تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 612 |
تعداد مقالات | 6,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,356,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,107,419 |
شناسایی الگوی همکاری رقابت در صنعت خودروسازی ایران بر اساس رویکرد سیستمی: مورد مطالعه شرکت ایران خودرو | ||
پژوهش های مدیریت عمومی | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 47، خرداد 1399، صفحه 275-306 اصل مقاله (976.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jmr.2020.25664.4050 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ بهمن حاجی پور2 | ||
1دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
همکاری همزمان شرکتهای رقیب که از آن به همکاری-رقابت یاد میشود اخیراً موردتوجه صنایع و شرکتها قرار گرفته است. شرکتها با اغراض مختلفی همچون افزایش بهرهوری، ارتقاء جایگاه رقابتی و کسب دانش و تکنولوژی روز صنعت خود از این راهبرد بهره میگیرند. در سطح جهانی شرکتهای خودروساز متعددی همچون جنرالموتورز، تویوتا و نیسان و در ایران نیز شرکت ایرانخودرو ازجمله شرکتهایی هستند که از این راهبرد جهت پیشبرد اهداف خود بهره گرفتهاند. اما بررسیهای انجامگرفته حاکی از این است که این پدیده در صنعت خودروسازی ایران تاکنون الگوسازی نشده است و ابعاد و مؤلفههای آن شناسایی نشده است. رویکرد سیستمی میتواند در ایجاد یک الگوی جامع و منسجم نقشآفرینی کند. پژوهشگر در این مقاله قصد دارد با استفاده از ابزار روششناختی کیفی و راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد به شناسایی الگوی همکاری-رقابت در صنعت خودرو ایران بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شرکت ایرانخودرو و روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند است. نتایج حاصل از تحقیق در قالب سیستم همکاری-رقابت در سه بخش شناسایی شده است. بخش اول به محرکهای همکاری-رقابت شامل دودسته کلی از محرکهای داخلی و خارجی، بخش دوم فرایند همکاری-رقابت با محوریت استراتژیهای همکاری و درنهایت بخش سوم به پیامدهای بهکارگیری همکاری-رقابت در صنعت خودرو ایران میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط بین شرکتها؛ رویکرد سیستمی؛ نظریهپردازی داده بنیاد؛ همکاری؛ همکاری-رقابت | ||
مراجع | ||
1-Afuah, A. (2000). How much do your co-opetitors' capabilities matter in the face of technological change? Strategic Management Journal, 21(3), 387–404.
2-Afuah, A. (2004). Does a focal firm's technology entry timing depend on the impact of the technology on co opetitors? Research Policy, 33(8), 1231–1246.
3-Barretta, A. (2008). The functioning of co-opetition in the health-care sector: An explorative analysis. Scandinavian Journal of Management, 24(3), 209–220.
4-Bengtsson, M., & Johansson, M. (2014). Managing coopetition to create opportunities for small firms. International Small Business Journal, 32(4), 401–427.
5-Bengtsson, M. and Kock S. (1999). Cooperation and competition in relationships between competitors in business networks. Journal of Business and Industrial Marketing, 14(3), 178–190.
6-Bengtsson, M., & Kock, S. (2000). “Coopetition” in business networks—to cooperate and compete simultaneously. Industrial Marketing Management, 29(5), 411–426.
7-Bengtsson, M., & Kock, S. (2014). Coopetition—Quo vadis? Past accomplishments and future challenges. Industrial Marketing Management, 43(2), 180–188.
8-Bengtsson, M., Johansson, M., Näsholm, M., & Raza-Ullah, T. (2013). A systematic review of coopetition; levels and effects at different levels. 13th EURAM Conference, Istanbul, Turkey, June 26-29.
9-Bengtsson, M., & Raza-Ullah, T. (2016). A systematic review of research on coopetition: Towards a multi-level understanding. Industrial Marketing Management, 57, 23-39
10-Bouncken, R. B., & Fredrich, V. (2012). Coopetition: Performance implications and management antecedents. International Journal of Innovation Management, 16(05), 1250028-1-28.
11-Czinkota M. & Ronkainen I. A. (2012). International marketing. Ohio: Cengage Learning.
12-Dai, L. (2008). Maximizing cooperation in a competitive environment. Competition Forum, 6(1), 63.
13-Gnyawali, D. R., He, J., & Madhavan, R. (2008). Co-opetition: Promises and challenges, in 21st century management. In C. Wankel (Ed.), CA: Thousand Oaks.
14-Gnyawali, D. R., & Madhavan, R. (2001). Cooperative networks and competitive dynamics: A structural embeddeness perspective. Academy of Management Review, 26(3), 431–445.
15-Gnyawali, D. R., & Park, B. J. (2009). Co-opetition and technological innovation in small and medium-sized enterprises: A multilevel conceptual model. Journal of Small Business Management, 47(3), 308–330.
