تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 604 |
تعداد مقالات | 6,158 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,087,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,932,121 |
اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 97-122 اصل مقاله (982.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5148 | ||
نویسندگان | ||
ماهرخ فرجی1؛ بهنام مکوندی ![]() | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان شهر اهواز انجام شده است. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و با انجام مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم (پایه دهم و یازدهم) شهر اهواز در سال تحصیلی 97-96 بودند، که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از 160 نفر دانش آموز 40 نفر انتخاب و به روش تصادفی ساده در یک گروه آزمایش (20 نفر) و یک گروه گواه (20 نفر) اختصاص یافتند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه برنامه آموزش گروهی فلسفه (یک بار در هفته و به مدت 90 دقیقه) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش فلسفه، پس آزمون و یک ماه و نیم پس از مداخله، مرحله پیگیری انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای رشد اخلاقی لطف آبادی (1385)، پرسشنامه رفتار جامعه یار کارلو و همکاران (2003) و پرسشنامه خشم آیزنگ و ویلسون (1975) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و روش تجزیه و تحلیل تک متغیری آنکوا انجام شد. نتایج پژوهش در سطح معنیداری (0.001>p) نشان داد آموزش فلسفه بر رشد قضاوت اخلاقی، رفتار جامعه یار و مهار خشم در دانش آموزان تاثیر مثبت داشت و این نتیجه در مرحله پیگیری ماندگار بود. آموزش فلسفه قدرت قضاوت اخلاقی در کودکان را افزایش داد، علاوه بر این سبب بهبود ارتباطات، مسئولیتپذیری اجتماعی و کنترل خشم گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فلسفه؛ قضاوت اخلاقی؛ رفتار جامعه یار؛ مهار خشم؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
1.اکبری، بهمن، رحمتی، فهیمه. (1394). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روی آورد شناختی– رفتاری بر کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۲ (۲)، ۹۳-۱۰۰. 2.اکرمی، لیلا، قمرانی، امیر، یارمحمدیان، احمد. (1393). اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزتنفس دانشآموزان نابینا. تفکر و کودک، 5(10)، 1-16. 3.برهمن، مریم، خدا بخشی صادقآبادی، فاطمه. (1396). آموزش فلسفه برای کودکان. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۲ (۹)، ۹۰-۱۰۴. 4.تجلینیا، امیر، کریمی، روحالله. (1393). بررسی تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان در کاهش و مهار خشم دانشآموزان پسر پایة اول مقطع متوسطة شهر تهران. تفکر وکودک، 5(9)، 39-63. 5.جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره، اکبری، احمد (1388). تحلیلی بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان و ویژگی مواد خواندنی مناسب در اجرای آن. همایش ملی کتابخانههای آموزشگاهی. پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی-یادگیری. 6.جلیلیان، سهیلا، عظیم پور، احسان، جلیلیان، فریبا (1396). اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسئله و قضاوت اخلاقی در دانش آموزان. پژوهشهای تربیتی، شماره ۳ (۳۲)، ۸۰-۱۰۱. 7.جناب زاده رودباری، مریم، انصاریان، فهیمه، نادری، عزت اله. (1395). بررسی نقش برنامه آموزش فلسفه برای کودک (C4P) بر کاهش برونریزی و درونریزی خشم در دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطه مدارس دولتی منطقه 14 شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 11(47), 21-46. 8.دره زرشکی، نسرین، برزگر بفروئی، کاظم، زندوانیان، احمد. (1396). اثربخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کندوکاو بر تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره ابتدائی. مجله روانشناسی شناختی، ۵ (۲)، ۶۱-۷۰. 9.رمضانی، معصومه. (1391). بررسی برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان در راستای توجه به ابعاد مختلف ذهنیت فلسفی. تفکر و کودک، 1(1)، 21-35. 10.سیفنراقی، مریم، قبادیان، مسلم، نادری، عزتالله، شریعتمداری، علی. (1391). اجتماع پژوهشی روشی مؤثر در رشد اجتماعی کودکان. تفکر و کودک، 2(4)، 37-58. 11.عصاره، علیرضا، مهدی زاده تهرانی، آیدین، امینی زرین، علیرضا، عظیمی، شادی. (1397). نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۴ (۲)، ۹۳-۱۱۲. 12.عطادخت، اکبر، بشرپور، سجاد، دولتی، حسین. (1395). تعیین نقش همدلی و سبک زندگی اسلامی در تبیین رفتار جامعه یار معلمان. روانشناسی مدرسه، 5(4)، 75-84. 13.عظیم پور، علیرضا، اسکندری، حسین، ابراهیمی قوام، صغری. (1395). بررسی تأثیر آموزش "فلسفه برای کودکان" بر تحول اخلاقی دانش آموزان پسر پایۀ پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 1387. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 13(23)، 65-82. 14.قبادیان، مسلم. (1394). تأثیر برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی. نشریه پژوهشهای تربیتی، ۲ (۳۰)، ۱۳۸-۱۴۹. 15.کجباف، محمد باقر، سجادیان، ایلناز، نوری، ابوالقاسم. (1389). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار مقیاس گرایشهای اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان. جامعهشناسی کاربردی، 21(2)، 101-118.. 16.کرامتی، میسره، عمادیان، سیده علیا. (1395). رابطه رشد اخلاقی، اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(4 (پیاپی 24))، 111-126. 17.کم، فیلیپ. (1385). کتاب داستانهای فکری 3 با 79 فعالیت. (ترجمه: فرزانه شهرتاش، نسرین ابراهیمی لویه). تهران: انتشارات شهرتاش. 18.گراوند، پریوش، منشئی، غلامرضا. (1394). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی بر پرخاشگری ارتباطی، آشکار و رفتار جامعه پسند نوجوانان پرخاشگر شهر خرمآباد. مجله مطالعات ناتوانی، ۵، ۱۹۰-۱۹۹. 19.گنجی، حمزه. (1391). ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساوالان. 20.لیپمن، متیو. (1389). کودکی در مدرسه لیزا. (ترجمه: حمیده بحرینی). تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 21.مرعشی، سید منصور، صفایی مقدم، مسعود، خزامی، پروین. (1391). بررسی تأثیر اجرای برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر اهواز. تفکر و کودک، 1(1)، 83-102. 22.معروفی، یحیی، محمدنیا، اسماعیل. (1392). دوزبانگی و رابطه آن با مهارتهای تفکر انتقادی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 12(45)، 45-60. 23.مهدوی، محمدصادق، زارعی، امین. (1390). عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان به ارزشهای اخلاقی در دانش آموزان سال سوم راهنمایی استان همدان. مطالعات جامعهشناختی ایران، 1(3)، 1-21. 24.ناجی، سعید. (1389). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان -جلد اول، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 25.هدایتی، مهرنوش. (1391). «فلسفه برای کودکان» و کنترل پرخاشگری. تفکر و کودک، 2(3)، 109-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 451 |