تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,370,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,966,159 |
مطالعۀ تطبیقی اندیشههای ویگوتسکی و برونر در باب فرایندهای یاددهی –یادگیری | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 35، پاییز 1398، صفحه 53-82 اصل مقاله (1000.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5070 | ||
نویسنده | ||
ابو سعید داورپناه | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
آشنایی با نظریههای یادگیری کمک میکند تا شناخت بهتر و بیشتری از نحوۀ یادگیری، تفکر و ارتباط کودکان با دیگران و محیط پیرامون بهدستآید و معلمان افقهای جدیدی را در مقابل خود بگشایند و زمینههای توسعۀ کیفی حرفهای خود را فراهمآورند. با بررسی نظریههای یادگیری که رشد اجتماعی را از زاویههای مختلف موردبررسی قرار دادهاند، میتوان به تصویر روشنتر و بهتری از موضوع دستیافت. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی وجوه تشابه و تفاوت میان ویگوتسکی و برونر ازلحاظ یادگیری است. برای این منظور، مبانی نظری، مفاهیم مرتبط و نوع آموزش موردنظر آنها به شیوۀ تحلیل تفسیری موردبررسی قرارگرفته و سپس تفاوتها و شباهتهای آنها بهویژه در الگوهای آموزشی معرفی شدهاست. بازشناسی وجوه زیربنایی و تبیین برخی مفاهیم مرتبط، حاکی از آن بود که هردو دیدگاه با تأکید بر ماهیت فعال انسان در ساخت واقعیت اجتماعی خود، کنش او را در بستر دیالکتیک اجتماعی؛ تأثیر زبان و فرهنگ را در رشد شناختی، تعامل بین بزرگسالان و کودکان در موقعیتهای حل مسئله واستفاده از مفهوم تکیهگاهسازی ویگوتسکی، باهم مشابهاند و در حیطههای الگوهای آموزشــی، نقش تفکـر وزبان،مراحل رشد شناختی باهم متفاوتاند. درمجموع میتوان چنین نتیجه گرفت که انسان به لحاظ اجتماعی بودن تواند در سایه تعامل بهینه و مؤثر با دیگران و استفاده بهینه از ابزار زبانی و توجه به مقوله فرهنگسازی بهتر بیاموزد و تر بیاموزاند استفاده از تکنیک حل مسئله در این مسیر راهگشاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ویگوتسکی؛ برونر؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
1.احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 2(5)، صص 99-115. 2.آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا. (۱۳۷۴). بررسی اثربخشی دو روش درمانی گروهی با رویکرد تحلیل روانی و شناختی برافزایش سطح مقوله سازگاری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. 3.باقرزاده نیم چاهی، صفورا، حسینی طبقدهی، سیده لیلا و حافظیان، مریم. (1397). رابطه خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطه. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، (30)15، صص 29-50. 4.بردیحقنیا، حلیم،بردیحقنیا، رحیم. (1395). راهکارهایبهینهسازیفضاهایآموزشیمدارسکشور، فصلنامهمطالعاتعلوماجتماعی،2(2)، صص 50-55 5.برزگر بفرویی، کاظم. (1394). تأثیر آموزش همدلی بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان دختر. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(9)، صص 21-32. 6.برزگربفرویی، کاظم؛ خضری، حسن.(1393). مشکلات رایج کودکان و نوجوانان و کلیدهای رویارویی با آنها. یزد: انتشارات دانشگاه یزد. 7.بشلیده، کیومرث. (1397). روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهشی با SPSS و AMOS (ویژهی رشتههای علوم انسانی). اهواز: ادانشگاه شهید چمران اهواز. 8.پیوستهگر، مهر انگیز، درویزه، زهرا و طاووسی، سیما. (1394). بررسی رابطه دلبستگی با میزان سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان ورامین. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 8 (15)، صص 195-203. 9.حجازی، سارا؛ امیری، شعله؛ یارمحمدیان، احمد؛ و ملک پور، مختار. (1385). بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلال خلقی دوقطبی. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، 4(1 و 2)، صص 58-52. 10.زینعلی دهشیری، اکرم. (1389). اندیشههای کاربردی جدید در طراحی فضای آموزشی مدرسههای ابتدایی، فصل نامه تعلیم و تربیت، 14(6)، صص 85-94. 11.سجاد زاده، حسن. (۱۳۹۲). نقش دلبستگی به مکان در هویت بخشی به میدانهای شهری_نمونه موردی: میدان آرامگاه شهر همدان، مجله هنر معماری، 10(25)، صص 79-88. 12.صفوی، محبوبه؛ موسویلطفی، سیده مریم؛ لطفی، رضا. (1387). بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 1387-1386. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.14(5)، صص 255-261 13.طبائیان (1393). انسان و محیط، رویکرد روانشناختی به معماری و شهرسازی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان 14.عزیزی نژاد، بهاره. (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، صص 57-68 15.فرحانفر، محبوبه،نادی،محمدعلی و مولوی،حسین. (1394)، تأثیرتعهددینی،دلبستگیدینیوهمدلیبرپرخاشگریدربیندانشآموزانمقطعدبیرستان، پژوهشهایعلومشناختیورفتاری.5(1)، صص 67-80 16.محمودی کهریز، بهرام، باقریان، فاطمه و حیدری، محمود. (1393). نقش خود نظم دهی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی،10(40)، 392-383 17.معین پور، حمیده، ا نصراصفهانی، احمدرضا و ساعدی، عاطفه. (1383). تأثیر عوامل فیزیکی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،پژوهش های تربیتی و روانشناختی 1383 شماره 4. صص 1-1518.موسوی، سیده فاطمه، طاهریان، مونا. (1398)، مقایسهدلبستگیبهمکان،استرسزندگیدانشجوییوانگیزش تحصیلیدردانشجویانبومیوغیربومیدانشگاههایدولتیشهرتهران. مطالعاتروانشناسیتربیتی،شماره 34. صص 186-20919.جعفریهرندی، رضا، رجاییموسوی، سیدهفاطمه. (1398)، پیشبینیبلوغعاطفیبراساسجوعاطفیخانوادهومیزانمذهبی بودنوالدیندردانشآموزاندختر، مطالعاتروانشناسیتربیتی،شماره 34. صص 25-2 20.میزر، لاورنس اس؛ گامست، گلن و گارینو، ا. جی. (1391) پژوهش چندمتغیری کاربردی طرح و تفسیر. ترجمه حسن پاشا شریفی و همکاران، تهران: رشد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,237 |