تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,025,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,595 |
اثربخشی آموزش مثبت نگر بر احساس معنا در زندگی و لذت همراه با تأنی در دانشآموزان دوره متوسط دوم | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 37، فروردین 1399، صفحه 76-53 اصل مقاله (870.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5252 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا ذاکری1؛ فریده یوسفی ![]() | ||
1دانشجوی دکترا بخش روان شناسی تربیتی ـ دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مثبت بر احساس معنا در زندگی و لذت همراه با تأنی در دانشآموزان دبیرستانی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بودند. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 240 دانشآموز (120 پسر و 120 دختر) پایههای دهم و یازدهم بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با روش گمارش تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آنها مقیاس معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006) و مقیاس لذت همراه با تأنی (برایانت و وروف، 2007) را در محل کلاسهای عادی خود تکمیل کردند. گروه آزمایش در 14 جلسه گروهی به صورت 2 جلسه در هفته، تحت آموزش مثبت با استفاده از برنامهی رواندرمانی مثبتنگر (رشید و سلیگمن، 2011) قرار گرفت. یافتهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان دادند که آموزش مثبت بر احساس معنا و لذت همراه با تأنی اثر معنیداری داشت (05/0p <). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدارس با بهکارگیری مداخلات آموزش مثبت میتوانند توانمندی روانشناختی دانشآموزان خود را افزایش دهند تا از این طریق به موفقیت تحصیلی دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مثبت؛ احساس معنا؛ روانشناسی مثبتنگر؛ لذت همراه با تأنی | ||
مراجع | ||
1.تقوایینیا، علی. (1398). اثربخشی مداخلهی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6 (1)، 137-125. 2.ذنوبیتبار، آرش و تقوایینیا، علی. (1398). اثربخشی بسته آموزش مثبت بر عواطف و روابط معلم- دانشآموز. مجله علوم روانشناختی، 18 (76)، 450-441. 3.فرنام، علی و مددیزاده، طاهره. (1396). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر حالتهای روانشناختی مثبت (توانمندیهای منش) دانشآموزان دختر دبیرستانی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 3 (9)، 75-61. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |