تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,365,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,961,683 |
اثربخشی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور بر عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 35، پاییز 1398، صفحه 165-190 اصل مقاله (1.04 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5056 | ||
نویسندگان | ||
مهران عزیزی محمودآباد1؛ محمدجواد لیاقتدار ![]() | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور بر عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش دانشآموزان پرداختهاست و ازلحاظ ماهیت و هدف، از نوع کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق، یک طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان بویراحمد به تعداد 2343 نفر در سال تحصیلی 97-1396 هستند. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در شهر یاسوج بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. آنها با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایشی برای 9 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها آزمون محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای آزمون از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ یعنی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور، موجب افزایش عملکرد حافظۀ فعال و کارآمدی پردازش در دانشآموزان میشود. بهعلاوه نتایج نشان داد که بهبود عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش در پاسخگویی به مسائل حسابی در طول زمان ثبات دارد. همچنین نتایج مقایسه بازنماییهای متفاوت در عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش نشان داد که اثرات تصاویر مختلف یکی نیستند پس استفاده از بازنمایی تصویری در مسائل کلامی حساب با اولویت تصاویر کمککننده، عریان، بیفایده و نهایتاً بازنمایی ضروری عملکرد حافظۀ فعال را ارتقاء میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسائل حسابی؛ تصاویر عریان؛ تصاویر بیفایده؛ تصاویر کمککننده؛ تصاویر ضروری | ||
مراجع | ||
1.گال، مردیت؛ بورگ والتر و گال، جویس. (2004). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (ترجمه احمدرضا نصر و همکاران)، تهران: سمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |