تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,031,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,398,765 |
نقش نشاط کاری در رفتار نوآورانه با توجه به میانجی گری سرمایه روان شناختی در معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 29-50 اصل مقاله (998.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5138 | ||
نویسندگان | ||
حسین خسروی ![]() | ||
1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند | ||
2دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش نشاط کاری در رفتار نوآورانه با توجه به میانجی گری سرمایه روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 که شامل 1500 نفر که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای 306 نفر انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشاط کاری شایروم (2004)، سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) و رفتار نوآورانه کانتر (1988) می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 81/0 و 88/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد که روابط بین متغیرها معنی دار است و مؤلفه های نشاط کاری حدود 44 درصد واریانس مربوط به رفتار نوآورانه، 42 درصد واریانس مربوط به سرمایه روان شناختی و سرمایه روانشناختی 49 درصد واریانس رفتارنوآورانه را پیش بینی می کند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی ایفا می کند؛ بنابراین با بهبود نشاط کاری معلمان در محیط کار و تاثیر مثبتی که نشاط بر سرمایه روان شناختی آنان دارد، رفتار نوآورانه آنان بهبود خواهد یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روان شناختی؛ رفتارنوآورانه؛ معلمان دوره ابتدایی؛ نشاط کاری | ||
مراجع | ||
1.احمدی، نجمالدین؛ چالاک، محمدامین؛ تشتان، نسرین و مصطفایی، علی (1397). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی امیدواری، خوشبینی، انعطافپذیری با رضایت از زندگی دربین میانسالان. ششمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. 2.آقاجانی، مینا و مهداد، علی (1398). تأثیررهبریتحولآفرینبررفتارشهروندیسازمانی ورفتارهاینوآورانهدرکارکناندانشگاهآزاد اصفهان: نقشمیانجیگرانهاشتیاقشغلی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(75)، 34-46. 3.باندلا پراسانارائو (1387). گامی برای شاد زیستن. ترجمه: الناز، پرویز. تهران: انتشارات استاندارد. 4.برجعلی، احمد (1396). مدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 1-19. 5.ثابتمهارلوئی، عباس؛ داودی، علی؛ هاشمیعلیرضا؛ افتخاری، عابدین و رکنی، احسان (1394). ارائه مدل علی بررسی متغیرهای مرتبط با رفتار نوآورانه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله توسعهی آموزش در علوم پزشکی، 8(17)،1-11. 6.حقگویان، زلفا و محمدی حسینی نژاد، ملیحه (1390). بررسی وضعیت نشاط در کارکنان بانکهای خصوصی استان قم. دو فصلنامه پژوهشهای روانشناختی در مدیریت. 2(1)، 61-90. 7.خلیلیپور، حاتم و خنیفر، حسین (1396). بررسی ساختاری عدالت رویهای و اشتیاق شغلی بر اشتراک دانش و رفتارهای کاری نوآورانه. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 4(24)، 27-51. 8.دنیر و بیسواز دنیر (1391). شادی ثروت بیکران روانشناختی. ترجمه: عبداله زاده، حسن؛ محبوبی، طاهره و باقرپور، معصومه. تهران: آذینمهر. 9.رحیمی، فاطمه؛ عریضی، حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم و نامداری، کورش (1391). رابطه سرمایه روانشناختی در محیط کار کارکنان با شور و شوق کاری آنان در سازمان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 4(12)، 30-9. 10.رستمی، زینب و افراسیابی، رویا (1396). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با سرمایه روانشناختی کارکنان اداره آموزشوپرورش بجنورد. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3(4/1)، 177-193. 11.زمانیزاد، نسرین؛ باباپور، جلیل و صبوری، حسن (1397). روابط ساختاری بین ابعاد راهبردهای حل تعارض و سلامت اجتماعی دانشجویان با میانجیگری سرمایه روانشناختی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، (30)، 135-166. 12.ساعتچی، محمود، کامکاری، کامبیز و عسکریان، مهناز (1389). آزمونهای روانشناختی، تهران: نشر ویرایش. 13.سلامتی، رقیه و ابراهیمپور، داوود (1395). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با میزان نشاط اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان ۱۲-۱۸ سال مقیم مراکز تحت حضانت بهزیستی و کودکان و نوجوانان تحت حضانت اقوام. مطالعات جامعهشناسی، 8(32)،75-98. 14.سلمانی، مهرداد (1383). انسان آفرینشگر (جستاری در خلاقیت و نوآوری نظامیافته). تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیتمعلم. 15.سوزان کویلیام (1386). مثبت اندیشی و مثبتگرایی کاربردی. ترجمه: فرید براتی سده و افسانه صادقی. تهران: جوانه رشد. 16.صفرزاده، سحر؛ نادری، فرح؛ عسگری، پرویز؛ عنایتی، میرصلاحالدین و حیدرئی، علیرضا (1391). رابطه جوسازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و فرهنگ، 4(14)، 69-82. 17.طاهریان، حسین؛ فیض، داود و حیدرخانی، زهرا (1393). عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاهها و تأثیر آنها بر تولید علم. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (72)، 99-116. 18.فرد لوتانز، بروس جی آوولی، کارولین ام یوسف (2007). سرمایه روانشناختی سازمان تحولی در مزیت رقابتی سرمایه انسانی: ترجمه جمشیدیان عبدالرسول و فروهر محمد (1392)، تهران: ناشر آییژ. 19.فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمسالدین (1395). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان. مجله مدیریت توسعه و تحول (25)،17-26. 20.گریچین گرافت رابین (1391). پروژه شادی. ترجمه: آرتمیس مسعودی. تهران: آموت. 21.محبینورالدینوند، محمدحسین؛ شهنیییلاق، منیجه و شریفیحسن، پاشا (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(40)79-61. 22.ملکیفراهانی، بهاره و جعفری، پریوش (1393). نقش رهبری معنوی و سرمایه روانشناختی در اشتیاق شغلی معلمان در مدارس متوسطه دولتی دوره اول و دوم دخترانه منطقه چهار تهران. علوم تربیتی، نوآوریهای مدیریت آموزشی (37)، 121-136. 23.نعامی، عبدالزهرا؛ تقیپور، آذین و نیسی، عبدالکاظم (1390). رابطه فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی، اشتیاق شغلی و رفتارهای نوآورانه با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی. علوم رفتاری 5(4)، 325-333. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 544 |