای سنجش ابعاد نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید و ظرفیت جذب دانش پرسش نامهای طراحی و توزیع شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻯ ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 121 ﻧﻔﺮ ﺍﺯ مدیران شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ 92 ﻧﻔﺮ به ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺼﺎﺩﻓﻰ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺟﺪﻭﻝ ﻣﻮﺭﮔﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪﻧﺪ. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و مدل ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که نوآوری باز بر عملکرد توسعه محصول جدید تاثیر معنادار دارد و ظرفیت جذب دانش، رابطه میان نوآوری باز و عملکرد توسعه محصول جدید را تعدیل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری باز؛ عملکرد توسعه محصول جدید؛ ظرفیت جذب دانش؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
1-Abulrub, A. H. G. & Lee, J. (2012). Open innovation management: challenges and prospects. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 130-138.
2-Bagozzi, R. P. & Fornell, C. (1982). Theoretical concepts, measurements, and meaning. A second generation of multivariate analysis, 2(2), 5-23.
3-Bahemia, H. & Squire, B. (2010). A contingent perspective of open innovation in new product development projects. International Journal of Innovation Management, 14(04), 603-627.
4-Brant, J. & Lohse, S. (2014). The open innovation model. ICC (International Chamber of Commerce) Innovation and Intellectual Property Research Paper, (2).
5-Chesbrough, H. (2011). Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology, Translated by Seyyed Kamran Bagheri and Marzieh Shavardi, Tehran: Rasa publication. (in persian).
6-Chesbrough, H. W. (2006). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business Press.
7-Cohen, W. M. & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative science quarterly, 35(1), 128-152.
8-Dehghani, H. and Akhavan, P. and Hosseini, S.M. (2013). Increasing the success of new product development based on open innovation approach, Journal of Management Innovation, vol. 2, No. 2, PP: 45-68.
9-Dyer, B. Gupta, A. K. & Wilemon, D. (1999). What first-to-market companies do differently. Research-Technology Management, 42(2), 15-21.
10-Gassmann, O. (2006). Opening up the innovation process: towards an agenda. R&d Management, 36(3), 223-228.
11-Hair, J.F. Hult, G.T.M. Ringle, C.M. Sarstedt, M. (2014). Primer on partial least squares structural equation modeling. Thousand Oaks, Sage.
12-Hashemi, Z. (2014). Open innovation and the need to implement it in organizations, Journal of Industry and University, vol. 7, No. 25 and 26. (In Persian).
13-Henseler, J. Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited.
14-Hultink, E. J. & Robben, H. S. (1995). Measuring new product success: The difference that time perspective makes. Journal of Product Innovation Management: AN INTERNATIONAL PUBLICATION OF THE PRODUCT DEVELOPMENT & MANAGEMENT ASSOCIATION, 12(5), 392-405.
15-Inauen, M. & Schenker-Wicki, A. (2011). The impact of outside-in open innovation on innovation performance. European Journal of Innovation Management, 14(4), 496-520.
16-Javid, G. and Bagherinezhad, J. (2012). Relationship between open innovation process and the ability to attract firms, Journal of Parks and Growth Centers, vol. 8, No. 31, pp. 53-61. (in persian).
17-Kim, H. & Park, Y. (2010). The effects of open innovation activity on performance of SMEs: The case of Korea. International Journal of Technology Management, 52(3/4), 236-256.
18-Kostopoulos, K. Papalexandris, A. Papachroni, M. & Ioannou, G. (2011). Absorptive capacity, innovation, and financial performance. Journal of Business Research, 64(12), 1335-1343.
19-Lee, K. B. & Wong, V. (2011). Identifying the moderating influences of external environments on new product development process. Technovation, 31(10-11), 598-612.
20-Lichtenthaler, U. (2009). Outbound open innovation and its effect on firm performance: examining environmental influences. R&d Management, 39(4), 317-330.
21-Lichtenthaler, U. (2012). Retracted: Technological Turbulence and the Impact of Exploration and Exploitation Within and Across Organizations on Product Development Performance. Entrepreneurship Theory and Practice.
22-Lu, P. Yuan, S. & Wu, J. (2017). The interaction effect between intra-organizational and inter-organizational control on the project performance of new product development in open innovation. International Journal of Project Management, 35(8), 1627-1638.
23-Marion, T. J. Eddleston, K. A. Friar, J. H. & Deeds, D. (2015). The evolution of interorganizational relationships in emerging ventures: An ethnographic study within the new product development process. Journal of Business Venturing, 30(1), 167-184.
24-Mazzola, E. Bruccoleri, M. & Perrone, G. (2012). The effect of inbound, outbound and coupled innovation on performance. International Journal of Innovation Management, 16(06), 1240008.
25-Minbaeva, D. Pedersen, T. Björkman, I. Fey, C. F. & Park, H. J. (2003). MNC knowledge transfer, subsidiary absorptive capacity, and HRM. Journal of international business studies, 34(6), 586-599.
26-Nikabadi, M. S., Dehghan, M., & Arani, M. F. (2015). The effect of knowledge management strategies on performance of new product development in knowledge-based companies. Indian Journal of Science and Technology, 8(S7), 263-277.
27-Porter, A. L. (2007). Tech mining to drive open innovation. In Proceedings of the First International Conference on Technology Innovation, Risk Management and Supply Chain Management (TIRMSCM 2007, Beijing), Universe Academic Press, Toronto, page1-13.
28-Rauter, R. Globocnik, D. Perl-Vorbach, E. & Baumgartner, R. J. (2018). Open innovation and its effects on economic and sustainability innovation performance. Journal of Innovation & Knowledge.
29-Schreiner, M. Kale, P. & Corsten, D. (2009). What really is alliance management capability and how does it impact alliance outcomes and success? Strategic Management Journal, 30(13), 1395-1419.
30-Sisodiya, S. R. Johnson, J. L. & Grégoire, Y. (2013). Inbound open innovation for enhanced performance: Enablers and opportunities. Industrial Marketing Management, 42(5), 836-849.
31-Spithoven, A. Clarysse, B. & Knockaert, M. (2010). Building absorptive capacity to organise inbound open innovation in traditional industries. Technovation, 30(2), 130-141.
32-Story, V. M. Boso, N. & Cadogan, J. W. (2015). The form of relationship between firm‐level product innovativeness and new product performance in developed and emerging markets. Journal of Product Innovation Management, 32(1), 45-64.
33-Van de Vrande, V. De Jong, J. P. Vanhaverbeke, W. & De Rochemont, M. (2009). Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges. Technovation, 29(6-7), 423-437.
34-Wang, J. & Lin, Y. I. (2009). An overlapping process model to assess schedule risk for new product development. Computers & Industrial Engineering, 57(2), 460-474.
35-Wang, W. P. (2009). Evaluating new product development performance by fuzzy linguistic computing. Expert Systems with Applications, 36(6), 9759-9766. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |