تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 630 |
تعداد مقالات | 6,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,731,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,362,643 |
تاثیر رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس با نقش میانجی تسهیم دانش | ||
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 39، مهر 1399، صفحه 172-145 اصل مقاله (1003.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2020.5316 | ||
نویسندگان | ||
زهرا کیخا1؛ ناصر ناستی زایی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی تاثیر رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس با نقش میانجی تسهیم دانش سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی–همبستگی بود. 160 مدیر و معاون مدارس متوسطه دوم شهر زاهدان به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق سه پرسشنامه رهبری اصیل (والومبوا و همکاران، 2008)، اثربخشی مدیریت مدرسه (علاقهبند، 1371) و تسهیم دانش (یو، 2003) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرامافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها مقدار ضریب همبستگی بین رهبری اصیل و تسهیم دانش (001/0, p=491/0r=)، رهبری اصیل و اثربخشی مدیریت مدارس (001/0, p=775/0r=) و تسهیم دانش و اثربخشی مدیریت مدارس (001/0, p=588/0r=) معنادار بود. اثر مستقیم رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس (28/6, t=71/0β=)، اثر مستقیم رهبری اصیل بر تسهیم دانش (85/4, t=65/0β=)، و اثر مستقیم تسهیم دانش بر اثربخشی مدیریت مدارس (79/2,t=28/0β=)، معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم رهبری اصیل بر اثربخشی مدیریت مدارس با میانجیگری تسهیم دانش (182/0β=)، معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که رهبری اصیل هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی تسهیم دانش با اثربخشی مدیریت مدارس رابطه مثبت و معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اصیل؛ اثربخشی مدیریت؛ تسهیم دانش | ||
مراجع | ||
1.احمدی عبدآباد، محمد؛ غفاری، منصوره سادات؛ آسایشپور، فائزه. (1399). تأثیر رهبری اصیل، ارزش اخلاقی موسسه و انگیزههای کارکنان در رفتار ناکارآمد حسابرسان. چشم انداز حسابداری و مدیریت، 3(24)، ۴۳-۵۶. 2.امامجمعه، محمدرضا؛ کرامت، عزیز و ساکی، رضا. (1394). رابطه بین رهبری فکورانه با اثربخشی مدارس ابتدایی شهر قدس بر اساس الگوی پارسونز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی؛ 7(4)، 167-149. 3.پوریزدانی کجور، مریم؛ کیاکجوری، داود؛ تقیپور، حسینعلی؛ غفاری مجلج، محمد. (1399). ارزیابی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر رفتار نوآورانه کارکنان در محل کار (مطالعه موردی: سازمان های دانش محور). مدیریت بر آموزش سازمانها، 9(1)، 362-333. 4.جعفری، سکینه؛ امین بیدختی، علی اکبر؛ قاسمیان دستجردی، زهرا. (1399). تبیین رابطه ساختاری تسهیم دانش با اثربخشی گروههای آموزشی مدرسه: نقش میانجی اعتماد و همکاری درونگروهی. مدیریت مدرسه، 8(2)، 20-1. 5. روشت، سعید؛ رادمرد، سعید. (1399). پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تاکید بر نقش میانجیگری تسهیم دانش در بین کارکنان. مدیریت سازمانهای دولتی، 8(3)، 17-2. 6.داورپناه، هدایت الله؛ سیادت، سید علی؛ افشار، محمد هادی؛ ربیع دولت آبادی، حسین. (1395). بررسی رابطه بین رهبری اصیل و جو سازمانی (ملاحظه گری - نفوذوپویایی) در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات. نوآوریهای مدیریت آموزشی،11(3)، 48-35. 7.دهقانی سلطانی, مهدی, مصباحی, مریم, طالبی, یاسمن. (1397). تأثیر ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهیم دانش. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 74-43. 8.دهمرده، سمیه؛ ناستیزایی، ناصر. (1394). پیشبینی اثربخشی مدیران مدارس براساس الگوی شایستگی کامرون و کوئین. مشاوره شغلی و سازمانی، 7(24)، 110-93. 9.رئیسی، مجید؛ حسینی، عماد؛ طالبپور، مهدی؛ نظری، وحید. (1392). برازش معادله رگرسیونی مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در سازمانهای ورزشی منتخب کشور. مدیریت ورزشی، 5(4)، 65-47. 10.رجا، مصطفی. (1393).] بررسیرابطهسرمایهاجتماعی) درابعادفردیوتیمی)باتسهیمدانش)آشکارو پنهان)درکارکنانمردادارهثبتاسنادواملاکاستانگیلان[. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. 11.زند، غلامرضا؛ احقر، قدسی؛ احمدی، امینه. (1397). رابطه راهبردهای مدیریت دانش، مهارتهای کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان با اثربخشی سازمانی و ارائه الگوی مناسب. رهبری و مدیریت آموزشی،12(3)، 160-141. 12.زندکریمی، مریم. (1398). بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان. روان شناسی مدرسه، 8(1)، 107-87. 13.سیدنقوی، میرعلی؛ کاهه، مریم. (1394). نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(76)، 28-1. 14.علینژاد، محسن؛ عبداللهزاده، حمید؛ محمودی، مصطفی؛ احمدی، محسن. (1394). پیشبینی اثربخشی مدرسه بر اساس مؤلفههای رهبری اصیل. پژوهشهای برنامهریزی آموزشی و درسی، 5(2)، 101-89. 15.قانعنیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ بشلیده، کیومرث؛ فروهر، محمد. (1394). تأثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل به مدیران بر افزایش سرمایه روان شناختی کارکنان (مورد مطالعه شرکت پتروشیمی تهران). علوم مدیریت ایران، 10(38)، 123-98. 16.قنبری، سیروس؛ اسکندری، اصغر. (1393). روابط ساده و ترکیبی مؤلفههای سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی. علوم تربیتی، 21(2)، 230-207. 17.کشاورزی، علی حسین؛ صفری، سعید؛ حمیدیراد، جواد. (1394). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی، (22)، 128-103. 18.لسانی، مهدی؛ دهقانی، مریم. (1395). بررسی رابطه بین مهارت های مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه و پیش دانشگاهی ناحیه 3 شهرستان کرمان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 2(4)، 18-5. 19.منصوری بروجنی، ویدا؛ اتقیا، ناهید؛ مختاری دینانی، مریم و نظریان مادوانی، عباس. (1395). ارتباط بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 6(11)، 50-41. 20.میرمحمدی، سیدمحمد؛ رحیمیان، محمد. (1393). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 18(3)، 204-181. 21.نصیری، فخرالسادات؛ اسکندری، اصغر، نویدی، پرویز. (1394). بررسی تأثیر رهبری موثق بر بهبود خلاقیت و نوآوری با توجه به نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی. مدیریت سرمایه اجتماعی، 2(4): 496-475. 22.یوسفی، بهرام؛ عیدی پور، کامران؛ غلامی ترکسلویه، سجاد. (1394). ارتباط بین سبک رهبری اصیل با دلبستگی شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(4)، 63-57. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 887 |