تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 557 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,024,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,393,956 |
پیشبینی نقش خودکارآمدی براساس مؤلفههای باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانشآموزان | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 123-144 اصل مقاله (1.16 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5212 | ||
نویسندگان | ||
صفیه کیخا1؛ ثنا نوری مقدم ![]() ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیشبینی نقش خودکارآمدی براساس مؤلفههای باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان 12_15ساله شهرستان نوک آباد انجام گرفت. روش پژوهش توصیف و پ از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان نوک آباد زاهدان در سال تحصیلی 98 –1397 به تعداد 500 نفر (230 دختر و 270 پسر) تشکیل داد که از بین این افراد، تعداد 218 نفر (101 دختر و 117 پسر) با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس خودکارامدی عمومی شرر( SHGSS) پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پینتریچ( PMSQ) و مقیاس نارسا کنش وری اجرایی بارکلی( (BDEFS پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده-ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی با خودکارآمدی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مولفههای نظارت و کنترل، خودکنترلی، خود سازماندهی و خودمدیریتی زمان قادر به پیشبینی خودکارامدی دانشآموزان بودند. همچنین نتایچ نشان داد که میزان پیش بینی کنندگی راهبردهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در پسران بیشتر از دختران است. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی بر خودکارامدی دانش آموزان است . | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارامدی؛ باورهای فراشناختی؛ کارکردهای اجرایی | ||
مراجع | ||
1.اقدامی، زهرا. یوسفی فریده.(1397) رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی با درگیری تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 15(29) 27-37 2.باعزت. فرشته، اکبری، عباس. عباسی، رؤیا. مهدیه، مهین.(1396) ارائه مدل علی پیشبینی باورهای انگیزشی بر اساس توانایی فراشناختی با واسطهگری خودکارآمدی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 14(27) 87-114 3.پاک مهر، حمیده؛ دهقانی، مرضیه (1389). رابطه باورهای خودکارآمدی و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان تربیتمعلم، مجموعه مقالات دهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، برنامه درسی تربیتمعلم. 4.جمالی نژاد، علی (1392). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. 5.حسین زاده ملکی، زهرا؛ مشهدی، علی؛ غنائی چمنآباد، علی؛ سلطانی فر، عاطفه؛ محرری، فاطمه؛ حسینی، زهره؛ و حسنزاده ملکی، هدی (1392). ترکیب آموزش والدینی و آموزش حافظه کاری بر کنش اجرایی بازداری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 3(2)، 114-95.
7.رحیمی، حمید (1397). بررسی رابطه بین مهارتهای تفکر با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۳۹۷، ۱۱ (۲)، ۹۱-۹۶ 8.شیخی، سعید و نظری، حشمتالله (1394). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با خودکارآمدی. فصلنامه فلسفه و کودک، 10، 88-71. 9.قلی پور، نسیم (1397). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با خودکارآمدی، شادکامی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مدارس آموزش از راه دور. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۳ (۲۰)، ۵۱-۶۴ 10.گل محمدنژاد بهرامی، غلامرضا و رحیمی، المیرا (1395). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان نقده. نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 9(35)، 65-81. 11.لطفی عظیمی، افسانه؛ افروز، غلامعلی؛ درتاج، فریبرز و نعمت طاوسی، محترم (1394). نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، (31)9، 18-1. 12.مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسین زاده ملکی، زهرا؛ حسنی، جعفر؛ و حمزهلو، مهدی (1393).ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخه فارسی مقیاس نارساییها در کنش وری اجراییبارکلی-نسخه بزرگسال. مجله روانشناسی بالینی، 1(25)،51-63. 13.نقش، زهرا؛ قاضی طباطبایی، محمود؛ طرخان، رضا علی01389)الگوی ساختاری رابطه خودکارآمدی .سودمندی ادراکشده و پیشرفت تحصیلی.(48) 3 ،39-4714.نظری، حیدر (1394). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر اهمالکاری، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال اول دوره متوسطه دوم شهرستان نورآباد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه لرستان. 15.نظری، حیدر؛ رضایی، فاطمه و میردریکوند، فضلالله (1394). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهرستان نورآباد. کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان: دانشگاه لرستان. 16.مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسین زاده ملکی، زهرا؛ حسنی، جعفر؛ و حمزهلو، مهدی (1394). ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخه فارسی مقیاس نارسایی ها در کنش وری اجرایی بارکلی-نسخه بزرگسال. مجله روانشناسی بالینی، 1(25)،51-63. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |