تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 690 |
تعداد مقالات | 6,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,991,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,404,625 |
رابطه عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 38، تیر 1399، صفحه 105-124 اصل مقاله (998.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5303 | ||
نویسندگان | ||
علی اعرابی1؛ فریبرز صدیقی ارفعی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر رابطهی عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خود کارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی را بررسی میکند. این مطالعه، یک مطالعه سنجش همبستگی تحلیلی – توصیفی میباشد. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان دبیرستانی شهرستان کاشان در سال تحصیلی 99-98 (بالغبر 8000 نفر) بود. بهمنظور نمونهگیری تعداد 449 نفر (224 دختر و 225 پسر) از جامعهی آماری مذکور به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375)، عادات مطالعه (پالسانی و شارما، 1982)، اهداف پیشرفت (الیوت و مک گری گور، 2001) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام) با نرمافزار SPSS-20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که "خودکارآمدی تحصیلی"، "عادات مطالعه" و "اهداف پیشرفت" میتوانند مجموعاً 2/32 درصد از "اضطراب امتحان" دانشآموزان را پیشبینی کنند.مشاوران مدارس و متخصصان تعلیم و تربیت میبایست جهت کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان، به عادات مطالعه، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی دانشآموزان توجه بیشتری داشته و سعی کنند با برنامهریزیهای مؤثر و مبتنی بر تواناییهای دانشآموزان اقدام به کاهش اضطراب امتحان آنها نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
عادات مطالعه؛ اهداف پیشرفت؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اضطراب امتحان؛ دانشآموزان دبیرستان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1375). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 3(3-4)، 61-74.
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستان. پایاننامه دکتری. دانشگاه شهید چمران اهواز.
امیریان، سیده خدیجه؛ عبدخدائی، محمد سعید؛ کارشکی، حسین (1396). نقش میانجی گرانه اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در رابطهی درماندگی آموختهشده با پیشرفت تحصیلی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 7(2)، 5-22.
جعفری، فیروزه؛ موسوی، سیده فاطمه و امامی پور، سوزان (1394). نقش کمالگرایی و اهداف پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه. مجله پژوهشهای آموزش و یادگیری، 22(7):65-78.
جمالی، مکیه؛ نوروزی، آزیتا و طهماسبی، رحیم (1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال ۹۲-۱۳۹۱. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳ (8)، 629-641.
حسنپور، الناز، میکائیلی، فرزانه، عیسی زادگان، علی، آدینه وند، عبدالله و سعادتمند، سعید (1393). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای حافظه و خودتنظیمی هیجانی در کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دبیرستانی ارومیه در سال، 1391 تا 1392. مجله دستاوردهای روانشناختی. 21 (2)، 19-44.
حسنپور ایرانی، ملیحه (1389)، اضطراب ریاضی، چاپ اول، نشر: شلاک.
خدیوزاده، طلعت؛ سیف، علیاکبر و ولایی، ناصر (1387). ارتباط راهبردهای مطالعه دانشجویان با ویژگیهای آنان، راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی آنها. مجله آموزش در علوم پزشکی، 12، 53-61.
خسروی، معصومه، استوار، زهره و اعظمی، سعید (1390). آزمون اضطراب. انتشارات علمی.
خرمایی، فرهاد و خیر، محمد (1386). بررسی رابطهی هدف گرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری. مجله روانشناسی دانشگاه تبریز، 7 (2).
دیانت، حمیده؛ رضایی، علیمحمد؛ طالع پسند، سیاوش و محمدی فر، محمدعلی (1396). اثر پیشبینیکنندگی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی بر اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای تعلل ورزی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(2)، 122-145.
سلطانی پور جونقانی، فتانه (1389). بررسی مقایسهای مشکلات آموزشی دانشجویان رسمی و فراگیر دانشگاه پیام نور در استان چهارمحال و بختیاری. دانشگاه پیام نور، مرکز پیام نور تهران.
سیف، علیاکبر (1398). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شاکر، حسین نظری؛ فتح تبار فیروزجایی، کاظم و کرامتی، محمدرضا (1390). بررسی رابطه بین عادتهای مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان بابل. نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)،4(15)، 59-71.
صباحی فر، ا. (1392). تأثیر آموزش امید و مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و تعویق دانشآموزان دبیرستانی. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز.
علائی، رقیه؛ علائی خرایم، سارا؛ قدمپور، عزت الله (1396). نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18 (3).
غفاری، ابوالفضل و ارفع بلوچی، فاطمه (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2): 121-136.
کارشکی، حسین؛ محمدتقی زاده، نسرین و میری، صادق. (1396). رابطه اسنادهای علَی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری 7(1)، 1-16.
کاظم پور، الهام و یاری، جهانگیر. (1397). بررسی تأثیر آموزش شیوههای مطالعه بر اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه، آموزشوپرورش ناحیه 3 شهر تبریز. فصلنامه زن و مطالعات خانواده. 10 (38)، 7-23.
محمدی فر، محمدعلی؛ یاسمنی، لیلا؛ نجفی، محمود (1397). اثر بخشی آموزش شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی دانشگاه زاهدان
ممبینی، شریف؛ مکتبی، غلامحسین و هروزی، ناصر. (1396). تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و رفتار کمک طلبی تحصیلی در دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 16(3)، 42-48.
نریمانی، محمد؛ غلامزاده، حانیه و دهقان، حمیدرضا (1393). مقایسه عادات مطالعه، خودکارآمدی و تعلل ورزی میان دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی دانشگاه زاهدان
هاشمی، سهیلا؛ اکبری، عباس و عباسی اصل، رؤیا. (1394). رابطه علی ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 10(40)101-128.
همتی علمدارلو، قربان؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه و ازجمندی، محمدصادق (1394). مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعهدر بین دانشجویان و استعدادهای درخشان. فصلنامه افراد استتثنایی، 5 (18).
Ariani, D. W. (2017). Self-determined motivation, achievement goals and anxiety of economic and business students in indonesia. Educational research and reviews, 12(23), 1154-1166.
Banga, C. L. (2016). Academic anxiety of adolescent boys and girls in himachal pradesh. The online journal of new horizons in education-january, 6(1).7-12.
Bayani, A. A. (2016). The effect of self-esteem, self-efficacy and family social support on test anxiety in elementary students: a path model. International journal of school health, 3(4).
Bozkurt, s. Ekitli, g. B. Thomas, c. L. & cassady, j. C. (2017). Validation of the turkish version of the cognitive test anxiety scale–revised. Sage open, 7(1), 1-9.
Dweck, C. S. & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological review, 95(2), 256.
Elliot, A., & McGregor, H. (2001). Achievement goals framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3),501-19.
Elliot, A. J. (2010). Integrating the “classic” and “contemporary” approaches to achievement motivation: A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. In P. Pintrich & M. Maehr (Eds.), Advances in motivation and achievement (243–279).
Greenwich, CT: JAI PressJonson-Reid, M., Davis, L., Saunders, J., Williams, T., & Williams, J. (2005). Academic self-efficacy among african american youths: Implications for school social work practice children & schools, 27 (1), 5 – 14.
Hunte, M. (2016). Achievement goals and high-stakes test anxiety in Standard 5 students in Trinidad (Doctoral dissertation).
Hosseini, Sayed Zahra (2015). The Relationship between Test Anxiety and Internal- External Locus of Control with Students’ Self-Efficacy; Case Study: Shiraz Students. International Journal of Psychology and Behavioral Research. Vol., 4(2), 132-139.
Lent, R. W. Brown, S. D. & Larkin, K. C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of counseling psychology, 33(3), 265.
Numan, A. & Hasan, S. S. (2017). Effect of Study Habits on Test Anxiety and Academic Achievement of Undergraduate Students. Journal of Research & Reflections in Education (JRRE), 11(1).
Peleg, O. (2009). Test anxiety, academic achievement, and self-esteem among Arab adolescents with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 32(1), 11-20.
Pekrun, R. Goetz, T. Frenzel, A. C. Barchfeld, P. & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary educational psychology, 36(1), 36-48.
Pekrun, R. Elliot, A. J. & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of educational Psychology, 98(3), 583.
Putwain, D. W. Woods, K. A. & Symes, W. (2010). Personal and situational predictors of test anxiety of students in post‐compulsory education. British Journal of Educational Psychology, 80(1), 137-160.
Robinson, Daniel. (2009). Evaluation Test Anxiety.
Rosas, J. S. & Furlan, L. A. (2017). Achievement emotions and achievement goals in support of the convergent, divergent and criterion validity of the Spanish-Cognitive Test Anxiety Scale. International Journal of Educational Psychology, 6(1), 67-92.
Salend, S. J. (2011). Addressing test anxiety. Teaching exceptional children, 44(2), 58-68.
Sarason, S. B. & Mandler, G. (1952). Some correlates of test anxiety. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 47(4), 810.
Sarı, S. A. Bilek, G. & Celik, E. (2018). Test anxiety and self-esteem in senior high school students: a cross-sectional study. Nordic journal of psychiatry, 72(2), 84-88.
Şenel, E. Yeniyol, C. Köle, Ö, & Adiloğullari, İ. (2014). Examination of the Relation between School Of Physical Education and Sport Students'approach to Learning and Studying and Test Anxiety. Journal of Physical Education & Sports Science/Beden Egitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1).
Spielberger, C. D. & Vagg, P. R. (Eds). (1995). Test anxiety: Theory, assessment, and treatment. Taylor & Francis.
Soltaninejad, M. & Ghaemi, F. (2018). The Mediator Role of Learning Strategies in the Relationship between Academic Self-Efficacy and Test Anxiety. Iranian journal of Learning and Memory, 1(2), 7-13.
Vieno, A. Santinello, M. Pastore, M. & Perkins, D. D. (2007). Social support, sense of community in school, and self‐efficacy as resources during early adolescence: an integrative model. American journal of community psychology, 39(1-2), 177-190.
Warshawski, S. Bar-Lev, O. & Barnoy, S. (2019). Role of academic self-efficacy and social support on nursing students' test anxiety. Nurse educator, 44(1), E6-E10.
Yesilyurt, E. (2014). Academic Locus of Control, Tendencies Towards Academic Dishonesty and Test Anxiety Levels as the Predictors of Academic Self-Efficacy. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(5), 1945-1956. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |