تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 629 |
تعداد مقالات | 6,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,719,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,357,424 |
اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی بر اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 37، فروردین 1399، صفحه 120-99 اصل مقاله (859.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5253 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ سپیده بشیرگنبدی2؛ نسترن سیداسماعیلی قمی3 | ||
1دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکترا دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی بر اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید، اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی دوّم متوسطهی شهر اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 40 دانشآموز کمرو انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 10 جلسه مهارتهای خودآموزی کلامی آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اضطراب اجتماعی نوجوانان لاجرسا (1998) و پرسشنامهی تجدید نظر شدهی کمرویی چک و باس (1983) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان کمرو گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان کمرو گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) کمتری داشتند (01/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای خودآموزی کلامی در کاهش اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی، اجتناب اجتماعی و اندوه در موقعیتهای جدید و اجتناب اجتماعی و اندوه عمومی) دانشآموزان کمرو اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآموزی کلامی؛ اضطراب اجتماعی؛ دانشآموزان کمرو | ||
مراجع | ||
1.احمدوند، محمدعلی. (1395). اثربخشی روش خودآموزی کلامی بر کاهش علائم ناپایداری عاطفی، زودرنجی، افسردهخلقی و اضطراب در مبتلایان به اختلال ملال پیش از قاعدگی. مطالعات روانشناختی، 12(2)، 147-160. 2.استوار، صغری و رضویه، اصغر (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 3(12). 52-66. 3.برزگربفرویی، کاظم؛ زارعی حسینآبادی، مهدی و امیدیان، مرتضی. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(26)، 89-107. 4.بهادری خسروشاهی، جعفر. (1396). تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایسنگی در دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری. پژوهشهای تربیتی، 34. 18-33. 5.جعفری، علیرضا؛ خلعتبری، جواد؛ تودار، سیدرسول و ابوالفتحی، هادی. (1390). بررسی تاثیر بازیدرمانی با رویکرد شناختی- رفتاری مایکنبام در کاهش کمرویی و گوشهگیری اجتماعی کودکان دبستانی شهرستان ابهر. مجله یافتههای نو در روانشناسی. 5 (18). 7-16. 6.خانخانیزاده، هنگامه و باقری، سحر. (1391). اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 2 (1). 43-52. 7.خسروشاهی، جعفر و حبیبی کلیبر، رامین. (1395). تاثیر آموزش خودآموزی کلامی بر تنیدگی تحصیلی و خودپنداشت ریاضی دانش آموزان، فصلنامه سلامت روانی کودک، 3 (4)، 48-57. 8.سیداسماعیلی قمی، نسترن و شیخ الاسلامی، علی. (1392). مقایسهی نشانههای اضطراب و افسردگی در نقاشی آدمک دانشآموزان کمتوانذهنی و عادی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 3(10)، 128-113. 9.غیاثیزاده، مهدی. (1392). اثربخشی بازیدرمانی به شیوه شناختی-رفتاری مایکنبام در کاهش کمرویی و گوشهگیری اجتماعی دانشآموزان دبستانی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 21 (6). 96-105. 10.کاشفیممقانی, شهرام. (1396). بررسی تاثیر آموزش خودآموزی کلامی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه، کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد، موسسه آموزش عالی شاندیز. 11.نوروزی پرشکوه، نستن؛ میرهادیان، لیلا؛ امامی سیگاردی، عبدالحسین؛ کاظمنژاد، لیلی؛ احسان، حسن؛ دوست، فاطمه. (1395). احساس تنهایی و نوآسیبهای اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی. کجله پرستاری و مامایی جامعنگر، 26(4)، 108-99. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |