تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,815 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,130,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,444,019 |
ارائه الگویی از مداخله تکوینی- تعاملی پویا برای تغییرپذیری شناختی و بهبود یادگیری دانشآموزان مضطرب: ترکیب تدریس و رواندرمانی در کلاس زبان انگلیسی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 35، آبان 1398، صفحه 107-130 اصل مقاله (879.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5076 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله سارانی1؛ سجاد فرخی پور ![]() | ||
1دانشیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دکتری آموزش زبان انگلیسی، مدرس مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم | ||
3دانشیار گروه ادبیات و زبان انگلیسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | ||
4دکتری جامعه شناسی و مشاور آموزشی، مدرس مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی قم | ||
چکیده | ||
اضطراب یادگیری یک حالت روانشناختی است که تاثیر بسزایی در عملکرد آموزشی فراگیران دارد. نداشتن نشانه بارز فیزیکی و نبود راهکار صریح آموزشی باعث شدهاست تا رویکرد شاخصی برای شناخت و رفع علائم اضطراب در حین آموزش، وجود نداشته باشد. مطالعه حاضر با ترکیب مداخله پویای تعاملی و مفهوم منطقه مجاور رشد با ارزشیابی تکوینی، یک الگوی کاربردی برای شناخت و رفع علائم اضطراب ارائه دادهاست. سپس در گام دوم ، با استفاده از یک طرح تحقیقاتی شبه-آزمایشی، کارایی این الگو بر روی 6 دانشآموز مضطرب سنجیدهشد و نتایج حاصل از آن توسط آنووای اندازههای تکرار شده سنجیدهشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مدل ارائه شده باعث کاهش معنادار نمره اضطراب کلاسی شرکتکنندگان در مرحله پسآزمون شد و این کاهش در مرحله پیگیری نیز ثابت ماند. این روش یک الگوی بهینه است که در ضمن تدریس، باعث رفع نشانههای اضطراب میشود و تخصیص هزینه، وقت اضافی و پیگیریهای بالینی برای درمان اضطراب را کاهش میدهد. این تحقیق برای معلمان آموزش زبان انگلیسی، مشاوران تحصیلی، روانشناسان آموزشی ومحققان در حوزه روانشناسی تربیتی کاربرد دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان؛ اضطراب یادگیری؛ روانشناسی آموزشی؛ مداخله پویا؛ منطقه مجاور رشد | ||
مراجع | ||
1.ایمانی، سعید ، الخلیل، یاسمین و شکری، امید، (1397). بررسی رابطه نگرشهای ناکارآمد با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دانشآموز: نقش میانجیگری تنظیم هیجان. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 16، شماره 33، ص 28-1. 2.حکیمی، ثریا، طالعپسند، سیاوش، رحیمیان، اسحاق و کرن، مارگارت، (1396). اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر افسردگی، بهزیستی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس ریاضیات و علوم تجربی، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 14، شماره 28، ص 82-49. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |