تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 565 |
تعداد مقالات | 5,819 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,131,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,444,824 |
مدل یابی اثربخشی خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه استان قم با میانجیگری خودتنظیمی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 51-72 اصل مقاله (749.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5083 | ||
نویسندگان | ||
حسن حیدری ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
3استادیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی اثربخشی خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی با میانجیگری خودتنظیمی انجام شد. این تحقیق به روش میدانی صورت گرفت. جامعهی آماری آن را تمامی دانش-آموزان دورهی دوم متوسطه استان قم که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه شامل 278 دانشآموز دختر پایهی یازدهم رشتهی تجربی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامهی خودارزیابی جاج، ارز، بونو و تئورسن(2003)، پرسشنامهی خودتنظیمی بوفارد و همکاران(1995) و آزمون ریاضی گردآوری و به روش همبستگی- مدل معادلات ساختاری و به وسیلهی نرم افزار Amos تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودارزیابی با میانجیگری خودتنظیمی بر پیشرفت درس ریاضی تاثیر مستقیم دارد. در این میان رابطهی همبستگی بین خودارزیابی و پیشرفت تحصیلی (r=0/42) و خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی (r=0/40) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار بود. نتایج پژوهش اهمیت راهبردهای خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی را نشان میدهد. بر این اساس برای افزایش پیشرفت ریاضی دانشآموزان میبایست به آموزش این راهبردها توجه بیشتری نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودارزیابی؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودتنظیمی؛ درس ریاضی | ||
مراجع | ||
1. باقری، نفیسه، محمدیفر، محمدعلی و مهدینژادگرجی، وگلین. (1394). اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی در جهت پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارساخوان ابتدایی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. 12(21)، 1-20. 2. تبریزی، مصطفی. (1392). درمان اختلالات ریاضی. چاپ هشتم. تهران: فراوان. 3. ترشابی، سعید و پورشافعی، هادی. (1396). نظارت و راهنمایی آموزشی (چالشها و راهکارها). کنگره بینالمللی بهبود مدیریت و نظام آموزشی. تهران، بهمن 1396. 4. جلیل زاده، حکیمه و زارعی، حیدرعلی. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. 11(42). 13- 36. 5. چهری، پرستو و آورنده، مسعود. (1396). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارتهای حل مسئله دانشآموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر کرمانشاه. چهارمین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری. تهران، تیر 1396. 6. حسنی زنگبار، طاهره و لیوارجانی، شعله. (1396). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر یادگیری درس ریاضی و اضطراب دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بستان آباده. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. 10(39). 69 -93. 7. دلاور، علی؛ قربانی، محمد؛ برجعلی، احمد و اسدزاده، حسن. (1389). بررسی عوامل انگیزشی و نگرش مؤثر در پیشبینی پیشرفت ریاضیات بهمنظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانشآموزان پایه دوم دبیرستان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. 4(6). 9 - 26. 8. روئین، حسین و عاصمیان، فهیمه. (1395). بررسی رابطه سبکهای شناختی با مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه. کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری. تهران، تیر 1395. 9. زارعی، حجت ا...؛ ملکی، حسن و سبزی پور، امیر. (1391). نقش خودارزشیابی در فرآیند یادگیری و آموزش دانشآموزان. فصلنامه راهبردهای آموزش. 5(2). 131- 136. 10. سیف، دیبا؛ لطفیان، مرتضی و بشاش، لعیا. (۱۳۸۵). رابطۀ خودنظمدهی انگیزشی با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی ریاضی. فصلنامه روانشناسی. ۱۰ (1). 39-56. 11. صوفی، صلاح و گنجی، حمزه. (1392). تدوین مدل ساختاری برای پیشرفت تحصیلی از طریق عزتنفس کلی، خودپندارۀ تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش تحصیلی خودمختار. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. 10(18)، 143-166. 12. کاردان، علیمحمد. (1395). علوم تربیتی: ماهیت و قلمرو آن. چاپ نهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. 13. گرشاسبی، ایوب؛ فتحی واجارگاه، کوروش و عارفی، محبوبه. (1398). تأثیر یادگیری مشارکتی همیار دبیر و خودارزیابی بر انگیزش خود در دانشآموزان سوم دبیرستان با رویکرد مدل جسیکاو. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 10(1). 45 - 68. 14. موسوی، سیده زهرا؛ رحیمی، منصور؛ طاهری، سمانه و توانبخش پور، محمدامین. (1397). اثربخشی روشهای آموزشی خودتنظیمی حل مسئله و راهبردهای مطالعه و یادگیری بر عملکرد ریاضی دانشآموزان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، چهارم، 4(1)، 81-85. 15. مهقانیجمال الدین، سعید و جناآبادی، حسین. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برانگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12). 1- 15. 16. نصری، صادق و بیاناتی، محمد. (1394). مدلیابی روابط ساختاری کسبهای انگیزشی، خودکارآمدی با خودتنظیم تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در آموزش. 1(5). 13- 41. 17. نعمت طاووسی، محترم و قهری صاری، زهرا. (1396). هسته ارزشیابیهای خود و فرسودگی تحصیلی، نقش واسطهای سبکهای مقابلهای. فصلنامه پژوهش در نظام آموزشی. 11(38). 81 – 101. 18. نقش، زهرا و خواک، زهرا. (1394). بررسی پیشبینی خود ارزشیابی مرکزی و جهتگیری هدف در عملکرد تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 6(4). 145- 158. 19. واحدی، شهرام، فتحی آذر، اسکندر، ادیب، یوسف و قرهآغاجی، سعید. (1397). اثربخشی برنامۀ آموزش مبتنی بر خودتنظیمی، ذهن آگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعللورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. 15(30)، 241-275. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |