تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 710 |
تعداد مقالات | 6,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,392,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,763,260 |
تدوین سناریوهای توسعۀ منطقۀ گردشگری استان گلستان، با رویکرد آیندهپژوهی | ||
نشریه جغرافیا و توسعه | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 58، فروردین 1399، صفحه 59-74 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/gdij.2020.5176 | ||
نویسندگان | ||
زهرا الداغی1؛ عبدالحمید ابراهیمی* 2؛ سامره شجاعی3؛ حسین دیده خانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری یکی از ابزارهای مهم توسعه در جهان شناخته شده است. استان گلستان بنا بر دارا بودن منابع طبیعی،تاریخی و فرهنگی منطقه مستعد در توسعه صنعت گردشگری است و این استان باید در سیاستها و برنامه های آینده خود، توجه خاصی به گردشگری به عنوان ابزاری مؤثر برای ادامة روند توسعة سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. بنابراین این تحقیق به تدوین سناریوهای توسعه منطقه گردشگری استان گلستان با رویکرد آینده پژوهی می پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش، ترکیبی از روشهای اسنادی و پیمایشی است .جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان و کارشناسانی است که در بخش گردشگری از دانش و تجربه کافی برخوردار می باشند. روش نمونهگیری غیر احتمالی به دو روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی است . ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان بود. نتایج این پژوهش براساس خروجی نرم افزار میک مک نشان داد که 8 عامل اصلی در توسعة گردشگری آیندة استان گلستان تأثیرگذار است. که به ترتیب این 8 عامل شامل مشارکت بخش خصوصی، فرهنگ پذیرش گردشگر، کارآفرینی در بخش گردشگری، تاسیس مراکز خرید، امنیت گردشگران داخلی و خارجی، درآمد بخش گردشگری و تاسیسات زیربنایی دولت در صنعت گردشگری می باشد. براساس دومعیار « شدت عدم قطعیت» و «میزان اهمیت» و از ترکیب دو محور عدم قطعیت«کارآفرینی بخش گردشگری » و «فرهنگ پذیرش گردشگر» چهار سناریو برای چهار آینده محتمل استان گلستان، شناسایی و تدوین شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگاری؛ صنعت گردشگری؛ سناریونویسی؛ استان گلستان | ||
مراجع | ||
- اسمعیلنژاد، مرتضی؛ فهیمه شهرکی؛ ابراهیم رضائی (1396). برنامهریزی راهبردی توسعۀ گردشگری در مناطق روستایی استان سیستان و بلوچستان درراستای توانمندسازی اجتماعات محلی، نشریۀ راهبرد توسعه. شمارۀ 51. صفحات 218-199. - بهشتی، محمدباقر؛ نادر زالی (1390). شناسایی عوامل کلیدی توسعۀ منطقهای با رویکرد برنامهریزی برپایۀ سناریو، مطالعۀ موردی استان آذربایجان شرقی، برنامهریزی و آمایش فضایی. دورۀ پانزدهم. شمارۀ اول. صفحات 28-9. - تقوایی، مسعود؛ حسین حسینیخواه (1396). برنامهریزی توسعۀ صنعت گردشگری مبتنی بر روش آیندهپژوهی و سناریونویسی (مطالعۀ موردی: شهر یاسوج)، نشریۀ برنامهریزی و توسعۀ گردشگری. شمارۀ 23. صفحات 8-3. - زالی، نادر (1390). آیندهنگاری راهبردی و سیاستگذاری منطقهای با رویکرد سناریونویسی، فصلنامۀ علوم سیاسی. مطالعات راهبردی. دورۀ 4. شمارۀ 54. صفحات 54-33. - زالی، نادر؛ فروغ عطریان (1395). تدوین سناریوهای توسعۀ گردشگری منطقهای براساس اصول آیندهپژوهی (مورد مطالعه: استان همدان)، فصلنامۀ آمایش سرزمین. دورۀ هشتم. شمارۀ اول. صفحات 131-107. - سازمان جهانی گردشگری (1379). برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای، ترجمۀ بهرام رنجبران و محمد زاهدی. انتشارات جهاد دانشگاهی. اصفهان. - شاهکویی، اسماعیل (1390). بررسی نقش اقلیم در برنامهریزی گردشگری استان گلستان، سپهر نشریۀ - ناظمی، امیر؛ وحید وحیدی مطلق؛ عزیز علیزاده (1387). سناریونگاری یا برنامهریزی برپایۀ سناریوها، مؤسسۀ مطالعات بینالمللی انرژی. چاپ اول. - وندرهیدن، کیس (1391). سناریوها هنر گفتوگوی راهبردی، ترجمۀ مسعود منزوی. مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی. تهران. - یعقوبیمنظری، پریسا؛ سید امید آقامیری (1396). تعیین راهبردهای توسعۀ پایدار صنعت گردشگری ایران با استفاده از تکنیک متاسوات در راستای اهداف سند چشمانداز این صنعت، نشریۀ گردشگری علم و فرهنگ. شمارۀ 9. صفحۀ 73. - Amara,R.(1981).The futures field. How to make good work from bad, the futurist,15:63-71. - Awedyk ,Matylda and Niezgoda, Agnieszka, (2016). New opportunities for future tourism after25 years of political & socio economic transformation-foresight in Poland’s tourism planning, Journal of Tourism Futures Vol. 2 No. 2, PP. 137-154. - Carlisle, Sheena, Johansen, Aleksander, Kunc, Martin (2015). Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: Thecase of Bournemouth. Tourism Management journal, 81-95. - Enger, Anniken ، Sandvik, Kare and Iversen ,Endre Kildal (2015). Developing scenarios for the Norwegian travel industry 2025، Journal of Tourism Futures، Vol. 1، No.1, PP. 6-18. - Fahey, L. and Robert M. R (1998). “Learning from thefuture,competitiveforesightscenarios “,Canada: John wiley & sons Inc. - Godet, M. Roubelat, F (1996). Creating the future: theuseandisuseofscenarios.Technological Forcasting and Social change, 29(2), 164-171. - Miles, I. and Michael K. (2002). Practical Guide to Regional Foresight in the UnitedKingdom”, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities - Postma, Albert (2015). Investigating scenario planning–a European tourism perspective. Urnal of Tourism Furures,Vol.1, No.1, 2015,PP.46-52. - Saricam, C. Kalaoglu, F. Polat, S (2012). «Determination of the variables for future anticipation in Turkish apparel industry», Tekstil ve Konfeksiyon; 137-143. - Thabet, A (2007). An approach to a strategy for improving libyas tourism industry. International Biennnia Tourism, 22-34 - Varum, Celeste Amorim, Melo, Carla, Alvarenga, Anto´nio, de arvalho, PauloSoeiro (2011). Scenarios and possible futures forhospitality and tourism (2011). Foresight, Vol. 13 Iss 1 PP.19-35. - Voros, J (2003). A generic forsight process framework. forsight, 5, 10-21.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 974 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 981 |