16-Gnyawali, D. R., He, J. Y., & Madhavan, R. (2006). Impact of co-opetition on firm competitive behavior: An empirical examination. Journal of Management, 32(4), 507–530.
17-Hamel, G., Doz Y. and Prahalad C.K. (1989). Collaborate with your competitors and win. Harvard Business Review, 67(1), 133–139.
18-Ho, H., & Ganesan, S. (2013). Does knowledge base compatibility help or hurt knowledge sharing between suppliers in coopetition? The role of customer participation. Journal of Marketing, 77(6), 91–107
19-Huang, K. F., & Yu, C. M. J. (2011). The effect of competitive and non-competitive R&D collaboration on firm innovation. Journal of Technology Transfer, 36(4), 383–403.
20-Ichijo, K. and Kohlbacher F. (2008). Tapping tacit local knowledge in emerging markets: the Toyota way. Knowledge Management Research and Practice, 6(3), 173–186.
21-Ketchen, D. J., Snow, C. C., & Hoover, V. L. (2004). Research on competitive dynamics: Recent accomplishments and future challenges. Journal of Management, 30(6), 779–804.
22-Kock, S., Nisuls, J., & Söderqvist, A. (2010). Co-opetition: A source of international opportunities in Finnish SMEs. Competitiveness Review: An International Business Journal, 20(2), 111–125.
23-Lado, A. A., Boyd, N. G., & Hanlon, S.C. (1997). Competition, cooperation, and the search for economic rents: A syncretic model. Academy of Management Review, 22(1), 110–141.
24-Li, Y. A., Liu, Y., & Liu, H. (2011). Co-opetition, distributor's entrepreneurial orientation and manufacturer's knowledge acquisition: Evidence from China. Journal of Operations Management, 29(1–2), 128–142.
25-Luo, Y. (2004). A coopetition perspective of MNC–host government relations. Journal of International Management, 10(4), 431–451.
26-Luo, Y. (2007). A coopetition perspective of global competition. Journal of World Business, 42(2), 129–144.
27-Luo, Y. D., & Rui, H. C. (2009). An ambidexterity perspective toward multinational enterprises from emerging economies. Academy of Management Perspectives, 23(4), 49–70.
28-Luo, Y. D., Shenkar, O., & Gurnani, H. (2008). Control-cooperation interfaces in global strategic alliances: A situational typology and strategic responses. Journal of International Business Studies, 39(3), 428–453.
29-Nalebuff, B.J. and Brandenburger A.M. (1997). Coopetition: competitive and cooperative business strategies for the digital economy. Strategy and Leadership, 25(6), 28–35.
30-Padula, G., & Dagnino, G. B. (2007). Untangling the rise of coopetition. International Studies of Management and Organization, 37(2), 32–52.
31-Park, B. J., Srivastava, M. K., & Gnyawali, D. R. (2014). Impact of coopetition in the alliance portfolio and coopetition experience on firm innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 26(8), 893–907.
32-Parzy, M., & Bogucka, H. (2014). Coopetition methodology for resource sharing in distributed OFDM-based cognitive radio networks. IEEE Transactions on Communications, 62(5), 1518–1529.
33-Ritala, P., Golnam, A., & Wegmann, A. (2014). Coopetition-based business models: The case of Amazon.com. Industrial Marketing Management, 43(2), 236–249.
34-Rothaermel, F. (2017). Strategic Management: Concepts and cases (3th Ed). New York: McGraw-Hill/Irwin.
35-Roy, P., & Yami, S. (2009). Managing strategic innovation through coopetition. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 8(1), 61-73.
36-Quintana-Garcia, C., & Benavides-Velasco, C. A. (2004). Cooperation, competition, and innovative capability: A panel data of European dedicated biotechnology firms.Technovation, 24(12), 927–938.
37-Simoni, M., & Caiazza, R. (2012). Interlocks network structure as driving force of coopetition among Italian firms. Corporate Governance: The international journal of business in society, 12(3), 319–336.
38-Song, D. W., & Lee, E. S. (2012). Coopetitive networks, knowledge acquisition and maritime logistics value. International Journal of Logistics-Research and Applications, 15(1), 15–35.
39-Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
40-Wang, R., Ji, J. H., & Ming, X. G. (2010). R&D partnership contract coordination of information goods supply chain in government subsidy. International Journal of Computer Applications in Technology,37(3–4),297–306.
41-Wu, Z. H., Choi, T. Y., & Rungtusanatham, M. J. (2010). Supplier–supplier relationships in buyer–supplier–supplier triads: Implications for supplier performance. Journal of Operations Management, 28(2), 115–123.
42-Zhang, H. S., Shu, C. L., Jiang, X., & Malter, A. J. (2010). Managing knowledge for innovation: The role of cooperation, competition, and alliance nationality. Journal of International Marketing, 18(4), 74–94. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |