تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 4,928 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,260,079 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,884,250 |
اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر کمک طلبی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 36، زمستان 1398، صفحه 1-28 اصل مقاله (1.06 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5211 | ||
نویسندگان | ||
حسین جناآبادی![]() ![]() | ||
1استاد روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
پژوهش شبه آزمایشی حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودکارآمدی بر کمک طلبی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در بین دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر زاهدان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. با توجه به تعداد افراد جامعه آماری، به کمک روش نمونهگیری هدفمند از میان مدارس متوسطه اول ناحیه دو شهر زاهدان یک مدرسه انتخاب شدند که از بین دانش آموزان این مدرسه تعداد 30 نفر که نمره کمک طلبی و اشتیاق تحصیلی پایینی داشتند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای کمک طلبی تحصیلی ریان و پیتریچ (1997) و اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004) بهعنوان پیشآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد و سپس 8 جلسه آموزش خودکارآمدی برای گروه آزمایش انجام و در خاتمه از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری 22 SPSS و تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش خودکارآمدی بر کمک طلبی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی تأثیر معنیداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودکارآمدی؛ کمک طلبی تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |