تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,368,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,963,284 |
اثربخشی آموزش کاهش آسیب و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمالکاری تحصیلی در دختران دانشآموز آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 35، پاییز 1398، صفحه 131-164 اصل مقاله (969.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5077 | ||
نویسندگان | ||
هما شیخ دارانی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش آسیبهای ناشی از روابط با جنس مخالف و برنامه مداخله ماتریکس بر اهمالکاری تحصیلی در دختران دانشآموز آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف بوده است. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایش، یک گروه کنترل و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه انجامشدهاست. از میان 60 دختر آسیبدیده از رابطه با جنس مخالف در پائیز 1397، 36 دختر بهصورت هدفمند بر مبنای ملاکهای ورود انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه مساوی 12 نفری قراردادهشدند و از ابزار پژوهش مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) استفادهشد. گروه مداخله ماتریکس و گروه مداخله آموزشی کاهش آسیب، هر یک 10 جلسه درمانی دریافت نمودند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی نشان داد بین میزان آمادگی برای امتحانات (68/9=F، 001/0=P) و آمادگی برای انجامتکالیف (47/15=F، 001/0=P) در مرحله پسآزمون بین گروه آموزش کاهش آسیب و مداخله ماتریکس با گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در خرده مقیاس تکالیف پایانترم (83/7=F، 002/0=P) مداخله ماتریکس نسبت به برنامه آموزشیکاهش آسیب و گروه کنترل در مرحله پسآزمون نیز دارای تفاوت معنیدار بود. در مرحله پیگیری مداخله ماتریکس فقط باعث کاهش معنیدار در حیطه آمادگی برای تکالیف (82/4=F، 015/0=P) نسبت به گروه کنترل شد (05/0>p). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اهمالکاری؛ جنس مخالف؛ دانش آموزان دختر؛ کاهش آسیب؛ مداخله ماتریکس | ||
مراجع | ||
1. توکلی فرد، مهنوش؛ ستوده، امید؛ منصوری، سعیده سادات و آذردوست، بهتاج (1393).مقایسه اثربخشی درمان گروهی شناختی رفتاری و درمان و پیشگیری از راهبردهای مقابله با عود و ماتریس و پیشگیری از عود.هفتمین کنگره ملی اعتیاد. تهران: ایران. 2.جعفری، مصطفی؛ بساکنژاد، سودابه؛ مهرابیزاده، مهناز و زرگر، یداله (1394). اثربخشی درمانهای مبتنی بر مدل سرپایی عمقی ماتریکس و مدل مراحل تغییر بر بهبود خودتنظیمی و خودکارآمدی پرهیز از مواد. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 35(9)، 35-47. 3.جوکار،بهرام ودلاورپور،محمدآقا (1386).رابطهتعللورزیآموزشیبااهدافپیشرفت.اندیشههاینوینتربیتی، 3(3)،61-80. 4.جهانشاهی، عاطفه (1394). مقایسه پیامدهای درمانی روشماتریکس بر میزان هوشهیجانی سهگروه از افراد دارای اعتیاد، تحت درمان و درمانشده (موردمطالعه کلینیک شفا سیرجان). همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، تهران. 5.حسینچاری، مسعود و دهقانی، یوسف (1387). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 2(4)، 63-73. 6.حسینی، سید عدنان؛ قادر مرزی، حبیبالله؛ الماسی، مسعود و قادری، محمد صدیق (1397). اثربخشیآموزششناختیارتقایامیدبرکاهشاهمالکاریتحصیلیدانش آموزانپسردوره دوممتوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی دانشگاه فرهنگیان، 11(3)، 49-65. 7.خرمایی، فرهاد و زارعی منوجان، نسیبه (1396). روابط بین دختران و پسران از دیدگاه دختران نوجوان: یک پژوهش کیفی. مشاوره کاربردی، 6(2)، 89-106. 8.رحیمی، فیروزه (1394).مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و صبر بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان.پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. 9.رسولی خورشیدی، فاطمه؛ سنگانی،علیرضا و جنگی، پریا (1398). رابطه بین اهمالکاری تحصیلی، منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری.آموزش پرستاری، 8(1)، 21-28. 10.رنجدوست، شهرام (1394). تأثیرگرایشهایآسیبهایعاطفیباجنسمخالفدرپسرانبر عملکردتحصیلیآنها. روانشناسیتربیتی،11(36)، 40-60. 11.زارعیتوپخانه،محمد؛مرادیانیگیزهرود،خدیجهوگلزاری،محمود(1394).بررسیتفاوتویژگیهایشخصیتیوامیددرمیاندانش آموزانمرتبطوغیرمرتبطباجنسمخالف. روانشناسیو دین، 8(2)،51-66. 12. ستایشی اظهری، محمد؛ میرنسب، میرمحمود و محبی، مینا (1396). رابطه امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان. آموزش و ارزشیابی،10(37)، 125-142. 13. شیخ الاسلامی، علی. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پائین. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 6(3)، 65-84. 14. شیخالاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1393). تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعللورزی دانشآموزان. روانشناسی تربیتی، 10(34)، 93-109. 15. شیخ دارانی، هما (1386). اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا برنگرش دانش آموزان دوره متوسطه نسبت به آن روابط در شاهینشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان). 16.شیخ دارانی، هما؛ کجباف، محمدباقر و عابدی، محمدرضا (1386). اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا برنگرش دانشآموزان پسر مدارس متوسطه نسبت به آن روابط. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 32(9)، 32-49. 17. شیخدارانی،هما؛مهرابی،حسینعلی؛کجباف،محمدباقروعابدی،محمدرضا (1387). تأثیرآموزش مبتنیبرافزایش آگاهیازآسیبهایحاصلازروابطآسیبزایدختروپسربرنگرش دانش آموزاندختردورهمتوسطه. دانش وپژوهش درروانشناسی کاربردی، 10(38)، 41-62. 18. فتاحیشنگلآبادی، محمدرضا و میرهاشمی، مالک (1397). اثربخشی درمان ماتریکس بر تنظیم هیجانی بیماران وابسته به متآمفتامین.فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28(10)، 50-67. 19. فروتنبقا، پریسا؛ کاووسیان، جواد و شریفی، حسن پاشا (1397). اثربخشیآموزشکاهشاهمالکاریبرکاهشخود ناتوانسازیتحصیلیودرگیریتحصیلی دانشجویان. مجلهمطالعاتناتوانی، 23(8)، 1-9. 20. کجباف، محمدباقر؛ شیخ دارانی، هما و عابدی، محمدرضا (1388). بررسی اثربخشی آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا بر نگرش دانش آموزان متوسطه. مطالعات آموزش و یادگیری، 1(2)، 117-130. 21. کینژاد، الهام (1394). بررسی تأثیر ماتریکس درمانی بر خودکارآمدی و تنظیم هیجانی سوءمصرف کنندگان شیشه. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه پردیس البرز. 22. گلزاری،محمود(1384).نگاهیبهرابطهباجنسمخالفدرایران.دومینکنگرهبینالمللیرواندرمانیدرشرقو گفتگویتمدنها.تهران،دانشگاهعلومپزشکیایران. 23. محمدی، فردین و محمدی، حسین (1395). مطالعه کیفی پیامدهای ارتباط با جنس مخالف در میان نوجوانان دختر و پسر شهر مشهد. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 5(4)، 641-662. 24. مکری، آذرخش (1394).راهنمای درمان سوءمصرف مواد محرک بر اساس الگوی تغییریافته ماتریکس.چاپ اول، تهران: انتشارات سپیدبرگ 25. مکری، آذرخش؛ اختیاری، حامد؛ نوروزی، علیرضا؛ فرهودیان، علی؛ طاهرینخست، حمیدرضا و دولتشاهی، بهروز (1395). درمانروانشناختیوابستگیبهموادمحرکچیستوچگونهاجرامیشود؟ چاپ پنجم. تهران. انتشارات مهرسا. 26. موسوی،سیدرضا.(1391).عواملوزمینههایگسترشروابطدخترانوپسرانبارویکردبهعواملشخصیتی. معرفت، 21(176)، 85-98. 27. مهرآزادصابر، مریم و زینعلی، شینا (1393). اثربخشی درمان اعتیاد به روش ماتریکس بر افسردگی و خلق عمومی معتادین به شیشه در استان گیلان. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز ویرا. 28. نامیان، سارا و حسینچاری، مسعود (1390). تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل. مطالعات روانشناسی تربیتی، 4(14)، 99-126. 29. هاوتون، کرک و سالکووس کیس، کلارک (1392). رفتاردرمانی شناختی-جلد دوم. ترجمه حبیبالله قاسمزاده. چاپ یازدهم، تهران: انتشارات ارجمند | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |