تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,077,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,928,433 |
مقایسه نگرش به خشونت، همدلی و رشد اخلاقی در کاربران نوجوان انواع بازیهای رایانهای | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 37، فروردین 1399، صفحه 198-175 اصل مقاله (811.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5089 | ||
نویسندگان | ||
منصوره نیکوگفتار ![]() | ||
1استادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نگرش به خشونت، همدلی و رشد اخلاقی از جمله متغیرهای با اهمیت و مرتبط با انواع بازیهای رایانهای هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرش به خشونت، همدلی و رشد اخلاقی در کاربران نوجوان انواع بازیهای رایانهای در قالب یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی انجام شد. 144 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در پایه اول دبیرستان مدارس منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش بازیهای رایانهای، مقیاس نگرش نسبت به خشونت-نسخه نوجوانان، پرسشنامه بازتاب اخلاقی اجتماعی- فرم کوتاه و پرسشنامه همدلی عاطفی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی شفه بررسی شد. مطابق نتایج به دست آمده، میزان استفاده از بازیهای رایانهای با نگرش به خشونت همبستگی مثبت و با همدلی و رشد اخلاقی همبستگی منفی دارند. همچنین بین استفاده کنندگان انواع بازیهای رایانهای در همدلی، نگرش به خشونت و میزان استفاده از بازیهای رایانهای تفاوت معناداری وجود دارد در حالیکه در رابطه با رشد اخلاقی تفاوت معناداری دیده نشد. بر این اساس، نگرش به خشونت و همدلی متغیرهایی مرتبط و مهم در رابطه با انواع بازیهای رایانهای میباشند که میتوانند به صورت متفاوتی از انواع بازیهای رایانهای تاثیر بپذبرند که با توجه به آن، میتوان با طرحریزی و اجرا برنامهها و مداخلات، کاهش نگرش مثبت به خشونت و افزایش همدلی را موجب شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانهای؛ نگرش به خشونت؛ همدلی؛ رشد اخلاقی | ||
مراجع | ||
1.بشارت، محمدعلی؛ خدابخش، محمدرضا، فراهانی، حجت الله؛ رضازاده، سید محمدرضا. (1390). نقش واسطهای خوشیفتگی در رابطه بین همدلی و کیفیت روابط شخصی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5(1): 23-7. 2.رسایی، سمیه؛ رضوی، سید عباس و سعیدی، احمد. (1394). تاثیر بازیهای رایانه ای دوبعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی دانش آموزان. فصلنامه مطالعات روان شناسی تربیتی، دوره 12، شماره 22، 1394، صفحه 95-112. 3.سبزی، ندا؛ شیخالاسلامی، راضیه. (1394). نقش واسطهای نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی. روانشناسی تحولی: روانشناسی ایرانی، 12(46): 153-141. 4.شجاعی، ثاراله؛ دهداری، طاهره؛ نوری جلیانی، کرامت؛ دوران، بهناز. (1392). بررسی عوامل پیشبینیکننده میزان پرخاشگری در نوجوانان کاربر بازیهای رایانهای خشن در شهر قم، سال 1391. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(3): 79-71. 5.علامه، عاطفه؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ حاجی یخچالی، علی رضا و محرابی زاده هنرمند، مهناز (1396). تأثیرآموزش مهارت های مطلوب بر پرخاشگری و خودکارآمدی در تعامل با همسالان در بین دانش آموزان دارای رفتارهای پرخاشگرانه. فصلنامه مطالعات روان شناسی تربیتی، دوره 14، شماره 28، صفحه 169-206. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |