تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,025,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,636 |
نقش انواع سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاس های درسی نظام آموزش و پرورش از دید معلمان و دانش آموزان: مطالعه موردی مدارس ابتدایی شهر شیراز | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 73-96 اصل مقاله (955.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5147 | ||
نویسندگان | ||
مریم شفیعی سروستانی ![]() | ||
1استادیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش،بررسی نقش سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاس درس از دید معلمان و دانش آموزان بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان مدارس مقطع ابتدایی شیراز بودند که از میان آنها 120 معلم و 360 دانش آموز از میان مدارس به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده پژوهش،پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ (1997) و مقیاسهای اثربخشی آموزشی کلاس از دید معلم و اثربخشی آموزشی کلاس از دید معلم و دانش آموز(محقق ساخته) بودند.برای بررسی روایی و پایایی دو مقیاس نامبرده به ترتیب از روش روش تحلیل گویه و تحلیل عامل اکتشافی و برای سنجش پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و نتایج نشان دهنده تایید روایی و پایایی مقیاسها بود.به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از یافته های توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چندگانه به روش همزمان و آزمون ZR فیشر با استفاده از نرم افزار SPSS 19استفاده شد.یافتهها نشان داد هر سه سبک تفکر با اثربخشی آموزشی کلاس درس رابطه مثبت و معنادار داشتند.سبک تفکر قانونگذارانه و سبک تفکر اجرایی توانستند پیشبین مثبت و معنادار اثربخشی آموزشی کلاس باشند اما سبک تفکر قضاوتی نتوانست پیشبین معنادار اثربخشی آموزشی باشد.یافتهها همچنین نشان دادند که در بین همبستگیهای سبک تفکر و اثربخشی آموزشی در نواحی چهارگانه تفاوت معناداری مشاهده نگردید. همچنین در بین کلاسهای پنجم و ششم نیز تفاوت معناداری در همبستگیهای سبک تفکر و اثربخشی آموزشی یافت نشد.این مسئله بیانگر نقش سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاس درس بود | ||
کلیدواژهها | ||
سبک تفکر؛ اثربخشی آموزشی؛ کلاس درس | ||
مراجع | ||
1.اسدی، علی و جاهد، حسینعلی (1395). بررسی الگوی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی (مطالعه موردی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران). اولین کنفرانس مدیریت، حسابداری، علوم تربیتی و اقتصاد مقاومتی. ساری. 2.امامی پور، سوزان (1382). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 3(2). صص. 56- 35. 3.امینی، مهرداد (1387). بررسی رابطه بین سبک تفکر و اثر بخشی مدرسه از دیدگاه دبیران و مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. 4.پورآتشی، مهتاب و زمانی، اصغر (1396). سنجش و بررسی ارتباط سبکهای تفکر و جهتگیری هدف با عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. 13(46). 81-58. 5.توفیقیان، طاهره؛ منادی، حدیثه؛ نصرالهی، سمیه و رخشانی، محمدحسن (1394). اولیت بندی شاخصهای تدریس اثربخش؛ مقایسه دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 8(1). 6-1. 6.رفعتی، مریم (1391). بررسی رابطه سبکهای تفکر و سبکهای یادگیری در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران. تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3(2). صص. 17-1. 7.رمضانپور، انسیه؛ بختیاری، ابوالفضل؛ شیخی کیاسری، سمیه و فرهادی، فرهاد (1394). رابطه سبک یادگیری و سبک تفکر دانشجویان دانشکدههای فنی- مهندسی و روانشناسی- علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 7(2). صص. 219-193. 8.روشنی، طاهره (1395). بررسی روانشناسی نوین مدیریت آموزشی "آموزش مهارتهای زندگی" مدارس ابتدایی در جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. دوره 7. صص.94-88 9.سیف، علیاکبر (1391). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران. 10.شجاع، کلثومه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، محمدرضا و نادی، مجتبی (1396). ارزشیابی اثربخشی دورههای ضمن خدمت کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(12). صص. 126-105. 11.شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دانشورپور، زهره (1385). رابطۀ سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 8(2). صص.52- 44. 12.شکوهی، غلامحسین (1385). مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی 13.شیربگی، ناصر؛ محمدی، فردین و محمدی، جمال (1393). تبیین رابطه شناخت معلمان از اهداف مقطع متوسطه و اثربخشی آموزشی: مطالعه موردی دبیران دبیرستانهای شهر سنندج. فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(3). صص. 170- 139. 14.عباسیان، عبدالحسین (1385). اثربخشی دورههای آموزشی (مدل کرک پاتریک). تدبیر، شماره 170. 15.نظریفر، فرهاد؛ ابوالقاسمی نجفآبادی، مهدی؛ کمالی، هادی و حسینی هفشجانی، تورج (1389). کارکرد سبکهای تفکر و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشکدههای فنی - مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، شماره 25. صص 20-1. 16.هاتفی، محمدعلی (1382). تحول فکری مدیریت. ماهنامه علمی تخصصی تدبیر، شماره 136. صص. 27-24. 17.یمینی، محمد؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و مرادی، علیرضا (1387). رابطۀ بین ادراک از محیط یادگیری، ساختگرایی اجتماعی، سبکهای تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازدهها یا پیامدهای یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی، دانشگاه تبریز، 3(12). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 662 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |