تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 488 |
تعداد مقالات | 5,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,370,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,966,154 |
پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 17، شماره 38، تابستان 1399، صفحه 153-173 اصل مقاله (903.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5308 | ||
نویسندگان | ||
ماهرخ دهقانی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار رفتار حرکتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دکترای روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال در دانشجویان تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمام دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 210 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی ادراک از محیط یادگیری سوئینی، سورنسن و کمیس، پرسشنامهی امید به اشتغال قریشیراد و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری استفاده شد. دادههای بهدست آمده با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال توان پیشبینی 33/0 از تغییرات سرزندگی تحصیلی را در جهت مثبت دارند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ادراک از محیط یادگیری و امید به اشتغال از متغیرهای مهم و مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از محیط یادگیری؛ امید به اشتغال؛ سرزندگی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
1.افکاری شهرستانی، زهرا و علیزاده، عبدالله. (۱۳۹۴). رابطه امید به زندگی، نگرش مثبت به مرگ و بهزیستی روانشناختی در بین زنان و مردان بالای 30 سال در تهران، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. 2.اکبری بورنگ، محمد، رحیمی بورنگ، حسن. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(1). 22-231. 3.بالجانی، اسفندیار، خشابی، جواد، امان پور، الهام، عظیمی، ندا. (1390). بررسی ارتباط بین سلامت معنوی، مذهب و امید در بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 3(17): 27-37. 4.بخشی، نگین، فولاد چنگ، محبوبه. (1397). رابطه جو مدرسه و تاب آوری تحصیلی: نقش واسطه ای سرزندگی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 30(2): 80-.51 5.برزگر بفرویی، کاضم، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، فرخی، نورعلی. (1391). ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش آموزان بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختی سطح بالا. روانشناسی تربیتی، 8(26): 178-211. 6.بهرامی، فاطمه، بدری، مرتضی. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9). 1-24 7.بهمئی، جمشید، مستطاب، رزیتا، شمالی نژاد، رزیتا، مالکی، آناهیتا، مباشری، فاطمه. (1398). بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنها از محیط یادگیری در دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال ۱۳۹۷. تحقیقات سلامت در جامعه، 5(2). 31-40. 8.حسام پور، فاطمه. (1395). رابطه امید و شادکامی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه با نقش واسطه ای خودکارامدی تحصیلی. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان، دانشکده علوم تربیتی. 9.حسینی، سید محمد، کلانتر کوشه، سیدمحمد، میرزایی فندخت؛ امیر. (1393). بررسی نقش جنسیت و اشتغال در رابطه میان بحران وجودی و امید به زندگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. فرهنگ مشاوره ور واندرمانی، 5(17): 23-39 10.شیخ الاسلامی، علی، کریمیان پور، غفار، ویسی، روناک. (1395). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 12(39). 29-43. 11.صفایی، مریم، محمدرضایی، علی، خسروی، مهدوی غروی، مریم، بهرامیان، طیبه. (1391). هنجاریابی پرسشنامه ادراکات محیط یادگیری، مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(16). 1-23. 12.صنوبر، عباس، کثیر، صادق، تقوی نسب، امجد، رئیس، الهام. (1397). نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، 11(2). 39-19. 13.عجمی اکرامی، آسیه، رضایی، طاهره، بیانی، علی اصغر. (1394). بررسی رابطه بین امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی. مجله ی دانش و تندرستی، 1(10): 44-50. 14.قریشی، فخر اسادات. (1387). بررسی میزان امیدواری به اشتغال در آینده دانشحویان رشته های علوم انسانی. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. 1(29): 47-66 15.قوام، مریم، ملک پور، فرشاد، ایمانی، وجید. (1383): تاثیر اشتغال دانشجویان دندانپزشکی بر موفقیت تحصیلی آنان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی. مجله ی دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان، 17(1): 104-112. 16.کارشکی، حسین، غلباش، سمانه، طاطاری، یونس. (1395). نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن گرا بر مؤلفههای اهداف پیشرفت دانشجویان، رویکردهای نوین آموزشی، 11(1). 1-20. 17.محمدی علی، محمدی جمشید(1392). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری وآموزشی در دا نشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. ۶ (۱۱) :۵۰-۶۰. 18.مرادی، مرتضی، حسین چاری، مسعود، سلیمانی خشاب، عباسعلی، دهقانی زاده، محمد حسین. (1393). پیش بینی ابعاد بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس ابعاد سبک دلبستگی و عزت نفس. روانشناسی تربیتی، 11(20): 135-.174 19.یاوری، هانیه، درتاج، فریبرز، اسدزاده، حسن. (1395). عنوان بررسی اثر بخشی آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه، پژوهش در نظام های آموزشی، 51(4): 1-20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |