تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 476 |
تعداد مقالات | 4,943 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,272,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,890,492 |
پیشبینی نقش خودکارآمدی براساس مؤلفههای باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 36، زمستان 1398، صفحه 123-144 اصل مقاله (1.16 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5212 | ||
نویسندگان | ||
صفیه کیخا1؛ ثنا نوری مقدم ![]() | ||
1دانشجوی روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیشبینی نقش خودکارآمدی براساس مؤلفههای باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان 12_15ساله شهرستان نوک آباد انجام گرفت. روش پژوهش توصیف و پ از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان نوک آباد زاهدان در سال تحصیلی 98 –1397 به تعداد 500 نفر (230 دختر و 270 پسر) تشکیل داد که از بین این افراد، تعداد 218 نفر (101 دختر و 117 پسر) با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس خودکارامدی عمومی شرر( SHGSS) پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پینتریچ( PMSQ) و مقیاس نارسا کنش وری اجرایی بارکلی( (BDEFS پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده-ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی با خودکارآمدی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مولفههای نظارت و کنترل، خودکنترلی، خود سازماندهی و خودمدیریتی زمان قادر به پیشبینی خودکارامدی دانشآموزان بودند. همچنین نتایچ نشان داد که میزان پیش بینی کنندگی راهبردهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در پسران بیشتر از دختران است. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی بر خودکارامدی دانش آموزان است . | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارامدی؛ باورهای فراشناختی؛ کارکردهای اجرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |