تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 558 |
تعداد مقالات | 5,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,025,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,394,593 |
تحلیل مؤلفههای مدرنیسم در شعر موج نو و حجم (با تکیه بر اشعار احمدرضا احمدی و یدالله رؤیایی) | ||
پژوهشنامه ادب غنایی | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 34، فروردین 1399، صفحه 103-122 اصل مقاله (477.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jllr.2020.5291 | ||
نویسندگان | ||
آمنه دهقانی1؛ واثق عباسی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
جنبش مدرنیسم که از آن به نوگرایی یاد میشود از نیمۀ دوم سدۀ نوزدهم در فرانسه پدید آمد و به سرعت راه خود را به سایر کشورهای جهان گشود. شعر ایران نیز در دورۀ مشروطه با نوجوییهای شاعرانی چند به سوی تغییر و تحول پیش رفت، اما تاریخ ادبیات مدرن رسما از نیما آغاز گردید و بعد از آن شاگردانش هر کدام به شیوهای راه او را ادامه دادند. احمدرضا احمدی پرچمدار موج نو و یدالله رؤیایی بنیانگذار شعر حجم از اصلیترین چهرههای شاخص مدرن معرفی میگردند که از دهۀ چهل با تاثیرپذیری از مکاتب ادبی غرب و فضای باز نسبتا سیاسی و اجتماعی راه تازهای را در عرصۀ شعر پیش گرفتند و در پی سنتشکنی بر آمدند. پژوهش حاضر هدفش پاسخ به این پرسش است که آیا اشعار احمدی و رؤیایی آثاری مدرن به شمار میآیند و طبق نظریات مدرنیسم اطلاق صفت مدرن بر آنها جایز است؟ یافتههای این پژوهش که به روش تحلیل محتوا و با استفاده از ابزار کتابخانهای انجام شده است، نشان میدهد؛ معیارهای مدرنیستی هم در فرم شعر و هم در محتوا به صورت برجستهای نمود یافته است، به گونهای که میتوان این دو را از شاعران مدرنیست معاصر ایران به حساب آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرنیسم؛ موج نو؛ جریان حجم؛ احمدرضا احمدی؛ یدالله رؤیایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |