تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,815 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,130,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,444,086 |
تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر مشکلات رفتاری و مسئولیت پذیری دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدایی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 35، آبان 1398، صفحه 191-210 اصل مقاله (799.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5072 | ||
نویسندگان | ||
امید عیسی نژاد ![]() ![]() | ||
1مدیر گروه مشاوره دانشگاه کردستان | ||
2کارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه کردستان | ||
3کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر تقویت حس مسئولیتپذیری دانشآموزان پرخاشگر دورهی ابتدایی و کاهش مشکلات رفتاری آنها بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام والدین دارای کودکان پرخاشگر دوره ابتدایی شهرستان لردگان در سال 1395 بود که نمونهای مشتمل بر والدین 30 دانشآموز پرخاشگر دورهی ابتدایی روش نمونهگیری تکمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه انتظار جایگزینشدند. برنامه فرزندپروری مثبت ساندرس در قالب 8 جلسه 120 دقیقهای به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس پرخاشگری رابطهای و آشکار کودکان دبستانی شهیم (ORA)، چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری (RBPC) و مقیاس مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان داد که برنامه فرزندپروری مثبت تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری و مشکلات رفتاری و افزایش سطح مسئولیتپذیری دانشآموزان پرخاشگر دورهی ابتدایی دارد. نتایج پژوهش حاضر نشانداد آموزش برنامه فرزندپروری مثبت به والدین منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان پرخاشگر و افزایش سطح مسئولیتپذیری آنها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزند پروری مثبت؛ مشکلات رفتاری؛ مسئولیتپذیری؛ دانشآموز پرخاشگر | ||
مراجع | ||
1.چوپانی، موسی؛ کرمی، مرتضی. (1395). شیوعشناسی آسیبهای روانی و اجتماعی مبتنی بر چرخه زندگی خانوادگی. طرح دانشگاه جامع امام حسین، تهران. 2.حسینخانزاده، عباسعلی. (1396). تأثیر آموزش توانایی خود نظمبخشی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان با مشکلات رفتاری. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، (27) 7: 31_52. 3.حسینیفرد، علی؛ تبرایی، فاطمه. (1394). اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری بر مسئولیت پذیری، کفایت اجتماعی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستان های بهشهر. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه - استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا. 4.حقپرستلاتی، طیبه. (1393). تاثیر دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی _ یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر تهران. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (1) 5: 201_220. 5.شفیعپور، سیدهزهرا؛ شیخی، علی؛ میرزایی، مهشید؛ کاظمنژادلیلی، احسان. (1394). سبکهای فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. مجله پرستاری و مامایی جامعنگر، (76) 25: 49_56. 6.شهیم، سیما. (1385). پرخاشگری رابطهای و آشکار در کودکان دبستانی. مجله پژوهشهای روانشناختی، (1) 5: 27_44. 7.شهیم، سیما؛ یوسفی، فریده و قنبری مزیدی، محبوبه. (1386). ویژگی روانسنجی چک لیست تجدید نظر شده مشکلات رفتاری کوای و پترسون. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، (4) 13: 350_358. 8.شیخالسلامی، راضیه و برزو، شیوا. (1394). فرزند پروری و مسئولیتپذیری در نوجوانان: نقش واسطهگری سبکهای پردازش هویت. روشها و مدلهای روانشناختی، (19) 6: 97_119. 9.علیاکبردهکردی، مهناز؛ کاکوجویباری، علیاصغر؛ محتشمی، طیبه؛ یکدلهپور، نرگس. (1393). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر تنیدگی والدینی در مادران کودکان با آسیب شنوایی. فصلنامه شنواییشناسی، (23) 6: 73_66. 10.کرمی، جلال؛ میرجعفری، احمد؛ بختیارپور، سعید. (1393). اثربخشی مشاوره گروهی شناختی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان گتوند. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (3) 15: 101_107. 11.ماستریفراهانی، یاسر. (1390). اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری بر پایه واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر راهنمایی شهر ساوه در سال تحصیلی 89_90. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. 12.مومنی، خدامراد؛ شلانی، بیتا. (1395). اثربخشی ترسیمگری گروهی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان فزونکنش _ پرخاشگر. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، (49) 13: 71_77. 13.ناظمیان، عباس؛ شمس، زهرا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر و کودک . مجله دانشکده پزشکی مشهد، (2) 59: 124_131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 853 |