تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 4,996 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,315,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,926,111 |
بررسی تطبیقی نقشمایه دیو در نگارههای نسخۀ رامایانای فریر و نمونههای قبل و همزمان با آن از منظر شمایل نگاری | ||
فصلنامه مطالعات شبه قاره | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 38، بهار و تابستان 1399، صفحه 235-260 اصل مقاله (2.59 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jsr.2020.5246 | ||
نویسندگان | ||
ثمین مدبر1؛ غلامرضا هاشمی ![]() | ||
1کارشناس ارشد هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان | ||
2استادیار گروه صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان | ||
3استادیار گروه هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
در دورۀ گورکانیان (932ه.ق/1526م. تا 1274ه.ق/ 1857م.)، بخصوص اکبر شاه توجه بسیاری به اشاعۀ فرهنگ و هنر نشان داده شد. ازجمله خدمات دوره اکبر شاه ترجمه کتابهای سانسکریت به فارسی و مصور نمودن آنها بود. یکی از این نسخ، رامایانای مصور موجود در گالری فریر(Freer) به سفارش عبدالرحیم، وزیر اعظم اکبر شاه، داستان نبرد رام چندر، با بزرگترین دیو، راون است. بررسی تأثیرپذیری نقشمایۀ دیو در نسخه رامایانای فریر از متون تصویری پیشین و همعصرش، بهعنوان پرسش اصلی این پژوهش انتخابشده و هدف تحقیق تطبیق شمایلنگارانه تصویر دیو و جایگاه آن در نسخه رامایانای عبدالرحیم خان با نمونه متنهای پیشین و همعصر در هند بوده است. نتایج مطالعات صورت گرفته به روش توصیفی و تاریخی_تطبیقی حاکی از آن است که نقشمایه دیو در نسخه موردپژوهش به چهار شکل، دیو با عضو تکثیرشده، حیوانی، انسانی و ترکیبی (انسانی- حیوانی) تصویر شده است. همچنین میتوان دید که در متون پیشین، دیوها با آناتومی و ویژگیهای کاملاً انسانی نقش گردیده و در نسخ تصویرسازی شده همزمان با نسخه مورد پژوهش نیز شخصیتهای اصلی حماسه اکثراً به شکل انسانی و شخصیتهای فرعی به شکل ترکیبی ترسیمشدهاند. درحالیکه در نسخه رامایانای گالری فریر اغلب دیوها بهصورت ترکیبی بوده و فقط در موارد اندکی به شکل انسانی تصویر شدهاند | ||
کلیدواژهها | ||
گورکانیان هند؛ حماسه رامایانا؛ عبدالرحیم خان خانان؛ رامایانای گالری فریر؛ نقشمایه دیو | ||
مراجع | ||
منابع 1-ابراهیمی، معصومه، بررسی سیر تحول دیو در تاریخ اجتماعی و ادبیات شفاهی، دو فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه، دوره 1، 2، تهران، صص82-53، پاییز و زمستان 1392. 2-ادهم، نیما، بررسی تطبیقی اهریمنان خشکی در شاهنامه فردوسی و حماسه رامایانا، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دوره 9، 32، تهران،18-1، پاییز 1392. 3-اکبری مفاخر، آرش، دانشنامه فرهنگ مردم ایران، جلد 4، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، 1395. 4-ایونس، ورونیکا، اساطیر هند. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی، تهران: انتشارات اساطیر، 1381. 5-بهار، مهرداد، ادیان آسیایی، تهران: نشر چشمه، 1384. 6-جلالی نائینی،محمدرضا، گزیده سرودههای ریگودا، ترجمه و تحقیق و نگارش جلالی نائینی، تهران: نشر نقره، 1372. 7-____________________، هند در یک نگاه. تهران: شیرازه، 1375. 8-ذکرگو، امیرحسین، اسطورهشناسی و هنر هند، تهران: فرهنگستان هنر، 1394. 9-شایگان، داریوش، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، جلد اول. تهران: انتشارات امیرکبیر، 1386. 10-عبدالودود اظهر دهلوی، راماین کتاب مقدس هندوان، با مقدمه و حواشی و توضیحات و واژهنامه، تهران: انتشارات بنیاد و فرهنگ ایران، 1350. 11-قبادی فومشی، الهه، مقایسه تطبیقی حماسه رامایانا و داستان سیاوش از شاهنامه فردوسی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، 1391. 12-عفیفی، رحیم، اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتههای پهلوی، تهران: انتشارات توس، 1374. 13-کوماراسوآمی، آناندا، مقدمهای بر هنر هند. ترجمه امیرحسین ذکرگو. تهران: روزنه، 1382. 14-محسنی مفیدی، نرگس بیگم؛ دیری، محمدرضا، ادبیات تطبیقی نیروهای اهریمنی در شاهنامه و مهابهاراتا، تهران: ترفند، 1393. 15-معین، محمدحسین، فرهنگ فارسی، جلد اول، تهران: انتشارات ادنا، 1381. 16-منصوری، سید امیر، سندی به خط عبدالرحیم خان خانان (سپهسالار اکبرشاه گورکانی)، ویژهنامه فرهنگستان (شبهقاره)، 5، تهران، صص202-191، پاییز و زمستان 1394. 17-والمیکی؛ تلسی داس، رامایانای، کهنترین متن حماسی، عاشقانه هند. مترجمان امر سنکهه و امر پرکاش، تهران: موسسه فرهنگی هنری الست فردا،1379.
18-Elgood, Heather, Hinduism and the Religious Arts. New York: Library of congress cataloging inpublication data 2000.
19-James G. Lochtefeld, The Illustrated EncyclopaediaOfHinduism.New York: The Rosen Publishing Group 1957.
20-J.P.Losty, the Mewar Ramayana Manuscripts.www.bl.uk/Ramayana 2016.
21-Linroth, Robert, Ruttless compassion: wiathfuldeties in early indotibentan esoteric Buddhist art. Chicago: serinda publication1999.
22-Mani, Vettam, PuranicEncyclopaedia: A Comprehensive Dictionary with Special Reference to the Epic and Puranic Literature. Delhi: MotilalBanarsidas 1975.
23-Oxford dictionary, Oxford University Press 2011.
Sarkar, A, Ravana as the tragic hero. In Naragendra KR. Singh(Ed), Ency of Hinduism. New Delhi: Anmol. 1999.
24-Seyller, John, Workshop and Patron in Mughal India: The Freer Rāmāyaṇa and Other Illustrated Manuscripts of 'Abd al-Raḥīm, ArtibusAsiae Publisher 1999.
25-Vanamali, the Complete Life of Krishna.New York: Simon and Schuster 2012.
وب سایت ها URL2:http://ouocblog.blogspot.com/search/label/Images%3A%20Ravana%20-%20Shiva?m=0
URL3:http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=15
URL4:http://punetopune.com/ramayana-at-shamlaji-temple
URL5:http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=6
URL6: http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=14
URL7:http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=27
URL8: http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=43
URL9:https://www.dreamstime.com/stock-photo-ramayana-relief-stove-carves-nandisvara-prambana-temple-war-rama-ravana-rahwana-s-folklore-image43385730
URL10: http://templesofkarnataka.com/navigation/ramayana.php?id=30
URL11: https://onlineonly.christies.com/s/indian-art-online/five-folios-ramayana-series-18/33807
URL12: https://onlineonly.christies.com/s/indian-art-online/five-folios-ramayana-series-18/33807
URL13: https://onlineonly.christies.com/s/indian-art-online/five-folios-ramayana-series-18/33807
URL14: https://onlineonly.christies.com/s/indian-art-online/five-folios-ramayana-series-18/33807
URL15: https://onlineonly.christies.com/s/indian-art-online/five-folios-ramayana-series-18/33807
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |