تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,928 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,257,880 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,883,352 |
مدل یابی اثربخشی خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه استان قم با میانجیگری خودتنظیمی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 36، زمستان 1398، صفحه 51-72 اصل مقاله (749.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5083 | ||
نویسندگان | ||
اعظم زارع![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
3استادیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی اثربخشی خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی با میانجیگری خودتنظیمی انجام شد. این تحقیق به روش میدانی صورت گرفت. جامعهی آماری آن را تمامی دانش-آموزان دورهی دوم متوسطه استان قم که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه شامل 278 دانشآموز دختر پایهی یازدهم رشتهی تجربی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامهی خودارزیابی جاج، ارز، بونو و تئورسن(2003)، پرسشنامهی خودتنظیمی بوفارد و همکاران(1995) و آزمون ریاضی گردآوری و به روش همبستگی- مدل معادلات ساختاری و به وسیلهی نرم افزار Amos تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودارزیابی با میانجیگری خودتنظیمی بر پیشرفت درس ریاضی تاثیر مستقیم دارد. در این میان رابطهی همبستگی بین خودارزیابی و پیشرفت تحصیلی (r=0/42) و خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی (r=0/40) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار بود. نتایج پژوهش اهمیت راهبردهای خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی را نشان میدهد. بر این اساس برای افزایش پیشرفت ریاضی دانشآموزان میبایست به آموزش این راهبردها توجه بیشتری نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودارزیابی؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودتنظیمی؛ درس ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |