تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 698 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,121,645 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,502,147 |
نقش ویژگیهای معماری محیط و دلبستگی به مکان تحصیل در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 35، آبان 1398، صفحه 83-106 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5071 | ||
نویسندگان | ||
حجت الله رشیدکلویر* 1؛ محمدعلی قاسمی نژاد2؛ سجاد بشرپور3؛ عالیه عبدی4؛ سارا میرجعفرزاده5 | ||
1استادیار گروه معماری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دکتری روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
5کارشناس ارشد معماری دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگیهای معماری محیط و دلبستگی به مکان تحصیل در سازگاری اجتماعی دانشآموزانِ مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1395-1396 میباشد. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی بوده و نمونهی پژوهش، مشتمل بر 285 دانشآموز دوره دوم متوسطة شهر اردبیل (147 پسر، 138 دختر) میباشد که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای نسبی، انتخاب و به پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل (1961)، دلبستگی به مکان صفارینیا (1390) و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای معماری محیط پاسخ دادند. دادههای تحقیق، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای دلبستگی به مکان و ویژگیهای معماری محیط با سازگاری دانشآموزان رابطة معنادار وجود دارد (01/0p <). نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که جذابیت محیطی، دلبستگی عاطفی رفتاری و امنیت روانی، به ترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارند، بهنحویکه 16 درصداز واریانس سازگاری اجتماعی دانشآموزان را تبیین میکنند؛ بهعبارتدیگر با افزایش سطح توجه به ویژگی معماری محیط و دلبستگی به مکان در مدارس، سازگاری اجتماعی در دانشآموزان نیز افزایش مییابد | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی محیط؛ معماری؛ سازگاری اجتماعی؛ دلبستگی به مکان | ||
مراجع | ||
1. توکلی فرد، مهنوش؛ ستوده، امید؛ منصوری، سعیده سادات و آذردوست، بهتاج (1393).مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی رفتاری و درمان و پیشگیری از راهبردهای مقابله با عود و ماتریس و پیشگیری از عود.هفتمین کنگره ملی اعتیاد. تهران: ایران. 2.جعفری، مصطفی؛ بساکنژاد، سودابه؛ مهرابیزاده، مهناز و زرگر، یداله (1394). اثربخشی درمانهای مبتنی بر مدل سرپایی عمقی ماتریکس و مدل مراحل تغییر بر بهبود خودتنظیمی و خودکارآمدی پرهیز از مواد. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 35(9)، 35-47. 3.جوکار،بهرام ودلاورپور،محمدآقا (1386).رابطهتعللورزیآموزشیبااهدافپیشرفت.اندیشههاینوینتربیتی، 3(3)،61-80. 4.جهانشاهی، عاطفه (1394). مقایسه پیامدهای درمانی روشماتریکس بر میزان هوشهیجانی سهگروه از افراد دارای اعتیاد، تحت درمان و درمانشده (موردمطالعه کلینیک شفا سیرجان). همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، تهران. 5.حسینچاری، مسعود و دهقانی، یوسف (1387). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 2(4)، 63-73. 6.حسینی، سید عدنان؛ قادر مرزی، حبیبالله؛ الماسی، مسعود و قادری، محمد صدیق (1397). اثربخشیآموزششناختیارتقایامیدبرکاهشاهمالکاریتحصیلیدانش آموزانپسردوره دوممتوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی دانشگاه فرهنگیان، 11(3)، 49-65. 7.خرمایی، فرهاد و زارعی منوجان، نسیبه (1396). روابط بین دختران و پسران از دیدگاه دختران نوجوان: یک پژوهش کیفی. مشاوره کاربردی، 6(2)، 89-106. 8.رحیمی، فیروزه (1394).مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و صبر بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان.پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. 9.رسولی خورشیدی، فاطمه؛ سنگانی،علیرضا و جنگی، پریا (1398). رابطه بین اهمالکاری تحصیلی، منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری.آموزش پرستاری، 8(1)، 21-28. 10.رنجدوست، شهرام (1394). تأثیرگرایشهایآسیبهایعاطفیباجنسمخالفدرپسرانبر عملکردتحصیلیآنها. روانشناسیتربیتی،11(36)، 40-60. 11.زارعیتوپخانه،محمد؛مرادیانیگیزهرود،خدیجهوگلزاری،محمود(1394).بررسیتفاوتویژگیهایشخصیتیوامیددرمیاندانش آموزانمرتبطوغیرمرتبطباجنسمخالف. روانشناسیو دین، 8(2)،51-66. 12. ستایشی اظهری، محمد؛ میرنسب، میرمحمود و محبی، مینا (1396). رابطه امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان. آموزش و ارزشیابی،10(37)، 125-142. 13. شیخ الاسلامی، علی. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پائین. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 6(3)، 65-84. 14. شیخالاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1393). تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعللورزی دانشآموزان. روانشناسی تربیتی، 10(34)، 93-109. 15. شیخ دارانی، هما (1386). اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا برنگرش دانش آموزان دوره متوسطه نسبت به آن روابط در شاهینشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان). 16.شیخ دارانی، هما؛ کجباف، محمدباقر و عابدی، محمدرضا (1386). اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا برنگرش دانشآموزان پسر مدارس متوسطه نسبت به آن روابط. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 32(9)، 32-49. 17. شیخدارانی،هما؛مهرابی،حسینعلی؛کجباف،محمدباقروعابدی،محمدرضا (1387). تأثیرآموزش مبتنیبرافزایش آگاهیازآسیبهایحاصلازروابطآسیبزایدختروپسربرنگرش دانش آموزاندختردورهمتوسطه. دانش وپژوهش درروانشناسی کاربردی، 10(38)، 41-62. 18. فتاحیشنگلآبادی، محمدرضا و میرهاشمی، مالک (1397). اثربخشی درمان ماتریکس بر تنظیم هیجانی بیماران وابسته به متآمفتامین.فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28(10)، 50-67. 19. فروتنبقا، پریسا؛ کاووسیان، جواد و شریفی، حسن پاشا (1397). اثربخشیآموزشکاهشاهمالکاریبرکاهشخود ناتوانسازیتحصیلیودرگیریتحصیلی دانشجویان. مجلهمطالعاتناتوانی، 23(8)، 1-9. 20. کجباف، محمدباقر؛ شیخ دارانی، هما و عابدی، محمدرضا (1388). بررسی اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا بر نگرش دانش آموزان متوسطه. مطالعات آموزش و یادگیری، 1(2)، 117-130. 21. کینژاد، الهام (1394). بررسی تأثیر ماتریکس درمانی بر خودکارآمدی و تنظیم هیجانی سوءمصرف کنندگان شیشه. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه پردیس البرز. 22. گلزاری،محمود(1384).نگاهیبهرابطهباجنسمخالفدرایران.دومینکنگرهبینالمللیرواندرمانیدرشرقو گفتگویتمدنها.تهران،دانشگاهعلومپزشکیایران. 23. محمدی، فردین و محمدی، حسین (1395). مطالعه کیفی پیامدهای ارتباط با جنس مخالف در میان نوجوانان دختر و پسر شهر مشهد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 5(4)، 641-662. 24. مکری، آذرخش (1394).راهنمای درمان سوءمصرف مواد محرک بر اساس الگوی تغییریافته ماتریکس.چاپ اول، تهران: انتشارات سپیدبرگ 25. مکری، آذرخش؛ اختیاری، حامد؛ نوروزی، علیرضا؛ فرهودیان، علی؛ طاهرینخست، حمیدرضا و دولتشاهی، بهروز (1395). درمانروانشناختیوابستگیبهموادمحرکچیستوچگونهاجرامیشود؟ چاپ پنجم. تهران. انتشارات مهرسا. 26. موسوی،سیدرضا.(1391).عواملوزمینههایگسترشروابطدخترانوپسرانبارویکردبهعواملشخصیتی. معرفت، 21(176)، 85-98. 27. مهرآزادصابر، مریم و زینعلی، شینا (1393). اثربخشی درمان اعتیاد به روش ماتریکس بر افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه در استان گیلان. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز ویرا. 28. نامیان، سارا و حسینچاری، مسعود (1390). تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل. مطالعات روانشناسی تربیتی، 4(14)، 99-126. 29. هاوتون، کرک و سالکووس کیس، کلارک (1392). رفتاردرمانی شناختی-جلد دوم. ترجمه حبیبالله قاسمزاده. چاپ یازدهم، تهران: انتشارات ارجمند | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |