تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,027,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,395,459 |
تاثیر شبکه های اجتماعی و رفتار های اجتماعی بر رویه تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی:دانش آموزان متوسطه دوم ناحیه1و2زاهدان) | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 36، دی 1398، صفحه 145-168 اصل مقاله (812.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2019.5213 | ||
نویسنده | ||
سعید محمدی صادق ![]() | ||
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
دستاوردهای بشر از صنعت و فناوری های نوین علاوه بر منافعی که برای بشر داشته، آسیب هایی را نیز به همراه داشته است. اگرچه بسیاری از ابداعات و نوآوری ها با انگیزه تأمین رفاه و آسایش و تحکیم ارزش های انسانی و در جهت نیل به کمال شکل گرفته است، اما در عین حال به دلیل برخی کج فکری ها و استفاده های نادرست از ابزارهای جدید، این اختراعات، گاه جسم و جان و اخلاق و روان انسان ها را مورد آسیب قرار داده و گاه فرهنگ و رفتارهای اجتماعی وی را دگرگون کرده است.هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین شبکه های اجتماعی و رفتار های اجتماعی با رویه تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوره دوم نواحی آموزشی 1و2 زاهدان در سال 97 می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم زاهدان (10700 نفر) می باشند . حجم نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر تعیین گردید.یافته ها حاکی از آن است که بین رفتارهای اجتماعی با رویه تحصیلی دانش آموزان متوسطه ی دوره ی دوم زاهدان رابطه ی معناداری وجود دارد. اما بین شبکه های اجتماعی با رویه تحصیلی دانش آموزان متوسطه ی دوره ی دوم نواحی 1و2 زاهدان رابطه ی معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه های اجتماعی؛ رفتار های اجتماعی؛ رویه تحصیلی | ||
مراجع | ||
1.آصفی املشی، رحیم (1388). شاخصهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشوپرورش ایران، چاپ اول، ورای دانش، 27-11. 2.افتاده، جواد (1389). رسانههای اجتماعی و کتاب بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب مهر، 1، 47-34. 3.افشار، سیمین؛ برندگی، بدری وعدلیپور، صمد (1394)،" شبکه اجتماعی فیسبوک و ارزشهای خانوادگی دانشجویان" ارائهشده در دومین کنگره بینالمللی فرهنگ و اندیشه دینی. 4. باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (مبانی و اصول)، چاپ اول، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 318 5.جلیل پور، پیمان (1394). بازاریابی در کتابخانهها از طریق رسانههای اجتماعی: مزایا و چالشها، فصلنامه تحلیلی –پژوهشی کتاب مهر، شماره 17 و 18، 43-26. 6.چاوشیان، حسین (1389)، جامعهشناسی، مؤلف: گیدنز، آنتونی، تهران، نشرنی. 7. حافظ نژاد، حمید (1389). تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر میزان گرایش به استفاده از اینترنت در بین دانش آموزان، (موردمطالعه دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آبدانان) پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. 8. دلاور، علی (1389)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات ویرایش، چاپ نوزدهم. 9. رسولزاده اقدم، صمد؛ میرمحمدتبار، سیداحمد؛ افشار، سیمین وعدلیپور، صمد (1393)، تحلیل جامعهشناختی پیامدهای رسانههای اجتماعی بر ارزشهای جوانان ایرانی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره هفدهم، زمستان 1394، 94-65 10. زارع، زهرا (1390)، نمایش زنانگی و مردانگی در دنیای مجازی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز. 11.ساروخانی، باقر؛ رضایی، قادر (1391)، اینترنت و هویت ملی در میان کاربران، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال دوم، شماره 5، 70-51 12.ساعی ارسی، ایرج؛ قبادی، عیسی (1390)، بررسی آثار استفاده از برنامههای شبکههای فارسی ماهوارهای بررفتاراجتماعی جوانان (موردمطالعه: شهرکرج)، فصلنامه علوم رفتاری ص 93-75. 13.سبحانی نژاد، مهدی، فتحی واجارگا، کوروش (1388). راهکارهای توسعه و بهکارگیری فنآوری اطلاعات. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 6، 9، 50-29، 14. سلیمانی پور، روحالله (1389). شبکههای اجتماعی، فرصتها و تهدیدها، نشریه اطلاعرسانی و کتابداری رهآورد نور، شماره 31، 19-14. 15. سیفاللهی، سیف اله؛ شاطری، پروانه (1392)،"نقش شبکههای اجتماعی نوین درتغییررفتاردختران وزنان ایران (موردمطالعه: دختران وزنان دانشجوی دانشگاههای تهران درسال 92)"، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره دوم، بهار 1394. 16.شارع پور، محمود (1391). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 91، 170. 17. شاوران، حمیدرضا؛ سلیمی، قربانعلی؛ همایی، رضا (1387). سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان بر اساس فرهنگهای چندگانه آنان، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد بیست و نهم شماره 1 صفحه 160-147. 18.شمسی، مهناز (1394). بررسی رابطه ارتباطات علمی و رسانهها با تأکید بر رسانههای اجتماعی، فصلنامه تحلیلی –پژوهشی کتاب مهر، 17 و 18، 79-62. 19. صفاری نیا، مجید؛ آقا یوسفی، علیرضاومصطفایی، علی (1393)، رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی باعملکردتحصیلی دانشجویان، دو فصلنامه شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 2، پیاپی 6، زمستان و پاییز 1393، 134-123. 20.عاملی، سعیدرضا (1389)، رویکرد انتقادی به استعمارمجازی آمریکا: امپراتوریهای مجازی و قدرت نرم، تهران، انتشارات امیرکبیر. 21.عزیزی نژاد، بهاره، جناآبادی، حسین.(1396). تاثیرآموزش چرتکه بر خلاقیت و خودکارآمدی دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 14، 26،215 -214. 22. فرزانه، سیفالله و فلاحتی شهابالدینی، راضیه (1394). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (موردمطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل)، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، سال اول، شماره یک، 22-1. 23.کیا، علیاصغر؛ داودی، عنایت و کرمی، ناهید (1393) مطالعه میزان سواد رسانهای و نقش آن در جامعه ایرانی، (مطالعه موردی: دانشجویان شهرستان محمودآباد). 24. --------؛ نوری مرادآبادی، یونس (1391)،عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکۀاجتماعی «فیسبوک» (بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا)"،مطالعات فرهنگ–ارتباطات،دوره 13 ،شماره 49 ، 212-181. 25. نمازیان، علی (1395). محیط ورفتاراجتماعی، مؤلف ایروین آلتمن، انتشارات آگاه.78-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |