تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,365,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,961,670 |
رابطه خودکارآمدی خلاقانه وسبک یادگیری شناختی با انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 36، زمستان 1398، صفحه 169-188 اصل مقاله (1.12 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5146 | ||
نویسندگان | ||
ماندانا سادات نظامی1؛ ویدا سادات رضوی نعمت اللهی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی ، گروه روان شناسی واحد کرمان ، دانشگاه آزاداسلامی ،کرمان،ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی ،واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی، کرمان، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی خلاقانه و سبک یادگیری شناختی با انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان است که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل هستند. تعداد 150 نفر نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و روش آن پیمایشی بود. داده ها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی خلاق (CSES)، آزمون مجموعه تصاویر پنهان (GEFT)، و آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس(AMT) گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد متغیرخودکارآمدی خلاقانه 200/0 تغییرات متغیر ملاک انگیزش پیشرفت تحصیلیرا پیش بینی کند. همچنین متغیر سبک یادگیری شناختی 142/0 تغییرات متغیر ملاک انگیزش پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کند. درنتیجه خودکارآمدی خلاقانه و سبک یادگیری شناختی با انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و متغیرهای خودکارآمدی خلاقانه و سبک یادگیری شناختی بهترین پیش بینی کننده برای متغیر ملاک انگیزش پیشرفت تحصیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ودکارآمدی؛ سبک یادگیری؛ انگیزش پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.اسلاوین، رابرت ایی (1393). روان شناسی تربیتی: نظریه و کاربست. تهران: نشر روان. 2.برزگر، مجید؛ حسینی، سیده مریم؛ معینی، سمیه (1392). نقش واسطه ای اضطراب امتحان در رابطه بین سبک های یادگیری و خودکارآمدی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 3.بهاروند، وحید (1393). بررسی رابطه خودکارآمدی و منبع کنترل با سبک های یادگیری دانش آموزان دبیرستانی.کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی. تهران. 11 اسفند. 4.بهروزی، ناصر(1397). رابطه علی انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه با میانجیگری راهبردهای مقابله ای. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 15، شماره30، صص134-107. 5.پینتریچ، پل؛ شونک، دیل (1394). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه، تحقیقات و کاربردها). ترجمه: مهرناز شهرآرای. تهران: نشر علم. 6.حبیبی، یاسر؛ بشرپور، سجاد؛ فلاحی، وحید؛ و صفایی، آسیه (۱۳۹۴). رابطه خلاقیت هیجانی و سبکهای یادگیری با انگیزش پیشرفت تحصیلی، اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی. علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه. کرمان. 10 شهریور. 7.صمیمی، زبیر؛ حیرتی، حبیبه؛ رامش، سمیه؛ کردتمینی، مسلم (1395). نقش انگیزش تحصیلی در تبیین رفتارهای پرخطر دانش آموزان اقشار آسیب پذیر. تحول روان شناختی کودک. دوره 3. شماره 3. 95-85. 8.عابدینی، مریم؛ عموپور، مسعود (1393). رابطه سبک های یادگیری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر. اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری. تهران. 30 بهمن. 9.غیبی، معصومه؛ عارفی، محبوبه؛ دانش، عصمت (1391). رابطه سبک های یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان گروه های تحصیلی. فصلنامه روان شناسی کاربردی. دوره 6. شماره 21. 69-53. 10.فرامرزی، حمید؛ حاجی یخچالی، علیرضا؛ و شهنی ییلاق، منیجه (۱۳۹۴). رابطه ساده و چندگانه جهت گیری های انگیزشی با خودکار آمدی خلاق در دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان های شهرستان رومشگان، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی. ترکیه. استانبول. 5 شهریور. 11.قره آغاجی، سعیده.(1396). اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر خود تنظیمی ، ذهن آگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعلل ورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. شماره 30 صص 275-242. 12.کجباف، محمدباقر؛ خلیلی، مجتبی (1382). بررسی رابطه روان پریشی گرایی، استقلال- وابستگی میدانی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه تازه های علوم شناختی. دوره 5. شماره 3. 23-17. 13.محمدی دهاقانی، مریم؛ یوسفی، فریده (1395). رابطه انواع خودکارآمدی با خشم: بررسی نقش واسطه ای حل مسئله اجتماعی. روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. دوره 12. شماره 47. 250-237. 14.محمدی، یحیی؛ کاظمی، سیما؛ حاجی آبادی، محمدرضا؛ رئیسون، محمدرضا (1393). رابطه سبک های یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92. مراقبت های نوین. شماره 4. 282-275. 15.مومنی مهمویی، حسین؛ جلالی بارزاری، سعید (1395). رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با ادراک حمایت اجتماعی، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره 7. شماره 2. 199-181. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 415 |